تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۵۱۱۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت تمام محصولات تابستانه در حوزه کرخه ممنوع است
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال به دلیل خشکسالی ناشی از کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در استان و کشور، شاهد کمبود آب در سد‌ها هستیم که همین دلیل سبب شده در حوضه سد کرخه ممنوعیت همه کشت‌های تابستانه اعمال شود.
  خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی ناشی از کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در استان و کشور، شاهد کمبود آب در سد‌ها هستیم. کاهش چشمگیر ورودی سد‌ها و ذخیره آب در آنها، کشاورزی و دامداری در حوضه‌های آبریز کارون، مارون، دز و کرخه را با مشکل مواجه کرده است.


وی با بیان اینکه این اتفاق سبب شده در حوضه سد کرخه ممنوعیت همه کشت‌های تابستانه اعمال شود، افزود: در سایر حوزه‌های آبریز نیز محدودیت کشت برخی محصولات کشاورزی اعمال شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین خوزستان، کشت برنج در سراسر کشور و استان ما به جز سه استانی شمالی کشور ممنوع شده است.

وی با اشاره به اینکه کمبود منابع آب که وجود دارد، ادامه داد: براساس میزان آبی که سازمان برق توانست برای کشت محصولات در خوزستان رهاسازی کند، سطح زیر کشت و الگوی کشت را برای مناطق مختلف حوضه‌های آبریز تدوین و برش شهرستانی و منطقه‌ای اعمال کردیم.


خدارحم امیری زاده با بیان اینکه برای مناطقی که محدودیت کشت وجود دارد، محصولات کم آب‌بَر و متناسب با میزان آبی که در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد، مشخص شده‌اند، تصریح کرد: اما در حوضه کرخه امکان کشت هیچ محصولی وجود ندارد و بزرگان طوایف به همراه مسئولان آخرین وضعیت سد را مشاهده کردند و در جریان بحران آبی این سد قرار گرفتند.

وی بیان کرد: آبی که در سد کرخه وجود دارد، فقط برای تامین آب آشامیدنی و دام‌ها و همچنین کشت‌های دائمی در باغ‌ها قابل استفاده است.

امیری زاده درخصوص راهکار‌های اندیشیده شده برای جبران خسارت کشاورزانی که با ممنوعیت کشت مواجه هستند، عنوان کرد: در ماه‌های گذشته پس از جلسه‌های متعدد و بررسی‌های دقیق، برنامه ریزی‌هایی برای پیشنهاد‌ها و ارائه بسته‌های حمایتی تدوین و برای وزارت کشور، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط با امضای استاندار خوزستان ارسال شد.

وی اذعان کرد: جبران خسارت کشاورزان و بحث ممنوعیت کشت موضوعی نیست که به دست یک نهاد حل شود، به همین دلیل با پیگیری‌ها و مکاتبه‌های انجام شده، با محوریت استاندار ویژه خوزستان، نامه‌هایی ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه از سوی این وزارتخانه‌ها هستیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار