تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۲۴۷۹۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان: دولت به اختصاص حقابه خوزستان پایبند است
نماینده عالی دولت در خوزستان به موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های کارون اشاره‌کرد و گفت: در نشست رای اعتماد دولت به استاندار خوزستان، از اعضای هیات دولت خواسته شد که موضوع حقابه استان به عنوان یک اولویت درنظر گرفته شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه فرآیند ترک تشریفات پروژه‌های عمرانی دارای شرایط خاص است گفت: در دولت قبل، برخی از پروژه‌های عمرانی خارج از چارچوب تعیین شده در قانون به پیمانکاران واگذار شد که مراجع قانونی در حال رسیدگی به آنها هستند.

 صادق خلیلیان شامگاه چهارشنبه در اولین نشست خبری خود با رسانه‌های خوزستان در محل گیت بوستان اظهارداشت: ترک تشریفات در پروژه‌های عمرانی به منظور واگذاری به پیمانکاران از شرایط خاصی برخوردار است که الزامات آن در قانون پیش‌بینی شده است.

وی ادامه‌داد: با آغاز فعالیت دولت سیزدهم هیچ پروژه‌ای با مجوز استانداری، بدون برگزاری مناقصه به پیمانکاران واگذار نشده است.

وی با اشاره به اینکه از دولت قبل تعداد ۱۳ پروژه عمده استان مراحل ترک تشریفات را گذرانده بودند گفت: این پروژه‌ها با حضور مسئولان دستگاه‌های نظارتی (سازمان بازرسی و دیوان محاسبات) مورد بررسی قرار گرفتند که ۱۰ مورد از آنها فاقد مشکل بوده و سه پروژه دارای اشکالاتی تشخیص داده شد.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد: تصمیم‌گیری در خصوص تعیین تکلیف این پروژه‌ها بر عهده دستگاه‌های مربوطه قانونی است.

دولت به اختصاص حقابه خوزستان پایبند است

نماینده عالی دولت در خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های کارون اشاره‌کرد و گفت: در نشست رای اعتماد دولت به استاندار خوزستان، از اعضای هیات دولت خواسته شد که موضوع حقابه استان به عنوان یک اولویت درنظر گرفته شود.

وی ادامه‌داد: رئیس جمهور نیز در اولین سفر خود به خوزستان بر تعهد دولت به اختصاص حقابه استان تاکید کرد و تاکنون نیز به آن پایبند بوده است.

خلیلیان خوزستان را تامین کننده ۴۰ درصد از بودجه عمومی کشور دانست و گفت: باید توجه داشت که توسعه خوزستان به معنی پایداری تامین منابع مالی کشور است و به‌همین دلیل توجه به مطالبات و نیازهای این استان از جمله حقابه آن یک ضرورت است.

حقابه خوزستان نباید کاهش یابد

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه از زمان دولت مرحوم رفسنجانی و آقای خاتمی، پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به بهره‌برداری رسیده است گفت: امکان توقف این پروژه‌ها وجود ندارد؛ اما با انجام پروژه‌های جدید که باعث کاهش حقابه استان شود مخالف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه حقابه خوزستان نباید کاهش یابد گفت: در دولت آقای روحانی تلاش شد تا یکسری از پروژه‌های نیمه تمام انتقال آب از سرشاخه مجدد ادامه یابد اما اقدامات صورت گرفته، نتیجه بخش نبوده‌اند.

تعطیلی ادارات راهکار اثربخشی در مقابل پدیده گرد و غبار نیست

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه گرد و خاک هایی که اخیرا وارد استان خوزستان شده‌اند به هیچ وجه منشاء داخلی ندارند گفت: عربستان، عراق، اردن و سوریه منشاء ریزگردهایی است که طی هفته‌های اخیر، خوزستان را دربرگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تعطیلی ادارات و فعالیت‌های عمومی جامعه راهکاری اثربخشی برای مقابله با پدیده گرد و غبار نیست گفت: برای کاهش و پیشگیری اثرات این پدیده، تصمیم گرفته شد متناسب با وضعیتی که پیش می‌آید، شرایط ایمنی برای کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای ایجاد کنیم.

خلیلیان تصریح‌کرد: در حال حاضر، راهکار موقت، تعطیلی مدارس ابتدایی و همچنین رعایت توصیه‌های ایمنی ویژه گروه سنی سالمندان است تا کمتر در معرض ریزگردها قرار گیرند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ابلاغ تعطیلی ادارات تحت شرایط خاص‌تری باید باشد گفت: پیش از این نیز، برخی تعطیلی‌ها ابلاغ شده‌اند که نمونه آن در هفته جاری بود که علیرغم ناهماهنگی‌هایی که صورت گرفت (تاخیر در اعلام عمومی تعطیلی ادارات) اما اجرایی شد.

تکذیب سلسله استعفاها

وی همچنین در واکنش به برخی شایعات مبنی بر سلسله استعفاهای استاندار بیان‌داشت: چنین شایعه‌ای به هیچ وجه واقعیت ندارد و شخصا آن را تکذیب می‌کنم.

خلیلیان به شایعه‌ای دیگر مبنی بر اینکه استاندار خوزستان قهر کرده و خانه نشین است؛ اشاره‌کرد و گفت: بنده به‌دلیل بیماری و احتمال ابتلا به کرونا، تصمیم گرفتم که چند روزی را در منزل قرنطینه باشم که بعد از پاسخ منفی تست کرونا، مجدد در محل استانداری حضور پیدا کردم.

تغییر در بدنه ادارات مربوط به وزارتخانه ها است

استاندار خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که انتصابات در دستگاه‌های اجرایی خوزستان چه زمانی تعیین تکلیف می‌شوند گفت: استاندار می‌تواند گزینه‌های مدیریتی را به وزرا پیشنهاد کند اما اعمال این تغییرات با احکامی که  اعضای هیات دولت صادر می‌کنند، اجرایی می‌شوند.

وی بیان‌داشت: تاکنون برخی از تغییرات در دستگاه‌های اجرایی عملی شده‌اند و تعدادی دیگر در فرآیندهای اداری قرار دارند؛ به‌عنوان مثال برای یکی از دستگاه‌های اجرایی طی مکاتبه‌ای که با وزارتخانه مربوطه داشته‌ام، پنج بار نامه پیرو (به منظور پیگیری برای تغییر مدیر) زده شده است.

خلیلیان یادآورشد: در صورتی که جامعه رسانه‌ای استان نسبت به تغییر مدیران دغدغه‌ای دارند، می‌توانند در سفر وزرا به استان این مطالبه را شخصا با آنها در میان بگذارند.

وی به تغییرات مدیریتی در مجموعه استانداری خوزستان اشاره‌کرد و گفت: تغییر فرمانداران یکی از اختیارات استاندار است که تاکنون تعدادی از آنها انجام و سه یا چهار مورد دیگر از فرمانداران در آستانه تغییر هستند.

به گفته وی، این درحالی است که برخی از فرمانداران منصوب شده از دولت قبل به دلیل عملکردی که داشته‌اند به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

بازگشایی مدارس، تصمیم ملی است

استاندار خوزستان همچنین به موضوع بازگشایی مدارس استان اشاره‌کرد و گفت: این موضوع یک تصمیم ملی بوده اما در استان تصمیم گرفته شد تا مدارس تا نیمه اول اردیبهشت به فعالیت خود ادامه دهند.

خلیلیان تصریح‌کرد: فعالیت مدارس باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد و در این رابطه آموزش و پرورش نظارت‌های لازم را در دستور کار قرار داده است.

خوزستان محروم نیست بلکه محرومیت دارد

وی در بخش دیگری از این نشست از جامعه رسانه‌ای استان خواست تا بین خوزستان محروم و خوزستان دارای محرومیت تفاوت قائل شوند.

استاندار افزود: خوزستان، استان محرومی نیست؛ بلکه خوزستان در توسعه کشور از نقش اثرگذاری برخوردار است و باید متناسب با این جایگاه مورد توجه قرار گیرد.

خلیلیان اضافه‌کرد: به واسطه بی‌توجهی‌های مدیریتی که در حوزه‌های مختلف به ویژه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز خوزستان رقم زده شد، استان دچار محرومیت‌های مختلفی شده است.

استاندار خوزستان افزود: رفتارهای مدیریتی که در استان صورت گرفت دلیل اصلی این محرومیت‌ها محسوب می‌شود.

برخی از صنایع در زمینه مسئولیت های اجتماعی پاسخگو نیستند

نماینده عالی دولت در خوزستان به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در استان اشاره‌کرد و گفت: برای ایجاد ساختار مناسب و برنامه‌ریزی در این حوزه، از صنایع خواسته شد تا فعالیت‌های انجام شده در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود را اعلام کنند.

وی ادامه‌داد: برخی از صنایع، اقدامات انجام شده را به صورت کلی بیان کرده‌اند در صورتی که این ارائه عملکرد صورت گرفته در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیازمند شفافیت است تا مشخص شود که این اقدامات چقدر واقعی بوده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برخی از صنایع در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی پاسخگو نیستند گفت: به‌همین منظور با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان، ساختار مشخصی برای منابع مالی این صنایع تهیه شده است.

افشار پرویزی بابادی مدیر خانه مطبوعات استان خوزستان در ابتدای این نشست به بیان مشکلات جامعه رسانه‌ای پرداخت و نسبت به عدم انتقاد پذیری برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان انتقاد کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار