تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۴۶۹۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت زعفران در گلدان پلاستیکی یا سفالی در خانه

زعفران یک گیاه با ارزش مادی و خواص فراوان است. فواید بی شمار زعفران باعث شده به عنوان یک گیاه دارویی لوکس به حساب بیاید. دقیقا به دلیل قیمت بالای آن تقلب نیز در آن بسیار زیاد است!

یکی از بهترین راه های تشخیص زعفران اصل، دیدن و لمس کردن کلاله های طبیعی آن می باشد به همین دلیل کشت زعفران در خانه در گلدان یا سبد می تواند تجربه بسیار خوبی از چشیدن طعم زعفران اصل و ارگانیک باشد.

هزینه کاشت زعفران در خانه

کاشت زعفران در خانه نیاز به صرف هزینه ی زیادی ندارد مواد لازم برای اینکار شامل :

  • یک گلدان پلاستیکی یا سفالی
  •  خاک باغچه یا خاک لومی 
  • پیاز زعفران 
  • قارچ کش و کنه کش
  •  NPK برای تغذیه پیاز زعفران

نحوه کاشت زعفران در گلدان پلاستیکی یا سفالی

تهیه گلدان

گلدانی که برای کشت انتخاب می کنید باید دارای سوراخ هایی در انتها برای زهکشی باشد تا آب در داخل گلدان نماند و از آن خارج شود. قطر دهانه گلدان باید ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر باشد. 

تهیه پیاز زعفران

پیازهای زعفران بخش مهمی در کشت به حساب می آیند برای کشت زعفران در هر گلدان در حدود 10 تا 20 عدد پیاز زعفران نیاز دارید. پیاز های زعفران باید بدون نشانه ای از آفت و بیماری باشند بنابراین بهتر است پیش از خرید مطمئن شوید که مرجع معتبری را انتخاب کرده اید. برای استعلام  قیمت پیاز زعفران 1401 می توانید به وب سایت دهکده موفقیت مراجعه نمایید.

در هنگام خرید پیاز به زمان کشت هم توجه کنید. زمان مناسب برای کشت زعفران در گلدان از اواخر خرداد تا اواخر شهریور ماه می باشد زیرا در این زمان پیازهای زعفران در خواب قرار دارند و بنابراین کشت آنها آسیبی را به وجود نمی آورد. 

کاشت زعفران در خانه در گلدان پلاستیکی

مراحل کشت در گلدان در خانه

برای کشت زعفران در گلدان ابتدا باید انتهای گلدان را با یک لایه نازک از سنگ های نسبتا درشت برای زهکشی  بریزید. سپس بر روی سنگها در حدود ۱۰ سانت خاک می ریزیم. در این زمان باید پیازهای زعفران را روی خاک قرار دهید.

 قبل از کشت پیاز زعفران پوشینه های قهوه‌ای دور ان را بکنید. توجه کنید که پیاز زعفران نباید سفید رنگ و کاملاً عریان شود دکمه انتهای پیاز زعفران هم که از پیازهای مادری بر جای مانده باید کنده شوند.

 قارچ کش و کنه کشی که خریداری کردید را در ظرفی با آب رقیق کنید. نسبت دقیق رقیق کردن بر روی بسته بندی قارچ کش و کنه کش نوشته شده است. پیازهای زعفران را تک به تک به مدت چند ثانیه در محلول فرو برده و سپس در آورید. اجازه دهید رطوبت اضافی پیازهای زعفران گرفته شود و تا حدودی خشک شود سپس پیازها را بر روی خاک در گلدان بچینید توجه کنید که سر پیاز زعفران رو به بالا باشد سپس کل گلدان را با استفاده از خاک باغچه پر می کنیم و بر روی خاک گلدان کود دامی یا خاک برگ بریزید و آن را در سطح خاک پخش کنید.

به هیچ وجه بعد از کشت پیاز زعفران آن را آبیاری نکنید و گلدان را به دور از نور خورشید قرار دهید. اواخر شهریور گلدان ها را به محیطی نورگیر انتقال دهید.  در اواخر مهر تا اوایل آذر ماه پیازهای زعفران را چک کنید هر زمان که تیج یا ساقه پیاز زعفران ‏به حدود۲ سانتی متر رسید باید آبیاری زعفران را انجام دهید.

در آبیاری اول می توانید از هیومیک اسید استفاده کنید. آن را با آب مخلوط کنید و پیازهای زعفران را با آن آبیاری نمایید آبیاری اول زعفران باید به صورت سیراب باشد یعنی تازمانی که آب از انتهای گلدان خارج می شود آبیاری را ادامه دهید فراموش نکنید آب خارج شده از گلدان را تخلیه کنید.

 چند روز بعد از آبیاری سطح خاک خشک شده و به اصطلاح سله می بندد با استفاده از یک چنگال سطح خاک را نرم کرده و خاک را در حدود چند سانت زیر و رو کنید بعد از یک یا دو هفته گل های زعفران نمایان خواهد شد و می توانید از دیدن این گل ها لذت ببرید.

 اما برای آنکه بتوانید سال آینده نیز بتوانید گل زعفران برداشت کنید لازم است که پیازهای زعفران را تقویت نمایید برای اینکار دو هفته بعد از گلدهی لازم است با استفاده از کودهای NPK اقدام به تقویت پیاز زعفران و محلول پاشی نمایید. پیاز زعفران تا هفت سال گلدهی دارد در این هفت سال هر ساله تکثیر شده و تعداد آن افزایش پیدا م کند به این ترتیب میزان برداشت نیز در هر سال افزایش می یابد.

کود npk را در اسپری ریخته و با آب رقیق کنید سپس آن را بر روی برگ های پیاز زعفران اسپری کنید.در سه مرحله محلول پاشی را انجام دهید و اجازه بدید پیاز زعفران در فروردین ماه به خواب رود و تا مهر سال آینده آن را آبیاری نکنید.

 

کاشت زعفران در گلدان

درآمد کشت زعفران در خانه

به طور کلی درآمد کشت زعفران از سال دوم آغاز می شود و در سال اول که چند ماه از کشت گذشته است برداشت زعفران از نظر اقتصادی به صرفه نیست. کشت زعفران در گلدان پلاستیکی یا سفالی در خانه بیشتر برای لذت بردن از برداشت زعفران و آشنایی با زعفران اصل می باشد و جنبه درآمدی ندارد زیر مقدار برداشت زعفران در این روش بسیار کم می باشد تقریباً از هر پیاز زعفران دو گل زعفران خارج می شود. و از هر کیلو پیاز زعفران می توانید ۰.۲ گرم زعفران خشک بدست آورد بنابراین نمی توان به این نوع کشت نگاه درآمدی داشت.

:
:
:
آخرین اخبار