تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۲۴۳۴۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روش‌ محققان نیشکر در کنترل بیولوژیک بسیار موثر است


 جمعی از اساتید، دانشجویان و صاحب‌نظران کشاورزی با حضور در موسسه تحقیقات نیشکر از دستاوردهای جدید در زمینه کنترل بیولوژیک‌ آفات ساقه‌خوار نیشکر بازدید کردند.

 به گزارش خوزنیوز و به نقل از  روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، اساتید و صاحب‌نظران کشاورزی یکشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) پس از شرکت در اولین همایش بین‌المللی و دهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی، در ایستگاه تحقیقاتی شماره یک موسسه تحقیقات نیشکر حضور یافتند.

این همایش به میزبانی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری در این دانشگاه برگزار شده است.

در این بازدید، اساتید و دانشجویان از نزدیک با انواع آفات نیشکر و مراحل مختلف تولید‌ انبوه زنبور تلنموس در انسکتاریوم آشنا شدند و به بحث و تبادل نظر با متخصصان این بخش پرداختند.

ارائه دستاوردهای جدید با تکیه بر پژوهش و تجربه

مدیرعامل موسسه تحقیقات نیشکر در جمع بازدیدکنندگان به استفاده از رژیم غذایی‌ نیمه مصنوعی برای تولید انبوه زنبور پارازیتویید تخم آفات ساقه‌خوار نیشکر با همکاری موسسه تحقیقات گیاهپزشکی‌ کشور در این موسسه اشاره کرد و گفت: محققان نیشکری با تکیه بر پژوهش و تجربه توانسته‌اند دستاوردهای جدیدی را در عرصه‌های مختلف کشاورزی و صنعت ارائه دهند.‌

دکتر کوروش طاهرخانی از روش‌های نوین به‌‌نژادی به منظور اصلاح ارقام زراعی‌ نیشکر و به‌کارگیری روش‌های بیوتکنولوژی برای سالم و خالص‌سازی ارقام نیشکر به عنوان دستاورد مهم دپارتمان علمی نیشکر نام برد.

گامی مهم در تولید مواد غذایی سالم

رئیس اولین همایش بین‌المللی و دهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی در حاشیه این بازدید گفت:‌ روش‌های جالب و مفید محققان موسسه در جهت توسعه کنترل بیولوژیک بسیار موثر است و سطح کیفی این حوزه را در آزمایشگاه‌های شرکت توسعه ارتقا داده است.

دکتر پرویز شیشه‌بر استفاده از غذای نیمه مصنوعی برای تولید زنبور تلنموس را تحولی مثبت در انسکتاریوم موسسه تحقیقات نیشکر دانست و افزود:‌ ارائه دستاوردهای جدید زمینه‌ساز کاهش استفاده از سموم آفت‌کش‌ و گامی مهم در جهت تولید مواد غذایی سالم و محیط‌زیست عاری از سموم شیمیایی است.

اساتید دانشگاه در پایان بازدید از موسسه تحقیقات نیشکر به عنوان یک سرمایه عظیم متخصصین یاد و تاکید کردند که این حجم از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده موسسه نیشکر، باید بیش از پیش دیده شود.

موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر بزرگترین موسسه پژوهشی و علمی در حوزه نیشکر است که با هدف ارایه خدمات علمی و فنی به کلیه کشت و صنعت های نیشکری فعالیت دارد.

استفاده از زنبور تلنموس برای مبارزه با آفت ساقه خوار نیشکر، استفاده از سموم کشاورزی را به حداقل رسانده و با استفاده از این روش، کشاورزی پایدار و سالم در صنعت نیشکر مستقر شده است.

در حال حاضر موسسه تحقیقات نیشکر سالانه حدود 17 میلیون قطعه زنبور تلنموس تولید و در کشت و صنعت ها رهاسازی می‌کند.

 

:
:
:
آخرین اخبار