تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۲۳۸۸۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای طرح جمع آوری سگ‌های بلا صاحب در اهواز
اجرای این طرح که در مقطعی متوقف شده بود،دوباره آغاز شده است و تمامی مناطق شهرداری موظف شدند تا اکیپ‌های زنده گیری خود را فعال سازند.
 مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت:  آمار دقیقی از تعداد سگ‌های بلا صاحب نداریم، اما تخمین زده می‌شود که تعداد این سگ‌ها حدود سه تا چهار هزار قلاده باشد، اما به دلیل اینکه دسترسی این جانداران در مرکز شهر به غذا بیشتر است، این جانداران وارد شهر می‌شوند که در این صورت تعدادشان تا ۱۰ هزار قلاده نیز افزایش پیدا می‌کند.اجرای طرح جمع آوری سگ‌های بلا صاحب در اهواز


محمود ثابت قدم با اشاره به اینکه معضل سگ‌های بلا صاحب در طی سال‌های اخیر شدت یافته است، افزود: چنین معضلی که امروزه جامعه شهری را با چالش رو به رو کرده، مربوط به سال‌های گذشته است؛ البته برای مقابله با این پدیده باید در نظر داشته باشیم که سگ یک موجود زنده است، از این رو اقداماتی که در راستای کنترل این جانداران صورت می‌گیرد، با پیچیدگی‌های خاصی همراه است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز تاکید کرد: حوزه ساماندهی سگ‌های بلا صاحب همواره حساسیت‌های حامیان محیط زیست و عامه مردم را به همراه دارد؛ اما باید این نکته را مد نظر داشت که سگ‌ها همانند سایر موجودات برای زندگی نیازمند یک اکوسیستم طبیعی هستند که متأسفانه انسان‌ها با دخالت در چرخه زندگی این جانداران، محیط زیست را دچار مشکل می‌کنند.

وی تصریح کرد: تغذیه و نگهداری این گونه سگ‌ها در منزل و سپس رها کردنشان در محیط شهری از دیگر معضلاتی است که در حوزه ساماندهی این جانداران با آن رو به رو هستیم و این امر سبب ازدیاد سگ‌های بلا صاحب و کاهش جمعیت دیگر جانداران شده است.

ثابت قدم با اشاره به اجرای طرحی با عنوان عقیم‌سازی سگ‌های بلا صاحب در اهواز اضافه کرد: این طرح که به عنوان یک راهکار برای کنترل این جانداران اجرایی شد، به دلیل اینکه به صورت مستمر انجام نشد، تأثیر مطلوبی بر کنترل جمعیت این گونه از جانداران نداشت و اعتراضات مردمی به این معضل که از طریق سامانه ۱۳۷ ثبت می‌شد، کاهش نداد؛ ولی اجرای طرحی تحت عنوان "جمع آوری سگ‌های بلا صاحب"، تعداد این جانداران را در سطح شهر کاهش داد.

وی با بیان اینکه طرح جمع آوری سگ‌های بلا صاحب بر اساس دستورالعمل مربوطه اجرا می‌شود، توضیح داد: بر اساس این دستورالعمل پس از انجام عملیات زنده‌گیری، سگ‌ها تفکیک شده و مورد معاینه دامپزشک قرار می‌گیرند و پس از آن سگ‌های ناقل بیماری، متحمل مرگ ترحم بار شده و مابقی عقیم سازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز ادامه داد: اجرای این طرح که در مقطعی متوقف شده بود، با دستور شهردار جدید دوباره آغاز شده است و تمامی مناطق شهرداری موظف شدند تا اکیپ‌های زنده گیری خود را فعال سازند.
مرجع / صداوسیما
برچسب ها: اهواز ، پسماند
:
:
:
آخرین اخبار