تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۲۳۷۷۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پنج مورد اچ آی وی مثبت در خوزستان شناسایی شد
  رییس مرکز بهداشت خوزستان از شناسایی پنج مورد اچ آی وی مثبت در استان خبر داد و گفت: این تعداد بیمار در بازه زمانی ۲۰ آبان تاکنون شناسایی شدند.

 دکتر سیدمحمد علوی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایدز(اول دسامبر برابر دهم آذر) در محل مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز مبنی بر اینکه "نگذاریم کرونا ما را از مراقبت اچ آی وی باز دارد" بیان کرد: در ۲ سال اخیر تمام توجه مسوولان بهداشت به کووید ۱۹ معطوف شد و از برخی برنامه‌ها جاماندند به همین دلیل امسال این شعار مطرح شد. 

وی افزود: در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا و توجه به آن، پوشش واکسیناسیون کودکان به دلیل ترس مردم و مراجعه نکردن آنها به مراکز بهداشت کاهش یافت که با اقدامات صورت گرفته این موضوع برطرف شد اما در مورد اچ آی وی این اتفاق رخ نداد و چون توجه مسوولان به کرونا بود از این ویروس غافل شدیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه ویروس اچ آی وی و کرونا بر یکدیگر اثرگذار هستند گفت: افرادی که درگیر ویروس اچ آی وی هستند به دلیل سیستم ضعیف بدنی اگر به کرونا مبتلا شوند بسیار خطرناک است به همین خاطر سازمان جهانی بهداشت در شرایط کنونی موضوع توجه به ایدز را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده و با راه اندازی یک کمپین بنا شد که از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر مردم را به انجام تست و آزمایش اچ آی وی تشویق کنیم که از ۲۰ آبان تاکنون ۹۷۱ تست سریع اچ آی وی در خوزستان انجام شد که پنج مورد مثبت شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه پارسال و ۶ ماه نخست امسال، بیماریابی در زمینه اچ آی وی در خوزستان کاهش یافته است افزود:برآورد می‌شود در استان خوزستان سه هزار و ۱۲۶ نفر اچ آی وی مثبت داشته باشند در حالی که تاکنون یک هزار و ۱۶۱ نفر یعنی حدود ۳۷ درصد را شناسایی کرده‌ایم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص برنامه ۹۵، ۹۵، ۹۵ گفت: به واسطه این برنامه باید ۹۵ درصد بیماران را شناسایی کنیم، ۹۵ درصد بیماران را تحت درمان قرار دهیم و ۹۵ درصد بیماران نیز باید پاسخ به درمان بدهند.

علوی به انتقال بیماری از طریق تزریقات مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این راه عمده و مهمی است و تاحدودی همچنان در کشور و استان وجود دارد ولی انتقال بیماری بیشتر از طریق تماس‌ جنسی حفاظت نشده و آلوده است. راه دیگر انتقال از مادر به کودک است که اگر آلوده باشد و به فرزند خود شیر دهد خطر انتقال بیماری به فرزند وجود دارد.

وی بیان کرد: در استان خوزستان ۲۰ درصد جمعیت مبتلا به اچ آی وی زنان و ۸۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند اگرچه میزان ابتلا در بین زنان رو به افزایش است. 

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۳۲ درصد جمعیت مبتلایان اچ آی وی در کشور، زنان بودند که این میزان در خوزستان ۵۰ درصد است در حالی که پارسال این رقم ۴۲ درصد بود. با توجه به اینکه راه انتقال جنسی در حال افزایش است بنابراین خطر انتقال عفونت در بین زنان بیشتر شده است.

وی افزود: در سال های گذشته راه انتقال اچ آی وی در کشور از طریق رابطه جنسی ۲۴ درصد، اعتیاد تزریقی ۵۸ درصد، مادر به کودک ۲ درصد، خون و فرآورده‌های خونی صفر و راه های نامشخص ۱۶ درصد بوده است اما در خوزستان رابطه جنسی ۲۳ درصد، اعتیاد تزریقی ۶۵ درصد، مادر به کودک سه درصد، فرآورده‌های خونی صفر و راه‌های نامشخص ۹ درصد بوده است.
علوی بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۶۰ درصد بیماران اچ آی وی مثبت در خوزستان از طریق رابطه جنسی و ۲۰ درصد از طریق مواد مخدر تزریقی مبتلا شده‌اند. بیشترین ابتلا در خوزستان در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال است به گونه‌ای که ۵۶ درصد از کل موارد شناخته شده در این گروه سنی بوده که نشان می‌دهد جوان‌ها بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: اگر بیماری در همان اوایل آلودگی تشخیص داده شود و بیمار تحت مراقبت قرار گیرد از ابتلا به نوع شدید بیماری جلوگیری می‌شود ولی اگر دیر تشخیص دهیم کنترل آن سخت است. 

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در سال های اخیر به طور میانگین ۷۰ درصد مواردی که در کشور شناسایی شدند تحت درمان بودند که این میزان در استان خوزستان ۷۵ درصد بود. در کشور ۹۰ درصد بیمارانی که تحت درمان بودند پاسخ مناسبی دادند اما این میزان در خوزستان ۵۴ درصد بود.

وی با اشاره به اینکه از ۸۲۶ بیماری که تحت درمان قرار دادیم ۴۵۱ نفر پاسخ مناسب گرفتیم افزود: الان در تمام زندان‌ها پایگاه دیده وری داریم و از افرادی که وارد زندان می‌شوند تست اچ آی وی گرفته می شود؛ همچنین برای معتادان و زنان بی سرپرست برنامه های کاهش خطر داریم.

علوی با بیان اینکه اچ آی وی یک بیماری رفتاری است به گونه‌ای که در اثر رفتارهای انسان ها شرایط برای ورود ویروس به داخل بدن فراهم می شود گفت: مهمترین ماده‌ای که در بدن وجود دارد و باعث انتقال بیماری می‌شود خون و فرآورده‌های آن است؛ دومین ماده ترشحات تناسلی در زن و مرد و سومین ماده شیر مادر است.

وی ادامه داد: کارهایی مثل تزریقات، انتقال خون و تزریق در مواد مخدر تزریق که از سرنگ مشترک استفاده می کنند، باعث ورود خون آلوده به بدن می شود. البته در سال‌های اخیر هیچ موردی از نظر انتقال خون که باعث ابتلا اچ آی وی شود در کشور گزارش نشده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار