تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۲۳۷۷۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان غرب خوزستان به ۲۰ روز رهاسازی آب از سد کرخه نیاز دارند
 نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: ضروری است به مدت ۲۰ روز آب از سد کرخه برای کشاورزان شهرستان‌های غرب خوزستان رهاسازی و تامین شود.

 قاسم ساعدی روز یکشنبه در نشست مدیریت بحران آب مشترک پنج شهرستان دشت آزادگان ، هویزه ، شوش ، کرخه و حمیدیه با هدف بررسی راهکارهای حل مشکل کم آبی در محل فرمانداری دشت آزادگان بیان کرد: متاسفانه وزارت نیرو در سال های گذشته برنامه ریزی مناسبی در این حوضه آبی نداشته و برخی از اقدامات به بدتر شدن شرایط نیز منجر شد.

وی گفت: اهالی این مناطق دِین خود را به نظام جمهوری اسلامی ایران ادا کرده‌اند  و با وجود مشکلاتی که هم اکنون گریبانگیر کشاورزان منطقه است این بار مسوولان باید به داد این مردم برسند.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه افزود: کشاورزان این شهرستان‌ها به ویژه هویزه  که در پایین دست رودخانه کرخه قرار دارند به دلیل کمبود آب با مشکلاتی فراوانی روبه رو هستند و خواسته‌های آنها به حق است چرا که تنها محل درآمد آنها کشاورزی است و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا هر چه زودتر آب برای کشاورزان این مناطق تامین شود.

فرماندار دشت آزادگان نیز در این نشست با اشاره به لزوم دستیابی به راه حل مشترک در مبحث مرتبط با آب افزود: مباحث کمی و کیفی آب با نگاهی ویژه باید مورد بحث قرار گیرد چرا که معیشت بیش از ۶۰ درصد اهالی شهرستان دشت آزادگان ، تنها از راه کشاورزی است و لازم است که نظام مدیریت آبی با توجه به سطح زیرکشت هر شهرستان مشخص شود.

حمید سیلاوی افزود: تامین آب مورد نیاز کشاورزان تا آخرین نقطه مرزی، توزیع عادلانه و همچنین رعایت الگوی کشت و رعایت حق آبه کشاورزی توسط شهرستان‌های بالادست، و انجام کشت‌های کم آب می‌تواند مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در این نشست گفت:با توجه به میزان کم بارندگی سال آبی گذشته و گرمای هوا، تامین آب شرب و کشاورزی نیاز حیاتی و اساسی خوزستان است.

شهاب صدیقی افزود:باید با یک برنامه ریزی درست توسط دستگاه های مربوطه و همکاری خوب مردم در نحوه مصرف آب، این موضوع مدیریت شود تا از این بحران پیش رو عبور کنیم.

وی ادامه داد: رعایت سهم حق آبه هر شهرستان، و لزوم دسترسی تمامی شهرستان‌های حوضه کرخه به آب از درخواست های ما از وزارت نیرو است.

وی گفت:مصوبات این نشست در روزهای  آتی، آب مورد نیاز کشاورزان را تامین خواهد کرد و با هماهنگی صورت گرفته و مذاکراتی  که با بانک های  عامل شده ، مهلتی برای بازپرداخت تسهیلات بانکی کشاورزان نیز گرفته شده است.

 ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای خشکسالی و تنش آبی در خوزستان ابلاغ و اختصاص یافته است.

خوزستان در تابستان امسال با تنش و بحران آب روبه رو شد.

بیشترین تنش آبی در حوضه آبی کرخه است که آب مورد نیاز شهرستان‌های غرب خوزستان از جمله دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه ، شوش و کرخه را تامین می‌کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار