تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۲۳۴۱۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هرس درختان کنوکارپوس در اهواز کمتر از ۳۰ درصد است
 رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارزیابی‌های میدانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نشان می‌دهد هرس درختان کنوکارپوس در اهواز کمتر از ۳۰ درصد است.

 دکتر فرهاد ابول‌نژادیان پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای سلامت استان مقرر شد که شهرداری‌ها هرس درختان کنوکارپوس که به گل دهی رسیده‌اند را تا قبل از آبان‌ماه انجام دهند.

وی با بیان اینکه گرده‌افشانی گیاه کنوکارپوس در اردیبهشت‌ماه و آبان‌ماه رخ می‌دهد افزود: گرده گیاه کنوکارپوس همراه ذرات ریز آلاینده‌های نفتی در زمان نخستین بارندگی پاییز موجب بروز حملات تنفسی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برخی دوستان در شهرداری اهواز اعتقادی به هرس درختان کنوکارپوس ندارند در حالی که مصوبه شورای سلامت بوده و شهرداری‌ها ملزم به اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه افراد صلاحیت‌دار باید در این زمینه اعلام نظر کنند افزود: اینکه هر معاون اداره‌ ای، کل مستندات را زیر سوال ببرد، جای نگرانی دارد. کسی که باور ندارد گیاه کنوکارپوس یکی از دلایل بروز حملات تنفسی پس از نخستین بارندگی پاییزه است احتمالا در اجرای این مصوبه تعلل خواهد کرد.

ابول نژادیان گفت: تنها دلیل بروز حملات تنفسی گرده‌افشانی کنوکارپوس نیست بلکه نقش آلاینده‌های هوا یکی از دلایل اصلی در بروز این عارضه است بنابراین ترکیب گرده‌افشانی کنوکارپوس و آلایندگی هوا موجب بروز این اتفاق می‌شود.

وی افزود: افراد دارای علائم تنفسی، آلرژی و آسم اگر پیش از نخستین بارندگی پاییزی، درمان‌های خود را شروع نکرده باشند یا در زمان بارندگی در و پنجره‌ها منازل باز باشد، دچار حملات تنفسی می‌شوند.

وی افزود: شهرداری‌ها، سازمان آب و برق خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، شرکت ملی نفت و فولاد خوزستان که محوطه‌های بزرگی داشته و درختان کنوکارپوس زیادی در این نقاط وجود دارد، باید نسبت به هرس آنها اقدام کرده و سلامتی مردم را در اولویت قرار دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به بروز حملات تنفسی در شهرهای جنوبی خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر، ماهشهر و امیدیه باید هرس درختان کنوکارپوس در این مناطق انجام شود.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی، ماندن بسیاری از مردم در منازل، استفاده  از ماسک و هرس درختان کنوکارپوس بروز حملات تنفسی کمتر شد اما امسال اگرچه شهرداری اعلام می کند که ۷۳ درصد درختان کنوکارپوس هرس شده اند اما بازدیدهای میدانی ما چیز دیگری را نشان داده و ما این موضوع را از طریق استانداری پیگیری می کنیم.

ابول نژادیان با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها ما آمادگی لازم برای پذیرش بیماران دچار حمله تنفسی را دارند و تجهیزات و میزان داروی مناسب را تدارک دیده ایم گفت: با توجه به تشابه علائم کرونا و حملات تنفسی، پزشک معالج به داشتن کرونا در فرد بیمار شک می‌کند و در نتیجه ترخیص بیماران از اورژانس‌ها با تاخیر انجام می شود که این موضوع موجب تراکم مردم در بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها خواهد شد.

اکنون ۱۲ شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و ۱۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار