تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۲۳۱۶۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قزل آلا باز هم گران شد
مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: از هفته ها قبل پیش بینی می شد که قیمت قزل آلا در اواخر شهریور افزایش یابد.
 آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی از افزایش قیمت قزل آلا در بازار خبر داد و گفت: از هفته ها قبل پیش بینی می شد که قیمت قزل آلا در اواخر شهریور افزایش یابد که هم اکنون این امر ناشی از ازدیاد تقاضا و افزایش قیمت خوراک محقق شده است.

علت گرانی مجدد قیمت قزل آلا چیست؟

او قیمت کنونی هر کیلو قزل آلا در عمده فروشی ها را ۶۳ تا ۶۴ هزار تومان و سالمون را ۷۱ تا ۷۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: افزایش قیمت سالمون از پیش بینی فراتر رفته است. اما در شرایط کنونی هر کیلو قزل آلا ۷۳ تا ۷۵ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود.

نبی زاده درباره آینده بازار ماهی بیان کرد: با افزایش قیمت نهاده های تولید، بی شک قیمت ماهی در نیمه دوم سال باز هم گران خواهد شد، هر چند طبق سنوات گذشته در مهرماه همانند دیگر بازار محصولات پروتئینی به سبب افزایش هزینه خانوار به سبب بازگشایی مدارس و کاهش تقاضا، قیمت قدری در بازار افت می کند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه صادرات قزل آلا در حال انجام است، گفت: تقاضا برای صادرات قزل آلا تا وقتی است که قیمت از بازار جهانی کمتر باشد، چنانچه قیمت هم سطح بازار جهانی شود، صادرات کاهش و بازار داخل به تعادل می رسد.

او درباره آخرین وضعیت تامین نهاده های تولید قزل آلا بیان کرد: بنابر توافقی که با کمیسیون امنیت ملی در وزارت جهاد داشتیم، تاکنون توانستیم درصد کمی از کنجاله سویا را تامین و در اختیار کارخانه ها بگذاریم که امیدواریم این روند استمرار یابد تا قیمت نهاده ها مجدد در بازار افزایش نیابد.

به گفته نبی زاده، بنابر اذعان پرورش دهندگان قیمت خوراک به طور دائم در حال افزایش است به طوری که قیمت هر کیلو خوراک در هر بار خرید ۵۰۰ تومان گران شده است.

تولید قزل آلا به ۱۲۵ هزار تن رسید

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه خشکسالی و کم آبی بر بازار قزل آلا تاثیر سوء داشت، بیان کرد: بنابر پیش بینی های قبلی تولید قزل آلا با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل از ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تن به ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن تقلیل یافته است که این موضوع اثر خود را بر بازار می گذارد.

نبی زاده در پایان تصریح کرد: دولت به قدری تمرکزش را بر بخش مرغ گذاشته که همین امر موجب شده تا سرانه مصرف مرغ نسبت به دنیا بالا باشد، در حالی که سرانه مصرف ماهی در دیگر کشورها به سبب ارزش بالای غذایی بیشتر است که بنابر آمار در کشورهای توسعه یافته، سرانه مصرف ۳۰ تا ۳۵ کیلو و در ایران طبق آمار شیلات ۱۳ کیلو است که ۱.۵ تا ۲ کیلو آن مربوط به قزل آلا است که رقم پایینی است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار