تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۲۳۱۴۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۳۱ شهریور آخرین فرصت ثبت سفارش کتاب درسی/ ۶ رشته جدید در شاخه کاردانش طراحی شد
ملکی گفت: دانش آموزان تا پایان شهریور فرصت دارند برای ثبت سفارش کتاب به سامانه مربوطه مراجعه کنند.
  حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره برنامه‌های این سازمان اظهار کرد: بسته‌های تحولی را در شورای هماهنگی سازمان ارسال کردیم که آنجا بررسی و تصویب شود.

او افزود: در این بسته‌ها در مرحله اول، مطالعات و پژوهش‌های لازم مورد توجه بود، مرحله بعد برنامه ریزی درسی بود که انجام شد و مرحله سوم تولید الگو‌ها و دستورالعمل‌ها بود. بنا داریم سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ این فرآیند را کامل‌تر کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: کار دوم برنامه ریزی درسی در حوزه پیش دبستان است که راهنمای برنامه درسی خاص این دوره را طراحی کردیم به طوریکه هم برای کودک و هم خانواده تولید محتوا شده است.

ملکی گفت: کار را در قالب فراخوان انتخاب کردیم و پس از جلسات هم اندیشی قدری تغییرات ایجاد کردیم. حدود ۷ تا ۸ بسته تربیت و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان تهیه و به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تحویل داده شده است.

او تصریح کرد: اگر کسی بسته یادگیری دارد آن را به سازمان پژوهش ارسال کند تا در کمیته تولید محتوا کار را بررسی کنیم و به تعداد بسته‌های تربیت و یادگیری بیفزاییم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه درسی آموزش‌های غیرحضوری در سازمان پژوهش تهیه شد، بیان کرد: این سازمان موظف بود یک برنامه درسی متناسب با شرایط کرونایی ارائه دهد، به همین منظور یک برنامه درسی برای آموزش‌های غیرحضوری تهیه کردیم که اکنون در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد و طی دو تا سه روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

او اضافه کرد: البته آموزش معلمان را نیز در دستور کار داریم. سال گذشته یک برنامه درسی تهیه کرده بودیم، اما برنامه درسی امسال واقع بینانه‌تر و کاربردی‌تر است، زیرا یک سال تجربه کسب کرده ایم و برنامه فعلی به مراتب از برنامه درسی سال قبل پخته‌تر شده است.

ملکی گفت: در شاخه کاردانش شش رشته جدید طراحی کرده ایم؛ این رشته‌ها شامل محیط بانی، بهداشت دام روستایی، تعمیر نگهداری دام و طیور، چهره پردازی، تعمیرات ناوگان و خط و سازه‌های ریلی بوده که استانداردهای آن اصلاح و برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است البته در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش برنامه‌های جدیدتری داریم که هنوز قطعی نیست.

هیچ دانش آموزی بدون کتاب نخواهد ماند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه امسال ۱۴۶ میلیون کتاب در ۹۴۵ عنوان کتاب درسی چاپ و توزیع شده است، بیان کرد: توزیع کتاب‌های درسی به مدارس در حال انجام است و هر دانش آموزی به هر علتی موفق نشده باشد تا کنون ثبت سفارش انجام دهد تا ۳۱ شهریور فرصت دارد، در این بازه زمانی ثبت کند.

او با تاکید براینکه هیچ دانش آموزی بدون کتاب نخواهد ماند، افزود: کتاب درسی جز از این مسیر به دست دانش آموزان نمی رسد و حتما باید ثبت نام انجام شود.

ملکی به نصب رمزینه‌های سریع پاسخ در همه کتب درسی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان این امکان را خواهند داشت با گوشی همراه از طریق کیو آر کدهای نصب شده در کتاب ها از محتواهای تکمیلی آموزشی بهره‌مند شوند. البته این طرح امسال برای ما جنبه آزمایشی دارد و با بازخوردهایی که می‌گیریم در صورت لزوم برای سال های بعد اصلاحاتی انجام می‌دهیم.

او افزود: ۱۵ درصد محتوا‌هایی که دانش آموزان وارد می‌شوند، توسط  معلمان تولید شده و به نام خود معلم درج خواهد شد تا مالکیت معنوی اثر حفظ شود.

ملکی از انتقال درس آمادگی دفاعی از دوازدهم به دهم خبر داد و گفت: در پایه دوازدهم ذهن و فکر دانش آموزان معطوف به کنکور می‌شود و دروس مهم چندان مورد توجه نیست بر این اساس بنا داریم که درس مدیریت خانواده را هم به پایه‌های پایین‌تر بیاوریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین به اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم اشاره و بیان کرد: البته در این حوزه مشکل محدودیت معلم داریم همچنین کتاب چد تألیفی درحوزه کتاب زبان انگلیسی داریم ک در پایه هفتم اجرایی شده است.

او با تاکید بر اهمیت ارتباط با دستگاه‌های بیرونی تصریح کرد: شرط ماندگاری یک سازمان ارتباط است، براین اساس با ۶۵ مجموعه فرهنگی ارتباط برقرار کرده ایم.

ملکی درباره فعالیت شبکه رشد توضیح داد: شبکه ملی رشد که امسال با قوت و قدرت بیشتری توسعه پیدا کرد، منبع معتبری برای معلمان و دانش آموزان محسوب می‌شود.

ملکی در مورد کتاب های درسی تغییرات جزئی داریم، بیان کرد: تغییرات کلی در سال پیش انجام دادیم و تغییرات جزئی امسال فقط در دستور کار است.

او افزود: برخی از منتقدان معتقدند اگر دانش آموزی نتواند به زبان عربی صحبت کند، یعنی آموزش کافی نبوده است در حالیکه هدف از تدریس زبان عربی در مدرسه، مکالمه این زبان نیست. ارزشیابی ها نشان می‌دهند که عملکرد ما در این عرصه منفی نبوده است، هدف ما از تدریس زبان، خواندن و تفهیم مطالب است.

فقط در یک استان، توزیع رایگان کتاب داریم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: به جز سیستان و بلوچستان که کتاب ها رایگان ارسال می‌شود، برای سایر مناطق توزیع رایگان کتاب نداریم.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار