تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۲۲۹۶۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عدم ارسال لیست بیمه و مالیات پرسنل شرکت با جرائم متعلقه روبرو میشود

ارسال لیست بیمه یکی وظایف اصلی کارفرما است که باید به شکل ماهانه انجام پذیرد. این عمل برای رد کردن بیمه کارمندان به صحیح ترین شکل ممکن است. برای ارسال این لیست کارفرما باید در سامانه ثبت نام کند. اما عدم ارسال لیست بیمه و یا حتی تاخیر در ارسال این لیست و اطلاعات مربوط به مالیات حقوق و دستمزد جرایمی را به دنبال دارد که در ادامه به توضیح آن میپردازیم. 

در قانون کار ارسال لیست حقوق و دستمزد دارای قوانین و مقررات مخصوص به خود است که در سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی، در نظر گرفته شده اند و مودیان موظف هستند که طبق آنها عمل کنند. جرایم در عدم ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی در 2 نوع است:

  1. جریمه عدم تسلیم یا تاخیر در ارسال لیست به تامین اجتماعی
  2. جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی

جریمه عدم تسلیم یا تاخیر در ارسال لیست به تامین اجتماعی

در صورتی که کارفرما در مهلت مقرر در قانون (تا پایان ماه بعد) لیست حقوق و دستمزد کارکنان را به تامین اجتماعی ارسال نکند یا با تاخیر ارسال کند، بر اساس قانون دریافت جرائم نقدی از کارفرمایان، مشمول جریمه ای معادل 10% و در یک نوبت نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری خواهد شد. موارد مورد توجه در این زمینه:

  • ارائه لیست حقوق به تامین اجتماعی از طریق ثبت اطلاعات در نرم افزارList disk  امکان پذیر است.
  • در کارگاه های مشمول قانون معافیت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان ۵ نفر کارگر، این مهلت ارسال تا ۲ ماه بعد خواهد بود.
  • کارفرمایی که لیست ماه یا ماه هایی را ارسال نکند و طبق بازرسی کارگاه بدهکار شود، جریمه ای معادل 10% از کل بدهی برای یک بار به وی تعلق میگیرد که مطابق فرمول زیر است:

حق بیمه + بیمه بیکاری

  • چنان چه به هر علتی از سوی کارفرما لیست پرسنل شاغل با تاخیر به شعب اجرایی صندوق ارائه گردد جریمه 10% برای یک نوبت محاسبه و مطالبه می‌گردد.
  • در کارگاه های پیمانکاری، بابت ماه هایی که لیست ارسال نگردیده است، جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری را محاسبه نموده و به کل آن یک بار 10% جریمه تعلق می‌گیرد.

جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی

در صورت عدم پرداخت حق بیمه، جرائم تاخیر در پرداخت حق بیمه 2% به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می‌گردد.

به نکات زیر توجه کنید

  1. جریمه مذکور پس از قطعی شدن بدهی قابل احتساب است.
  2. در خصوص بدهی های مطرح شده در هیئت های تشخیص مطالبات و تجدید نظر، تاریخ شروع محاسبات از زمان ابلاغ رای قطعی است.
  3. چنان چه کارفرما قبل از صدور اجرائیه، نسبت به پرداخت بدهی های معوقه اقدام نماید از 40% بخشودگی جرایم برخوردار می‌گردد.

بحث ارسال لیست بیمه در زمان مقرر و خسارتهایی که از جرایم تاخیر یا عدم ارسال لیست بیمه گریبان شرکتها را میگیرد مفصل است. اهمیت داشتن کارمند حسابدار با مهارت و آشنا به اجرای صحیح قوانین کار و مسلط به تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و بیمه در این مواقع پر رنگ میشود. در ادامه با برخی از جریمه های مالی در خصوص مشکلات عدم ارسال لیست بیمه آشنا میشوید.

جرائم در سازمان امور مالیاتی

در خصوص ارائه لیست حقوق به سازمان امور مالیاتی و پرداخت مالیات بر درآمد حقوق، نظر شما را به موارد زیر به همراه ماده قانون مربوطه جلب می‌نماییم.

  • بر اساس ماده 86ق.م.م پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ این قانون محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد، ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به سازمان امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه های بعد فقط تغییرات را صورت دهند.
  • بر اساس تبصره یک ماده 177 ق.م.م، هر گاه آخرین روز مهلت یا موعد مقرر برای تسلیم اظهارنامهیا سایر اوراقی که مودی مالیاتی به موجب مقررات مکلف به تسلیم آن می‌باشد، مصادف با تعطیل رسمی یا عمومی گردد، اولین روز بعد از تعطیل یا تعطیلات مزبور بر حسب مورد جز مهلت یا موعد مقرر جهت تسلیم اظهارنامه یا اوراق مذکور محسوب خواهد شد.
  • بر اساس ماده 197 ق.م.م ، نسبت به اشخاصی که به شرح مقررات این قانون مکلف به تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مودی هستند، در صورتی که از تسلیم آنها در موعد مقرر خودداری و یا بر خلاف واقع تسلیم نمایند، جریمه متعلق در مورد حقوق عبارت خواهد بود از 2% حقوق پرداختی و در خصوص پیمانکاری 1% کل مبلغ قرارداد و در هر حال با مودی متضامنا مسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.
  • بر اساس ماده 199 ق.م.م، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر است در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت، مشمول جریمه ای معادل 10% مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر 2.5% مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سر رسید پرداخت، خواهد بود.

به عنوان کارفرما در چه زمان چه لیستی را تحت عنوان لیست بیمه ارسال کنیم تا جریمه نشویم؟

تمامی کارفرمایان، پیمانکاران، حسابداران، مدیران مالی و … که برای اشخاص حقیقی، حقوق و دستمزد و بیمه پرداخت میکنند، باید طبق قوانین کار، تامین اجتماعی و مالیات های مستقیم و با استفاده از سامانه و نرم افزارهای مربوطه لیست پرسنل را تهیه و تنظیم نموده و سپس ارسال نمایند. تمام این اقدامات و الزامات معطوف به داشتن مهارت و یا آموزش حسابداری حقوق و دستمزد و بیمه است. برای ارسال هر چه دقیق تر لیست بیمه در زمان مقرر و جلوگیری از جرایم عدم ارسال لیست بیمه بهتر است از یک مشاور مالیاتی کمک بگیرید تا کمتر دچار خطا شوید و جزو مشمولین پرداخت جریمه عدم ارسال لیست بیمه نشوید.

:
:
:
آخرین اخبار