تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۲۸۱۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندارد DIN و ASTM تولید پیچ و مهره ها
 

پیچ و مهره های صنعتی با استاندارد های اینچی و میلیمتری مختلفی تولید می شوند. اغلب استاندارد های میلیمتری که از ابعاد متریک در دستگاه استاندارد بین المللی استفاده می کنند طبق استاندارد DIN آلمان یا استاندارد های EN تولید می شوند حال آنکه پیچ و مهره های اینچی طبق استاندارد ASTM و مطابق با استاندارد های صنایع کشور آمریکا یا استاندارد های انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرند. در کل استاندارد های تولید پیچ و مهره اغلب استاندارد های ابعادی هستند یعنی به ابعاد گل پیچ، طول گام دنده ها و عمق دنده ها می پردازند و صحبتی پیرامون متریال و گرید پیچ و مهره ها نمی کنند.

برخی از استاندارد های معتبر دین DIN و ASTM که در تولید پیچ و مهره های صنعتی بکار گرفته می شوند به قرار زیر هستند. انتخاب بین استاندارد های پیچ و مهره اغلب تنها مطابق با بروشور های فنی ماشین آلات صنعتی صورت می پذیرد و مطابق با نیاز های فنی دستگاه ها انجام می شود.

  • پیچ و مهره شش گوش استاندارد DIN933 : در واقع یکی از پر مصرف ترین استاندارد های تولید پیچ و مهره های صنعتی می باشد که برای پیچ شش گوش تمام دنده در گرید های 5.6، 8.8، 10.9 و 12.9 بکار گرفته شده است.
  • پیچ و مهره شش گوش استاندارد DIN931 : در واقع پیچ شش گوش ساده می باشد که بصورت نیم دنده یعنی تنها بخشی از بدنه پیچ دنده شده است و بصورت ساده همراه با مهره استاندارد DIN934 اتصال پیدا می کند.
  • پیچ شش گوش سازه استاندارد DIN6914 : |یچ شش گوش می باشد که بصورت خاص اغلب برای کاربری های سنگین مانند تولید سوله ها، در پل سازی و سد سازی مصرف می شود. پیچ استاندارد DIN6914 دارای میزان گوشت بیشتر در قسمت گل پیچ نسبت به استاندارد DIN931, DIN933 می باشد.
  • پیچ آلنی استاندارد DIN912 : این استاندارد بصورت خاص برای پیچ های آلنی نیم دنده در گرید های 8.8 و 12.9 تبیین شده است که برای پیچ آلن با گل استوانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پیچ تمام رزوه (استاد بولت) استاندارد ASTM A193 : یکی از پیچ های پر مصرف در اتصال فلنج ها و در صنایع نفت و پتروشیمی می باشد که بصورت یک پیچ تمام رزوه تولید می شود.
  • پیچ شش گوش استاندارد ASTM A490 : یکی از گرید های سخت و نوعی پیچ شش گوش سازه در استاندارد آمریکایی با دنده های اینچی می باشد. این گرید از پیچ سازه با استاندارد ASTM آغلب در گرید 8 آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیه اطلاعات مربوط به استاندارد های پیچ و مهره را می توان بصورت مدون با قابلیت تبدیل استاندارد ها در مرجع اطلاعات پیچ و مهره ایران مشاهده نمود که اطلاعات عددی، جداول وزنی پیچ و مهره ها و کلیه استاندارد های DIN , ASTM »ربوط به پیچ و مهره ها بصورت کامل در آن ذکر گردیده است.

مفاهیم گرید پیچ و کلاس پیچ



کلاس و گرید دو مفهومی هستند که در بیان مقاومت کششی پیچ و مهره ها بکار می روند که کلاس مفهومی برای استاندارد بین المللی و پیچ های میلیمتری و گرید مفهومی برای پیچ های اینچی برای پیچ های استاندارد ASTM بمار می رود. کلاس پیچ و مهره های صنعتی مبین تنسایل مقاومت کششی می باشد که از کلاس های 4.8 با حداقل مقاومت کششی گرفته، گرید 8.8، 10.9 و 12.9 در بالاترین میزان مطرح می باشد.

گرید پیچ و مهره های اینچی ASTM با گستردگی کمتری دسته بندی می شوند بر خلاف پیچ های میلیمتری که کلاس آنها بصورت کد بر روی سطح پیچ حک می شود استاندارد ASTM گرید های پیچ و مهره ها را تنها بصورت چند خط بر روی گل پیچ نشان می دهند که گل های بی اثر از گرید 2، 3 خط نشان دهنده گرید 5 و 5 خظ نشان دهنده گرید 8 پیچ و پیچ های اینچی می باشد که بالاترین سطح گرید نیز محسوب می شود.

جدول تبدیل استاندارد های پیچ و مهره

:
:
:
آخرین اخبار