تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۲۲۲۷۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار: فتح خرمشهر حماسه‌ای ماندگار در تاریخ است
 معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه سوم خرداد یک رویداد بزرگ دوران دفاع مقدس، ارزشی و انقلابی و یک حماسه بزرگ ملی است گفت: حماسه فتح خرمشهر محصور در جغرافیای این شهرستان نیست بلکه نقطه عطفی در تاریخ است.

  محمد حیدری روز چهارشنبه در نشست ستاد بزرگداشت سوم خرداد در فرمانداری خرمشهر اظهار داشت: سوم خرداد طلیعه پیروزی‌های بعدی و نقطه اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کانون همدلی و همگرایی همه نیروهای مسلح زیر پرچم فرماندهی معظم کل قوا برای حفظ تمامیت ارزی ، امنیت ملی و حماسه سازی های بعدی بود.

وی سوم خرداد را متعلق به همه مردم ایران و همه آزادی خواهان در همه نقاط عالم دانست ادامه داد: اگر آوازه خرمشهر جهانی است به واسطه سوم خرداد است. سوم خرداد خرمشهر را بین المللی و جهانی کرد و به ما اعتبار بخشیده و دفاع مقدس را تبلور جهانی کرد و تحولات جنگ را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد.

وی ادامه داد: بیش از ۵۵ هزار نفر در مرز و بوم و شهرستان خرمشهر به درجه رفیع شهادت رسیدند بنا بر این این خاک مقدس است و باید با توکل به خدا و آرمان های شهدا گام های بلندی در راستای پاسداری از ارزش های دفاع مقدس برداریم.

حیدری گفت: در این راستا ما همچنان با شهدا و فاتحان خرمشهر و رزمندگان، ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس بیعت می بندیم که همچنان پایبند به آرمان های انقلاب هستیم و خدمتگذار مردم هستیم و تلاش همه ما برای تثبیت امنیت ملی و حفظ تمامیت ارزی کشور و جغرافیای بسیار حساس سیاسی امنیتی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر برگزاری مراسم‌های گرامیداشت سوم خرداد در فضای مجازی و محیطی افزود: سال گذشته برنامه‌های قابل قبولی همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با توجه به شرایط خاصی کرونا برگزار شد که باید این برنامه‌ها ارتقاء و با رویکرد ارزشی و معنوی بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

حیدری گفت: از ظرفیت بسیج اقشار و عشایر در برگزاری مراسم سوم خرداد استفاده می شود و معتمدین عشایر و شیوخ که در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ تحمیلی بودند در این مراسم شرکت کنند.

دبیر ستاد بزرگداشت سوم خرداد نیز در این نشست گفت: ستاد بزرگداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در چهار مقطع کشوری، استانی و شهرستانی تشکیل شده و برنامه‌ها طبق دستورالعمل‌ها برای یگان‌های مربوطه ارسال شده است.

عبدالامیر عریضاوی افزود: سپاه پاسداران متعهد به برگزاری مراسم میدانی با محور و مدیریت برنامه‌های سالروز حماسه سوم خرداد در خرمشهر است.

وی افزود: به دستور رئیس ستاد بزرگداشت نشست های تخصصی با کمیته‌های مربوطه برگزار شده است.

عریضاوی زمان شروع ویژه برنامه های سوم خرداد بنا به پیشنهاد کمیته ایثارگران و بنیاد شهید را ۳۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: مراسم غبارروبی و تجدید میثاق با شهدا همچنین رژه نیروهای مسلح به مناسبت سوم خرداد به صورت محدود با تجمع اندک برگزار می شود.

به گزارش ایرنا عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌ رود به طوری که می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.
این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد ۱۰اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.
نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری کرده‌ است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار