تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۲۱۲۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تا رسیدن به قله پیک چهارم فاصله داریم/ سامانه ۴۰۳۰ هم غافلگیر شد + نقشه و نمودار
درحالی تعداد متوفیان ناشی از همه‌گیری کرونا همچنان بالای ۳۰۰ نفر اعلام شده که کارشناسان پیش بینی می‌کنند تارسیدن به نقطه اوج پیک چهارم هنوز فاصله داریم و احتمالا روزهای سخت‌تری را تجربه می‌کنیم.

 فروردین 1400 درحالی روبه پایان است که موج چهارم همه‌گیری کرونا نگرانی‌های تازه‌ای در میان جامعه ایجاد کرده و به پیش‌بینی کارشناسان این روزها احتمالاً تا نیمه دوم ماه آینده نیز ادامه دارد.

بررسی دقیق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت از میزان همه‌گیری و همچنین تعداد متوفیان ناشی از این بیماری نشان می‌دهد موج چهارم کرونا که از اواخر تعطیلات نوروز آغاز شده هنوز تا قله نرسیده و روند صعودی گسترش بیماری حکایت از روزهای سختی دارد.

این درحالی است که بررسی‌های میدانی و همچنین اخبار منتشر شده در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی نشان می‌دهد مراکز درمانی در سراسر ایران به دلیل سرعت انتقال بیماری با ویروس انگلیسی یکی پس از دیگری پر شده و در برخی مناطق هم اکنون با ایجاد مراکز درمانی موقتی در ورزشگاه‌ها یا سالن‌های ستاد بحران مسئولان تلاش می‌کنند دوباره افسار رها شده کرونا ویروس رو به دست گرفته و آن را مدیریت کنند.

عدم رعایت پروتکل‌ها بهداشتی باعث شیوع انفجاری کرونا می‌شود

مهدی شفیعی  با اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان اظهار داشت: متأسفانه وضعیت استان خوب نیست، شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنیم و ظرف هفته گذشته و این هفته شاهد افزایش موارد بستری کرونا د بیمارستان‌ها با یک شیب تند هستیم.

وی با بیان اینکه ظرف هفته گذشته با یک شیب تند بیمارستان‌های ما ظرف چند روز به حد اشباع رسیدند و آمار بیماران ما در اوایل فروردین ماه از 70 تا 80 نفر بیمار در اوایل فروردین ماه به آمار حدود 450 بیمار در روز در این هفته رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه روزانه موارد جدید ابتلا و بستری‌های کرونایی در استان با یک شیب تند در حال افزایش است اما هنوز با کمبود تخت‌های بیمارستانی و فضاهای درمانی مواجه نشدیم تصریح کرد: اگر بیماری با همین روند افزایشی ادامه پیدا کند احتمال اینکه در هفته آینده با چالش مواجه شویم وجود دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده، رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و اعمال محدودیت‌های ترافیکی و اصناف کمک کننده باشد، شیب ابتلا به کرونا در استان کندتر و ملایم‌تر شده و بتوانیم موج چهارم کرونا در استان را با کمترین عارضه و تلفات پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه موج‌های دوم و سوم کرونا در استان بزرگ بودند و هر موج بین یک تا دو هفته و گاهی بیشتر طول می‌کشید گفت: موج‌های گذشته با شیب ملایم آغاز و در ادامه در دو تا سه هفته به اوج رسیده و پس از آن حالت ثابت پیدا کرده و در ادامه رونده کاهشی پیدا کردند و در مجموع بین یک تا دو ماه طول می‌کشید.

وی با بیان اینکه موج جدید کرونا به موج‌های قبلی متفاوت بوده و ظرف کمتر از یک هفته با شیب تند به اوج رسیده و هر روز تعداد بیماران ما 1.5 تا 2 برابر با سیر تصاعدی و بسیار شدید افزایش یافت افزود: در این موج ظرف کمتر یک هفته شاهد تعداد زیادی از بیماران بودیم که این ماهیت کرونای انگلیسی است که با یک سرعت و شدت بالا می‌توان جمعیت حساس را درگیر کند.

وی با اشاره به اینکه چند ‌عامل باعث ایجاد و تشدید موج چهارم کرونا شد بیان کرد: شلوغی پایان سال، خریدهای شب عید ‌و شلوغی بازار در روزهای پایانی اسفندماه، برداشته شدن محدویت‌های سفر، دورهمی‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی، برگزاری مراسمات عروسی در هفته اول فروردین ماه در شهرها آبی با حداکثر ظرفیت سالن‌ها، عدم رعایت پروتکل‌ها، عادی انگاری و برداشته شدن ماسک‌ها از مهمترین عوامل شیوع کرونا است.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها در روزهای پایان سال در استان به زیر 60 درصد رسید در حالی که در اوایل اسفندماه به 95 درصد رسیده بود عنوان کرد: الان رعایت پروتکل‌ها در سطح جامعه به حدود 75 درصد رسیده و این مسئله باعث می‌شود که زنجیره انتقال برقرار و بیماری به شکل انفجاری شیوع پیدا کند.

4030 هم غافلگیر شد

افزایش قابل توجه تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و همچنین تقاضای بالای دریافت اطلاعات از سامانه 4030 تعیین شده برای ارایه خدمات مشاوره‌ای به مبتلایان یا حتی افرادی که مشکوک به بیماری هستند باعث شد تا روز گذشته این سامانه نیز با اخلال مواجه شود.

اگرچه مسئولان مربوطه به سرعت وارد عمل شدند و برای رفع این مشکل اقدام کردند اما این اتفاق زنگ هشدار قابل ملاحظه‌ای است برای سایر مسئولان که موج تازه همه‌گیری کرونا ظاهرا درحال تاخت‌وتاز در سراسر کشور است و باید آماده شرایطی متفاوت از آنچه تا امروز تجربه کردیم باشیم. به عنوان مثال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز قبلاً اعلام کرده بود که رسیدن به پیک 60 هزار بستری در مراکز درمانی دور از انتظار نیست.

روند ابتلا به بیماری کرونا در استان سمنان افزایشی است

نوید دانائی  اظهار داشت: همچنین تعداد 270 نفر دیگر نیز در مدت 24 ساعت گذشته تست کرونا آنان مثبت شده است و این نشان می‌دهد که روند ابتلا افزایشی است و این امر می‌تواند به‌شدت هشداردهنده باشد.

وی خاطرنشان کرد: اغلب شهرهای استان سمنان قرمز بوده و بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده به‌جز آرادان که نارنجی است سایر شهرها قرمز و در شرایط خطر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: این روزها نیازمند همراهی مردم هستیم و از مردم می‌خواهیم که در خانه بمانند و چرا که این روزها وقت افطاری و دور هم بودن نیست و این تجمعات و دور همی‌ها به‌شدت خطرناک است.

 دانائی با بیان اینکه متأسفانه برخی از مردم هنوز این شرایط و خطر را باور نکردند؛ افزود: بعد از افطار شاهد تردد مردم در خیابان‌ها و رفت‌وآمد آن‌ها به دور همی‌ها هستیم که این امر می‌تواند به‌شدت خطرناک باشد.

 وی گفت: از مردم خواهش می‌کنم که پروتکل‌ها را رعایت کنند؛ چرا که رعایت پروتکل‌ها و خودداری از حضور در تجمعات و دور همی‌ها ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اذعان به اینکه موارد ابتلا به‌شدت زیاد است؛ افزود: کسانی که علامت‌دار می‌شوند و هر علائم خفیف از سرماخوردگی را دارند باید بیماری خود را کرونا فرض کنند چرا که در حال حاضر سرماخوردگی وجود ندارد.

دانائی با بیان اینکه افرادی که علامت دارند باید بلافاصله بعد از ظاهر شدن علائم به پزشکان و مراکز منتخب مراجعه کنند؛ افزود: متأسفانه یکی از مشکلات موجود مراجعه دیرهنگام است و بیماری که بعد از هشت یا 9 روز از شروع علائم مراجعه می‌کند؛ علائم بیماری توسعه پیدا کرده و دیگر کاری از کادر درمان برنمی‌آید.

وی از فعالیت 12 مرکز منتخب شناسایی بیماران کرونایی در شهرستان‌های مختلف مستقر بوده و مردم می‌توانند مراجعه کرده و یا از طریق نوبت‌دهی تلفنی و یا اینترنتی نوبت گرفته و بعداً مراجعه کرده و درمان دارویی بگیرند که این امر می‌تواند به کادر درمان کمک کند که موارد مبتلا را نیز شناسایی کنند و اقدامات درمانی و قرنطینه‌ای با سرعت بیشتری انجام شود.

 از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون 22852 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به پنج هزار و 410 نفر رسیده است و هفده هزار و 442 بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید 19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به 4525 نفر رسید.

ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های ایلام؛ تکمیل شد

آمار مبتلایان به کرونا ویروس در استان ایلام نسیت به تعداد جمعیت دو برابر نرم کشوری است و مسئولان بهداشتی و درمانی با اعلام هشدار از تکمیل ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های ایلام خبر می‌دهند.

جمیل صادقی‌فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در بیان علت ایجاد شرایط حاد موجود برای استان ایلام با بیان اینکه "ایثار کادر بهداشت و درمان در بانک‌ها دود می شود" اظهار داشت: اگر پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا در بانک‌ها مدیریت نشود با بحرانی فراتر از وضع موجود مواجه می‌شویم.

وی گفت: سیستم نوبت‌دهی اغلب بانک‌ها خاموش و صندلی‌های انتظار همه خالی و افراد با تجمع سه نفره و چهارنفره در کنار باجه‌ها بدون رعایت هر‌گونه فاصله گذاری اجتماعی کاملا مشهود است و این اقدام موجب شده است تا با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در استان ایلام مواجه شویم.

صادقی‌فر  به اهم اشکال‌های اساسی موجود در بانک‌ها در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: بانک‌ها به دلیل آن چه احتمالاً دلایل امنیتی نامیده می‌شود تقریباً اکثراً فاقد ساختار مناسب برای داشتن یک تهویه مناسب هستند و این یک خطر بزرگ مخصوصاً با افزایش دما در روزهای آتی خواهد بود.

محمد نوذری استاندار ایلام نیز با گذاشتن پیامی در پیج اینستا گرام خود  با بیان اینکه " بیائید در این هنگامه خطر سلامتی را به هم هدیه دهیم "نوشت؛ از آن عده‌ای که با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی باعث تشدید کرونا در استان و به خطر افتادن سلامت عموم مردم شده اند، گله مندم!

به هرحال شرایط کرونایی در ایلام حاد و ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های ایلام؛ تکمیل و ایلام علاوه بر فروردین قرمز روزهای اردیبهشت قرمز را در حال آغاز دارد و گفته‌های معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام که بیان می‌کند "ایثار کادر بهداشت و درمان در بانک‌ها دود می شود" و استاندار ایلام نیز که خواهان "هدیه سلامتی" است و از ناقضان پروتکل‌ها سخن می‌گویند؛ چیزی جزء ادای منقد بودن و مبرا کردن خود نیست چرا که بیشترین نقض پروتکل‌ها توسط ادارات و مراکز دولتی و وابسته به دولت است .

انتظار مردم ایلام آن است به جای مقصر دانستن مردم فکری برای ناقضان پروتکل‌ها توسط دولتی‌ها بشود.

شرایط شیوع کرونا در شهرهای شمالی خوزستان نگران کننده است

 فرهاد سلطانی  اظهار داشت: شرایط در برخی شهرهای استان به خصوص شهرهای شمالی مانند دزفول بسیار نگران کننده است و ما با افزایش تعداد بستری‌ها در این شهرها رو به رو هستیم.

وی افزود: در حال حاضر شرایط بستری و تعداد مراجعات به بیمارستان‌های شهر اهواز تقریباً به یک حد ثباتی رسیده است که ما را امیدوار به کاهش تعداد ابتلاها و مراجعات به بیمارستان‌ها کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر تمام ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های کرونایی استان با اشغال صددرصدی رو‌به‌رو هستند و ما از این لحاظ با یک نگرانی جدی مواجه هستیم.

سلطانی در خصوص آخرین آمار بستری‌ها استان گفت: در حاضر 2 هزار نفر در بیمارستان‌های کرونایی خوزستان بستری هستند که از این تعداد 1560 نفر در بخش عادی و 450 نفر در بخش حاد و مراقبت های ویژه بستری هستند که این تمام ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان است.

وی در ادامه گفت: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و به حد ثباتی نرسیم با یک مشکل کاملاً جدی و آن کمبود تخت برای بستری بیماران کرونایی مواجه خواهیم بود که می‌تواند ما را وارد یک چالشی بزرگ کند.

181 مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری  اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 181 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 30 هزار و 631 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 221 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 64 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

روزهای سخت موج چهارم در استان خراسان جنوبی

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های خراسان جنوبی (مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) (بروز رسانی 30 فروردین  1400) شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضع قرمز (خیلی پر خطر) قرار گرفتند.

محمد دهقانی با بیان اینکه همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان به رنگ نارنجی (پر خطر) درآمدند، گفت: شهرستان خوسف تنها شهرستان زرد (خطر متوسط) خراسان جنوبی است و در حال حاضر هیچ نقطه کم خطر در خراسان جنوبی وجود ندارد.

وی  با بیان اینکه احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است، بیان کرد: 2 شهرستان فردوس و طبس در وضعیت بحرانی شیوع کرونا قرار گرفته اند، اما نحوه اجرایی محدودیت‌ها همچنان همانند شهر‌های قرمز خواهد بود.

دهقانی درباره آخرین روند بیماری کووید 19 در خراسان جنوبی اظهار داشت: آمار مبتلایان کماکان رو به افزایش است و به هیچ وجه متوقف نشده است و آمار بستری‌های تنفسی و بستری موارد مثبت روند صعودی دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 192 بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در 14 ماه گذشته چنین آماری را از نظر تعداد موارد مثبت بستری نداشتیم و تعداد موارد سرپایی نیز کماکان روند فزاینده دارد و نتایج مثبت حاصل از تست‌های مولکولی و سریع رو به افزایش است، هرچه تست‌های ما بیشتر می‌شود موارد مثبت هم افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: این روند جای نگرانی دارد و اگر همین الان همه تصمیم بگیرند تمام محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنند 2 هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم و هر روز که به تاخیر بیفتد به همین میزان توقف پیک چهارم کرونا به تاخیر می‌افتد.

دهقانی افزود: براساس رنگ‌بندی که روز دوشنبه (30 فروردین) از طریق نرم‌افزار ماسک منتشر شد، وضعیت شهرستان‌های طبس و فردوس از قرمز به قرمز پررنگ تغییر کرده یعنی اعلام خطر شده که اگر ادامه داشته باشد به سمت وضعیت بحرانی پیش می‌رود.

وی گفت: خوشبختانه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌هایی که در استان فراهم شده، هنوز با کمبود تخت مواجه نشده‌ایم و نمی‌خواهیم آمار اشتباه دهیم که مردم نگران شوند اما این هشدار را می‌دهیم که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تخت‌های بستری و ویژه ما تکمیل خواهد شد و شاهد مشکلات جدی در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

وی درباره وضعیت بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، گفت: از مجموع تست‌هایی که انجام می‌دهیم بین 40 تا 45 درصد مثبت می‌شود و چون موارد شناسایی شده زیاد است، موارد بستری هم افزایش پیدا کرده به همین دلیل اکنون بیش از 290 بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری داریم و علت آن افزایش قابل توجه موارد مثبت ابتلا به کرونا است.

خبردرحال تکمیل است ... .


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار