تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۲۰۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از التهاب در بازار مرغ تا فروش بر خلاف قیمت مصوب
پس از چند ماه التهاب در بازار مرغ در حالی که مردم انتظار کاهش قیمت مرغ را داشتند اما ستاد تنظیم بازار با قیمت بالایی قیمت مرغ را مصوب کرد.
  چندماهی است که بازار مرغ تحت تاثیر عوامل مختلف ملتهب شده است به طوری که مردم به منظور خرید مرغ با نرخ‌ مصوب بارها مجبور شدند در این شرایط کرونا در صف‌های مرغ بایستند.

گاهی هم برخی از فروشگاه‌های عرضه مرغ، با سوءاستفاده از وضعیت عرضه و تقاضای مرغ در بازار چراغ خاموش قیمت‌ مصوب مرغ را تغییر داده‌اند، برخی نیز با وجود اینکه مرغ به اندازه کافی دارند از فروش آن تا فراهم کردن شرایط برای افزایش قیمت مرغ خودداری کردند تا آنجایی که گاهاً قیمت مرغ به ویژه در روزهای پایانی سال که مردم نیاز بیشتری به خرید مرغ داشتند به دو برابر رسید.

طبق قانون در بحث تولید و توزیع مرغ دو تقسیم بندی بین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت وجود دارد، از زمان جوجه ریزی تا زمان تبدیل شدن جوجه به مرغ و ارسال آن به کشتارگاه در اختیار سازمان جهاد کشاورزی است(تولید) و از از لحظه کشتار، مدیریت  حمل، شرکت‌های توزیع و خریدان عمده و توزیع کنندگان کوچک به عهده سازمان صمت است(توزیع).

 افزایش سرانه مصرفی هر فرد از 27 کیلو تا 30 کیلو

به گفته یکی از منابع آگاه در سازمان صمت:  سرانه مصرفی هر نفر سالانه 27 کیلو مرغ است که مطابق این سرانه تولید و توزیع مرغ از پنج تا 10 درصد  در نوسان است و بر اساس سرانه مصرفی 27 کیلو روزانه بین 300 تا 350 تن مرغ نیاز استان است.

اما سازمان صمت معتقد است سرانه مصرفی هر نفر باید 30 کیلو مرغ باشد که با در نظر گرفتن این سرانه روزانه باید 500 تن مرغ در سطح استان توزیع شود.

هدف از افزایش سالانه مصرفی توسط سازمان صمت این است که حجم مرغ توزیعی در بازار آنقدر زیاد شود تا بدون نیاز به نظارت به تدریج قیمت مرغ کاهش پیدا کند و هم سازمان صمت مکلف به نظارت بر بازار نباشد.

قیمت‌های متنوع مرغ در بازار

یکی از شهروندان اهوازی می‌گوید: قیمت مرغ زنده و کشتار روز مصوب شده است اما به نظر می‌رسد تصویب آن در حد همان خبر و تلوزیون است، در بازار برای مرغ تیکه یک هزینه باید پرداخت کنیم، برای خرید بسته‌های ران مرغ یک قیمت، و برای مرغ زنده و منجمد هم یک قیمت این در حالی است که در مصوبه فقط بحث مرغ زنده و کشتار روز را مطرح کردند.

 وی افزود: با توجه به اینکه چند روز دیگه ماه رمضان آغاز می‌شود قطعاً باید منتظر التهاب دیگری و جدیدی در بازار مرغ باشیم و به عنوان یک بازاری هیچ گونه نظارت جدی  از طرف دستگاه‌های مسوول ندیده‌ام.

محمد جانکی بیان کرد: اگر با متخلفین در بازار مقابل انظار عمومی برخورد جدی شود درس عبرتی می‌شود تا افراد دیگری سوء استفاده نکنند.

علت کمبود مرغ  کاهش 24 درصدی جوجه‌ریزی  است

رحمان ناصریان معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به دلایل گرانی مرغ در استان، اظهار کرد: بخشی از مرغ استان برای زنده فروشی به استان‌های دیگر خارج می‌شد از طرفی بخشی از مرغ زنده و کشتار روز مورد نیاز ما از خارج از استان تامین می‌‌شود.

وی افزود: به منظور جبران کسری مرغ مورد نیاز استان حدود 20 درصد از مرغ کشتار روز و 20 تا 25 درصد از مرغ زنده مورد نیاز استان از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت با بیان اینکه تامین کمبود مرغ از  استان‌های دیگر در روزهای پایانی سال که مردم نیاز بیشتری به خرید مرغ داشتند تاثیر خودش را در بازار نشان داد، گفت: از آنجایی که میزان مرغ مورد نیاز مردم در استان‌‌های همجوار به ویژه در تهران پایین آمده بود اغلب محموله‌های مرغ به سمت این استا‌ن‌ها می‌رفت که این روند در افزایش قیمت مرغ تاثیر بسیار زیادی گذاشت .

ناصریان بیان کرد: اکنون ورودی مرغ کشتار روز و زنده  به استان به دلیل کمبود مرغ در استان‌های دیگر صفر شده است که امیدوارم این مشکل حل شود.

وی با اشاره به علت کسری مرغ در بازار، عنوان کرد: علت کمبود مرغ  کاهش 24 درصدی جوجه‌ریزی  در اسفند ماه سال گذشته است به این دلیل نتوانستیم در این شرایط از سال به حجم مرغ مورد نظر دست پیدا کنیم.

ناصریان گفت: اکنون مرغ منجمد در استان در حال توزیع است البته سامانه حدود دو روز است که قطع شده که به محض وصل شدن توزیع از سر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به مصوب شدن قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار، بیان کرد: قیمت مرغ کشتار روز 24 هزار و 900 و قیمت مرغ زنده 17 هزار و 100 تصویب شد که به دلیل اعتراض استان‌ها به قیمت مصوب احتمال می‌رود قیمت مرغ کاهش پیدا کند.

  ناصریان با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده تخلف در فروش مرغ با سامانه 124  حوزه بازرسی سازمان صمت تماس بگیرند، افزود: هیچ کس حق نداره بالاتر از قیمت مصوب اقدام به فروش مرغ کند و اگر بازرس ما متوجه این‌تخلف شود شخص متخلف را جریمه می‌کند.

 با تاکید بر اینکه همه فروشندگان مرغ موظف هستند با قیمت مصوب مرغ‌ بفروشند، گفت: چیزی به عنوان بخش خصوصی در بحث تولید مرغ نداریم  که سبب بالا رفتن قیمت آن شود، جهاد کشاورزی نهاده مورد نیاز مرغ  را تامین کرده است و دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.

 افزایش قیمت مرغ سراسری بود

محمد نژاد جانشین رئیس سازمان و مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در رابطه با میزان توزیع مرغ در بازار، اظهار کرد: ظرف یک ماه گذشته به طور متوسط روزانه بالغ بر 300 تن مرغ تولیدی داشتیم.

وی با بیان اینکه میزان مرغ تولیدی ما در اسفندماه سال 99 نسبت به سال 98 حدود 85 درصد افزایش را نشان می‌دهد، افزود: این حجم مربوط به مرغ‌هایی است که وزن شده و گوشت آن از کشتارگاه خارج شده است.

جانشین رئیس سازمان و مدیر توسعه بازرگانی در رابطه به افزایش قیمت مرغ در استان، گفت: افزایش قیمت مرغ سراسری بود و قیمت آن در بازار یکپارچه کشوری است.

   برخی از مسوولان علت افزایش قیمت مرغ را کمبود نهاده‌های دامی، کاهش جوجه ریزی ظرف دو ماه گذشته و توزیع نامناسب مرغ اعلام کردند اما فعالان اقتصادی معتقدند: با توجه به تأمین ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی، گرانی مرغ غیرقابل قبول است و یکی از دلایل گرانی مرغ ایرادات موجود در زنجیره تامین و نحوه تخصیص خوراک تامین شده با ارز ترجیحی است.

از طرفی پس از مصوب شدن قیمت مرغ همچنان شاهد نوسانات قیمت آن در برخی فروشگاه‌های سطح شهر هستیم.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار