تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۱۸۸۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اظهارنامه عملکرد

 اظهارنامه عملکرد

زمانی که هریک از ما در قالب شغلی که داریم به کسب درآمد می‌پردازیم ، با کسر میزان هزینه‌های صرف شده از کل عایدی‌های خود به عددی می رسیم که در حقیقت سود خالص این کار می باشد . در همین رابطه بنا به میزان این سود ، دولت ها طی قوانینی درصد مشخصی از آن را دریافت کرده و در راستای بهبود وضعیت زیرساخت های کشور یا اهداف عام المنفعه خرج می‌نمایند .

یکی از روش‌های برآورد کردن این درصد مشخص از میزان سودمان (یا همان مالیات) ، تسلیم اظهارنامه عملکرد می باشد که در ادامه به بررسی جوانب بیشتری از آن خواهیم پرداخت .

به عنوان مثال شرکت حسابداری تراز ارقام آرین با قریب به پانزده سال فعالیت در حوزه حسابرسی ، خدمات حسابداری ، مشاوره مالی و امور مالیاتی با پذیرش امور مذکور ، از ابتدایی‌ترین مراحل ثبت اسناد تا اخذ برگه قطعی مالیات را انجام داده و بدین ترتیب حواشی و بار سنگین امور مالیاتی را از روی دوش کارفرمایان خود برداشته است .

اظهارنامه عملکرد چیست ؟

اظهارنامه عملکرد گزارشیست که در آن اشخاص حقوقی (مثلاً شرکت‌های ثبت شده) و حقیقی (مثلاً کسبه بازار) مجموع سود زیانی که در اثر معاملات و رویداد های مالی یک سال گذشته خود داشته اند را محاسبه و گرد هم می آورند و بدین ترتیب ممیزین مالیاتی را از سرگذشت اقتصادی خود در دوره ای مشخص را آگاه می کنند .

این گزارش در بطن خود بازگو کننده مقدار دقیق درآمد ، هزینه ، بدهی و بستانکاری های یک فرد یا مجموعه ، دارایی‌ها ، سرمایه و معافیت های مالی آنان می باشند ، در نتیجه باید به طریقی دقیق عنوان شوند ، چرا که کتمان یا اعلام اشتباه آن‌ به پرداخت جریمه‌هایی سنگین ختم می شود .

همانطور که در تراکنش های مشکوک بانکی گفتیم ، مالیات درصد مشخصی از سود مودیان مالیاتی می باشد . در همین رابطه طبق ماده 105 مالیات های مستقیم همه اشخاص حقوقی مکلف به پرداخت 25% سود خود به مالیات بر درآمدشان بوده و اشخاص حقوقی نیز بنا بر مفاد ماده 131 قوانین مذکور در ازای کسب درآمدهای ذیل ، موظف به پرداخت میزان تعیین شده می باشند .

· درآمدهای پایین تر از 50 میلیون تومان 15%

· بین 50 تا 100 میلیون تومان 20%

· بالاتر از 100 میلیون تومان 25% .

اظهارنامه عملکرد

اگرچه پرداخت مالیات به عنوان از دست دادن بخشی از درآمدی که برای آن زحمت کشیده‌ایم امری مطلوب و دلپذیر نیست ، اما نباید فراموش کرد که اولاً این مبالغ در جهت آبادانی کشور مصرف می شود و ثانیاً تعلل در پرداخت آن با هر بهانه ای به افرایش این مبلغ منجر می شود .

شاید برای افرادی که دیدی آرمانی نداشته و پرداخت مالیات در راستای سازندگی را پرداخت نوعی پول زور می دانند عامل اول اهمیت چندانی نداشته باشد ، اما همینکه بدانند عدم تسلیم اظهارنامه ، ارائه اطلاعات اشتباه یا عدم پرداخت مبالغ تعیین شده چه عواقب نامطلوبی را به دنبال دارد، خود در پی پرداخت این مبالغ می روند .

برای ارائه اظهارنامه عملکرد چه مدارکی لازم است ؟

در گام نخست لازم است تا ابتدا در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و سپس برای دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید . با قبول شدن اطلاعات اولیه و تائید نام کاربری اینک نوبت به تهیه مدارک زیر می‌رسد :

· آدرس و سایر اطلاعات محل کسب به طور کامل

· ارائه شماره ثبت پلمپ دفاتر قانونی

· صورت گردش مالی همه اجناس و مواد اولیه

· صورت بهای تمام شده خدمات یا کالاهای عرضه شده

· اعلام مالیات‌های پرداخت شده در طول سال (مثلاً مالیات ارزش افزوده)

· صورت سود و زیان ، مبلغ نهایی درآمد و میزان فروش‌های داخلی و خارجی

· ارائه صورت قرارداد به انضمام بهای تمام شده همه پروژه‌ها توسط شرکت های پیمانکاری

· ارائه صورت ترازنامه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی گروه اول!

نکته : گروه اول مودیان مالیاتی اشخاصی دارای کارت بازرگانی و فعالان حوزه واردات و صادرات ، صاحبان معادن ، کارخانه‌داران ، هتل‌داران ، بیمارستان‌ها ، صرافی ها ، فروشگاه‌های زنجیره و به طور خلاصه هر کسب و کاری که مبلغ خرید و فروششان در سال مالی گذشته بیش از 3 میلیارد تومان باشد هستند .

اظهارنامه عملکرد

آیا حضور خود مودیان در پیگیری پرونده مالیاتیشان الزامیست ؟

پاسخ این سوال منفیست چرا که اگر چنین بود بسیاری از مدیران بلند پایه یا صاحبان سرمایه با هر سن ، شرایط جسمی یا میزان مشغله برای رسیدگی به پرونده مالیاتی خود ملزم به حضوری پرتکرار و طولانی مدت در ساختمان‌های اداره مالیات و به جان خریدن دردسرهای این کار بودند که این کار با فشردگی کارها و برنامه کاری این افراد در تضاد بود .

در همین رابطه لازم به ذکر است که شیوه ای که افراد و مجموعه های موفق برای رسیدگی به پرونده مالیاتی خود پیش می گیرند ، برون سپاری آن و محول کردن وظیفه رسیدگی صفر تا صدی امور به دستان مجموعه ای متخصص در این حوزه است .

زمان تحویل اظهارنامه مالیاتی

اگرچه موعد تسلیم این اظهارنامه‌ها همه سال تا آخر تیرماه بوده و همه مشمولین پرداخت مالیات ملزم به ارائه اطلاعات سال مالی گذشته خود در این چند ماه اول سال بودند ، اما امسال به طور استثناء این موعد تا پایان شهریور ماه تمدید شده است تا کسب و کارهایی که به علت محدودیت‌های کرونایی آسیب دیده یا مجال کافی برای گردآوری گزارشات مالی خود را نداشته اند در این مدت ، با فراغ بال بیشتری به تدوین اظهارنامه خود بپردازند . این در حالیست که می توان جلوگیری از ازدحام حضوری مودیان مالیاتی در ساختمان های این سازمان را یکی دیگر از علل این تصمیم دانست .

:
:
:
آخرین اخبار