تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۱۸۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جهش تولید، رمز کلیدی رشد و توسعه فولاد اکسین
اگر "جهش تولید" را صرفا به عنوان یک شعار در نظر بگیریم، طبعا به مولفه های مختلف آن کمتر توجه خواهد شد. اما اگر به این نکته توجه کنیم که جهش تولید، نه یک شعار، بلکه رمز کلیدی نقشه راه رشد و توسعه کشور است، آنگاه نگرش دقیقتر و توام با برنامه ریزی جامع تری درباره آن خواهیم داشت.

 اگر "جهش تولید" را صرفا به عنوان یک شعار در نظر بگیریم، طبعا به مولفه های مختلف آن کمتر توجه خواهد شد. اما اگر به این نکته توجه کنیم که جهش تولید، نه یک شعار، بلکه رمز کلیدی نقشه راه رشد و توسعه کشور است، آنگاه نگرش دقیقتر و توام با برنامه ریزی جامع تری درباره آن خواهیم داشت.
اجزای مختلف اقتصاد کشور، همچون قطعاتی از یک پازل بزرگ هستند و برای رشد اقتصاد، چاره ای جز تکمیل قطعات مختلف تکمیل این پازل که بخشهای مختلف تولیدی، صنعتی، خدماتی و ... را در بر می گیرد نداریم. هر کدام از بخشهای کلی اقتصاد کشور هم خود به اجزای مختلفی تقسیم می شوند و از میان تک تک این اجزا، اقتصاد یک کشور ساخته می شود.
در واقع برای جهش تولید، لازم است تمامی اجزای اقتصاد کشور در همه بخشها و حوزه‌ها وظایف خود را به درستی انجام دهند تا در تکمیل این چرخه رشد و توسعه، سهم خود را به نحو مطلوبتری ایفا کنند. شرکت فولاد اکسین که پانزده سال پیش با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور ثبت شد و چهار سال بعد از آن، فعالیت خود را آغاز کرد، امروزه در مسیر رشد و تعالی قدم بر می دارد.
فولاد اکسین با تدوین استراتژی های موثر و محرک و عنایت ویژه به مقوله تعالی سازمانی، به مدد مشارکت فعال کارکنان، و تعامل، همسویی، همگرایی و همفکری مدیران و کارکنان، تلاش همه جانبه‌ای برای رشد مداوم و بی وقفه داشته است.  
موفقیتهای شرکت طی سالهای اخیر افزایش یافته و این شرکت موفق به ساخت بزرگترین و مقاوم ترین ورق فولادی ایران و نورد اولین اسلب ۳۰۰ میلیمتر ایرانی شده است که تولید این ابعاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فقط در توان شرکت فولاد اکسین است. استفاده از این اسلب به عنوان مواد اولیه همان استانداردی‌ست که شرکت دانیلی ایتالیا برای ظرفیت اسمی شرکت فولاد اکسین  برنامه ریزی و پیش بینی کرده بود. این ورق با عرض ۴ و نیم متر، برای لوله های ۵۶ اینچ استفاده می شود که پرکاربردترین لوله در صنعت نفت و گاز است و زمینه ساز حضور موثرتر شرکت در تامین مواد اولیه پروژه های مهم صنعت نفت و سایر حوزه های صنعتی خواهد شد.
مشارکت در پروژه مهم و ملی گوره – جاسک که اهمیت آن حتی از سوی مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفته نشان می دهد شرکت فولاد اکسین، مسیر حرکت خود در جهت رشد و تعالی به خوبی شناسایی کرده است.
آنچه در دستاوردهای اخیر فولاد اکسین آشکار است، تعامل و همراهی فنی این شرکت با شرکت فولاد مبارکه است که این تعامل در دو سال گذشته موجب شده لوله‌های انتقال نفت و گاز شیرین و ترش در همه بخش های زنجیره تولید از مرحله اسلب، ورق و لوله کاملا بومی سازی شده و کشور از واردات این محصول کامل بی نیاز شود.  
این همکاری که تحت نظر بالاترین  استانداردهای وزارت نفت ایجاد شده باعث شده پروژه راهبردی خط لوله نفت ترش گوره به جاسک که استراتژیک ترین پروژه انتقال نفت و گاز کشور است در سریعترین زمان خود به سوی تکمیل و نهایی شدن برسد. در واقع عملکرد فولاد اکسین در این حوزه، نه تنها در جهت رشد و تعالی، بلکه مصداق تاثیرگذاری در تکمیل همان پازلی است که در ابتدا درباره آن سخن گفته شد. بد نیست بدانید بهای تمام شده هر تن ورق API که از خارج کشور وارد می‌شود تقریبا ۳۰ درصد بیشتر از تولید داخلی است و با یک حساب ساده می‌توان گفت استفاده از محصول داخلی و تولید این محصول جهت خطوط لوله داخل کشور نه تنها بهای تمام شده‌ی کمتری دارد بلکه با انجام آن می‌توان از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آورد.
مجموعه عملکرد فولاد اکسین در مسیر رشد و توسعه که برای شرکتی با قدمتی کمی بی از ۱۰ سال کم نظیر است، موجب سودآوری بالای آن شده به طوریکه امسال برای نخستین بار ۲۰ درصد سودخالص درآمد شرکت، بین سهامداران توزیع شد. از زمان از بهره‌برداری از فولاد اکسین خوزستان در سال ۸۸، متاسفانه طی ۱۰ سال اخیر به دلایل مختلف که هم منشأ داخلی و هم منشأ خارجی داشت فولاد اکسین بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان دچار زیان شد که این وضعیت بحران‌های زیادی را برای این شرکت در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد. اما پس از تحولات دو سال اخیر در ساختار مدیریتی و تولیدی شرکت، برای نخستین بار تقریبا ۲۰ درصد سود خالص سال ۹۸ که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود، میان سهامداران توزیع شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. آنچه در فولاد اکسین بویژه طی دو سال اخیر صورت گرفته، در جهت ارتقا توان شرکت و افزایش نقش و تاثیرگذاری آن در پروژه های ملی مبتنی بر تولید داخل است. اینگونه است که شرکت فولاد اکسین، نه فقط در جهت تقویت خودباوری ملی و رشد تولید ملی حرکت کرده، بلکه زمینه ساز عملیاتی ساختن شعار جهش تولید شده است که حاصلش ایفای نقش مثبت و موثر در پازل اقتصاد کشور و به تبع آن، افزایش سودآوری برای شرکت و سهامداران در جهت پیشرفتهای بعدی است./ منبع ایلنا
حسام خوشبین‌فر، نائب رئیس هیئت مدیره فولاد اکسین خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار