تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۲۱۷۶۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علاقه به رشته‌های مهندسی کاهش یافته است
 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در گذشته شاهد این بودیم که معمولا دانش آموزان نخبه وارد رشته های مهندسی می‌شوند اما متاسفانه اکنون اینگونه نیست و به دلیل حجم زیاد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و تفاوت میان درآمدزایی در مهندسی و پزشکی، علاقه به رشته های مهندسی کاهش پیدا کرده است و در نتیجه شاهد خالی ماندن صندلی‌های بسیاری از دانشگاه ها هستیم.

علی حقیقی با اشاره به اهمیت توجه به رشته های مهندسی در توسعه و پیشرفت کشور، اظهار کرد: کشوری که در حال توسعه است در تمام جنبه ها نیاز به کار و پیشرفت جدی دارد و قطعا رشته های مهندسی در همه گرایش ها و زیرگرایش ها اهمیت دارند. با توجه به اینکه اخیرا کشور ما وارد حوزه فناوری شده و صرفا دیگر از علم و تجربه کشورهای غربی در حوزه مهندسی استفاده نمی‌کند، بلکه خود تولید کننده علم مهندسی است، رشته های مهندسی عمران، معماری، نفت، شیمی، برق، مکانیک، پزشکی و... اهمیت بسیاری دارند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای جایگاه مهندسی در جامعه، افزود: همه گرایش های مهندسی در کشور ما تدریس می شوند و به نظر می رسد که نیاز فنی و مهندسی کشور در رشته های مختلف تا دوره لیسانس کافی است و برای رفع نیاز کشور مهارت و توانمندی کافی در فارغ التحصیلان دوره کارشناسی وجود دارد. اما در دروه های کارشناسی ارشد و دکتری در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله داریم زیرا هزینه امکانات، تجهیزات و مطالعات مهندسی بسیار گران است. 
    
عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ما به این حجم از پذیرش دانشجو در رشته های مهندسی نیاز نداریم، گفت: تفاوت عمده ای میان رشته های مهندسی و رشته های پزشکی وجود دارد؛ در گذشته شاهد این بودیم که معمولا دانش آموزان نخبه وارد رشته های مهندسی می شوند اما متاسفانه اکنون اینگونه نیست و به دلیل حجم زیاد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و تفاوت میان درآمدزایی در مهندسی و پزشکی، علاقه به رشته های مهندسی کاهش پیدا کرده است و در نتیجه شاهد خالی ماندن صندلی‌های بسیاری از دانشگاه ها هستیم. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: تفاوت میان مهندسی و رشته های پزشکی این است که یک وزارت متولی آموزش رشته های پزشکی است که بر اساس نیازسنجی و بازار کار، دانشجو تربیت می کند و در واقع آموزش و بازار کار مرتبط هستند. 

حقیقی تصریح کرد: متاسفانه در رشته های فنی و مهندسی مانند سایر رشته ها، بازار کار ارتباطی با آموزش ندارد و در واقع دانشگاه ها بدون توجه به نیاز بازار، دانشجو می پذیرند. در عین حال که رشته های مهندسی اهمیت زیادی دارند اما از طرفی باید شرایطی ایجاد کرد که مانند گذشته افراد نخبه وارد این عرصه شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار