تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۱۴۹۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قایقرانی اهواز روی لاستیک‌های لرزان!
 نبود اسکله قایقرانی در اهواز، این رشته را به تعطیلی کشانده است؛ آن هم در استان خوزستان با منابع آبی فراوان.

قایقران‌های دختر و پسر اهوازی سال‌ها است که دلشان می‌خواهد یک روز، بدون دغدغه و با خیالت راحت به آب بزنند؛ قایق‌هایشان را لب اسکله بیاورند، پاروهایشان را به دست بگیرند و برای حضور موفق در مسابقات تمرین و توانمندی‌شان را ثابت کنند، اما...

 باوجود منابع آبی فراوان و کارون همیشه خروشان و جاری و همچنین استعدادهای بسیار در رشته قایقرانی، نبود یک اسکله استاندارد در اهواز باعث شده، ورزشکاران این رشته با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند و سال ها است که سنگ چینی و لاستیک‌ها، برای قایقرانان اهوازی نقش اسکله را ایفا می‌کنند. اسکله‌ای لرزان که دلهره در دل قایقرانان می‌اندازد.

سال‌ها است که ورزش قایقرانی در استان به خاطر نبود باشگاه‌های قایقرانی استاندارد و اسکله، در استان رشته ای فقیر است که برای جبران این عقب ماندگی در جلسات اخیر شورای ورزش استان نیز مقرر شد که اسکله ای که پس از سال ها تهیه شده به اداره کل ورزش و جوانان تحویل داده شود اما این بار بحث تامین بودجه نصب اسکله مطرح است تا جایی که گویا این داستان که قدمت آن به بیش از ۱۰ سال می‌رسد، همچنان ادامه دارد و معطل ماندن این قضیه باعث شد، قایقرانی اهواز به دلیل مکان غیراستاندارد حال حاضر، نداشتن اسکله و نبود ایمنی‌های حداقلی، تعطیل شود تا مبادا در میان ذوق و شوق زدن به آب، جان کسی از دست برود.

انتظاری ۱۰ ساله برای نصب اسکله

علی قنواتی، مربی قایقرانی در خصوص مشکلات ایجاد شده برای علاقه‌مندان به این رشته به خاطر نبود اسکله در اهواز، به ایسنا گفت: چندین سال است که درگیری‌های عجیب و غریب داشتیم تا توانستیم مکان فعلی در ساحلی را برای باشگاه قایقرانی اهواز تهیه کنیم. بعد نیز خودمان یک اسکله ۳ در ۹ متر با هزینه شخصی نصب کردیم که  استاندارد نبود و در واقع کار راه‌انداز بود که شهرداری وقت، مانع از ایجاد کار شد و آن اسکله هم از بین رفت. فکر می‌کنم بیش از ۱۰ سال است که چشم انتظار نصب یک اسکله تخصصی برای قایقرانی اهواز هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر برای این‌که قایقران‌ها بتوانند وارد آب شوند، سنگ چینی شده یا از لاستیک استفاده می‌شود تا قایقرانان از آن به عنوان اسکله برای ورود به آب استفاده کنند. البته همین سنگ‌ها بلای جان قایق ها شده اند و باتوجه به این‌که قایق‌ها سکان دارند، سنگ‌ها باعث خراب شدن سکان قایق‌ها و ایجاد خسارت مالی و تجهیزاتی می‌شوند. بارها گفته ایم که با این همه منابع آبی در استان، خوزستان باید قطب قایقرانی کشور باشد اما متاسفانه در حال حاضر تنها دو شهر در استان فعال هستند و این سهم خوزستان نیست.

این مربی با بیان این که در ابتدا سازمان آب و برق استان اجازه نصب اسکله را در ساحلی اهواز نمی‌داد ولی این مجوز سه سال پیش گرفته شد، افزود: بعد از حل این قضیه نیز اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان وعده‌هایی برای پرداخت پول نصب اسکله را داد که متاسفانه فقط وعده بود. اگر اسکله نصب شود یک فضای جدید به روی قایقرانی اهواز باز خواهد شد. اکنون اسکله آماده تحویل از استانداری است اما هزینه نصب آن مطرح است که باید توسط اداره‌کل ورزش و جوانان پرداخت شود تا در نهایت با فراهم شدن شرایط مناسب، قایقرانی اهواز از تعطیلی خارج شود.

اهواز تنها شهر بدون اسکله قایقرانی کشور

به گزارش ایسنا، همچنین نگین کریمی از قایقرانان اهوازی، گفت: چهار سال که در این رشته فعالیت دارم که به خاطر مربیان خوبی که داریم از نظر تمرینی مشکلی نداشته‌ایم اما در تمام این سال‌ها بحث امکانات مطرح بوده است که البته بازهم به خاطر وجود مربیان خوب‌مان این موضوع را احساس نمی‌کردیم ولی ما دخترها در یک سال اخیر به خاطر حواشی، نبود کانتیر مجزا و اسکله، نتوانسته‌ایم درست و حسابی تمرین کنیم و فکر می‌کنم اهواز تنها شهر در کشور است که قایقرانی آن اسکله ندارد. درخواست ما این است که مسئولان به ورزشکاران خود بیشتر اهمیت دهند.

امان از بارندگی

محمدامین یلالی یکی دیگر از قایقران‌های جوان اهوازی که از ۱۲ سالگی در حال فعالیت در رشته قایقرانی است، به ایسنا گفت: مشکلات زیادی داریم و از نبود امکانات و اسکله رنج می بریم. زمانی هم که بارندگی می شود، محل ورود به آب که باید اسکله باشد، گل آلود می‌شود و نمی‌توانیم به راحتی وارد آب شویم. این ورزش پر مدال است و می‌توانیم مدال‌های بسیار کسب کنیم، هر چند با همین شرایط مدال هم گرفته‌ایم اما تعداد این مدال‌ها می تواند با حمایت مسئولان بیشتر شود.

خوشحالی مسئولان از تعطیلی تمرینات!

به گزارش ایسنا، مریم اورکی دیگر قایقران اهوازی نیز با بیان این که در سه سال اخیر یکسری مشکلات باعث ایجاد حواشی شد و در حال حاضر چند ماه است که تمرین نمی‌کنیم، عنوان کرد: مسئولان نیز به جای این‌که از ما حمایت کنند و شرایط تمرینی را برای ما فراهم کنند، از تعطیل شدن تمرینات ما خوشحال هستند و کسانی را که تمرینات ما را تعطیل می کنند، حمایت می کنند. نه شرایط خوبی داریم و نه اسکله و کانتیر مجزا؛ همین‌ها باعث عقب افتادن در مسیر رسیدن به سطح بهتر در این رشته می‌شود. همچنین یکی دیگر از دلایل تعطیلی تمرینات ما این بود که مربی‌مان آقا است، در حالی که در استان‌های دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تعطیلی قایقرانی اهواز به خاطر مسئولیت در قبال جان افراد

جلال دریس، رییس هیات قایقرانی خوزستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در آخرین جلسه شورای ورزش، موضوع نصب اسکله قایقرانی اهواز مطرح و قرار شد این مهم هر چه سریع‌تر انجام شود. حتی در بازدید اخیر دبیر فدراسیون از محل باشگاه قایقرانی اهواز مشخص شد که کارهای مطالعاتی انجام شده است، ضمن این که پیگیری‌هایی که باید انجام می دادیم را انجام دادیم و استانداری هم کمک داشته است و اکنون منتظر کمک اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان هستیم. حتی محل باشگاه قایقرانی اهواز مشخص است و برای نصب، اسکله مورد تایید دفتر فنی استانداری هم قرار گرفت و اکنون تنها بحث بودجه برای نصب اسکله مطرح است که امیدوارم هر چه سریع‌تر اعتبار لازم تزریق شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت در ورزش یک شرط است و قایقرانی هم از این موضوع مستثنی نیست، ادامه داد: در استان یک باشگاه قایقرانی استاندارد نداریم، البته در شهرستان‌ها مکانی را به عنوان باشگاه تعریف کرده‌ایم اما متاسفانه در اهواز با وجود ورزشکاران و استعدادهای خوب که قابل معرفی به تیم‌ملی هم هستند، نبود باشگاه و اسکله، شرایط را سخت کرده است. امیدوار بودیم این موضوع از طریق اداره‌کل ورزش خوزستان به نتیجه برسد اما نتیجه مدنظر حاصل نشده است.

رییس هیات قایقرانی خوزستان درباره تعطیلی این رشته در اهواز نیز گفت: اکنون بحث مسئولیت در قبال جان قایقرانان مطرح است و طی بازدیدی که دبیر فدراسیون از محل باشگاه داشت، ادامه تمرین قایقرانان را به دلیل نبود اسکله، جایز ندانست و دستور داد که قایقرانی اهواز تعطیل شود. من هم این دستور را پذیرفتم. ما هم دوست نداریم که رشته قایقرانی تعطیل شود زیرا خود ما هم برای ورزشکاران زحمت کشیده‌ایم و یک قایقران برای رشد در این مسیر باید سال‌ها تلاش کند. متاسفانه تلاش‌های ما دیده نمی‌شود و مسئولان رده بالا همکاری لازم را ندارند و در حالی که انتظار داشتیم اداره‌کل این مشکل را بر طرف کند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

افشین حیدری مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز پیرامون بحث تامین بودجه نصب این اسکله، اظهار کرد: ما منتظریم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مبلغ اختصاص یافته در این زمینه را به ما ابلاغ کند تا با پرداخت هزینه به محل مورد نظر که اسکله در اختیار آن‌جا است، اسکله را تحویل بگیریم و در محل مشخص شده نصب کنیم. امیدوارم با نصب این اسکله، قایقرانی خوزستان بتواند به جایگاه اصلی خود در کشور برسد.

به گزارش ایسنا، خوزستان با وجود منابع آبی فراوان می‌تواند به قطب قایقرانی کشور تبدیل شود که سهم شهر اهواز به دلیل وجود استعدادهای فراوان در رسیدن به این مهم کم نیست. البته به شرط آن که وعده نصب اسکله به خاطره‌ها نپیوندد و با تهیه هر چه سریع تر بودجه برای نصب آن، آرزوی قایقرانان اهوازی به واقعیت تبدیل شده تا بدون دغدغه با قایق‌هایشان به آب بزنند.

البته علاقه‌مندان زیادی وارد این رشته شدند اما به دلیل نبود زیرساخت مناسب، اسکله و تجهیزات، دل به دریا نزدند و رفتند، در حالی که با نصب اسکله در ساحل کیانپارس اهواز (مکان در نظر گرفته شده) می‌توان استعدادهای بسیاری را به مرحله رشد و معرفی به تیم‌ملی رساند و حتی میزبان اردوهای تیم‌ملی در اهواز بود که این مهم ضمن تاثیر در جایگاه ورزشی استان، با گرفتن یکسری تجهیزات از فدراسیون نیز به نوعی، آورده برای خوزستان محسوب می‌شود و حتی می‌توان اهواز را به عنوان پایگاه قایقرانی کشور معرفی کند.

مسئولان اداره‌کل ورزش و جوانان نیز در تلاش هستند که با تامین بودجه نصب اسکله قایقرانی اهواز با کمک و حمایت دیگر مسئولان استانی، ضمن برگرداندن قایقران‌های اهوازی به آب، این رشته را در مسیر رشد و داشتن ملی‌پوش بیشتر، کمک کنند.

گزارش: پریسا زنگنه منش – ایسنا خوزستان

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار