تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۱۳۵۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه آنچه که درباره کلر باید بدانید!

کلر چگونه کشف شد؟

 شاید جالب باشد بدانید که در سال 1774 ، کارل ویلهم شیله داروساز سوئدی در آزمایشگاه کوچک تجربی خود ، چند قطره اسید کلریدریک بر روی یک قطعه دی اکسید منگنز رها کرد. در عرض چند ثانیه ، گاز زرد مایل به سبزی ایجاد شد.

اگرچه در آن زمان هیچ ایده ای نداشت اما باعث کشف کلر شد.

این واقعیت که گاز زرد مایل به سبز یک عنصر بود ، تنها چند دهه بعد توسط شیمیست انگلیسی سر همفری دیوی تشخیص داده شد. تا آن زمان مردم متقاعد می شدند که این گاز ترکیبی از اکسیژن است. دیوی این عنصر را بر اساس کلمه یونانی khloros ، به معنی زرد مایل به سبز قرار داده است. وی در سال 1810 نام "گاز کلریک" یا "کلر" را پیشنهاد داد.

کلر برای اولین بار به عنوان میکروب کش برای جلوگیری از شیوع  یک بیماری در زایشگاه های بیمارستان عمومی وین در اتریش در سال 1847 استفاده شد ، بیش از 150 سال کلر به عنوان یکی از قوی ترین سلاح های جامعه در برابر طیف وسیعی از عفونت ها ، ویروس ها و ویروس های تهدید کننده زندگی ، انجام می شده است.

 

خصوصیات ضد عفونی کننده کلر از توانایی آن در پیوند و از بین بردن دیواره باکتری ها و ویروس ها ناشی می شود.

از خواص شیمیایی / فیزیکی کلر چه می دانید؟

  • نماد: Cl
  • عدد اتمی: 17
  • وزن اتمی: 35.45
  • طبقه بندی: فاز هالوژن
  • فاز در دمای اتاق: گاز
  • طبقه بندی عناصر: غیر فلزی
  • نقطه ذوب: -101.5 درجه سانتیگراد
  • نقطه جوش: -34.04 درجه سانتیگراد
  • چگالی گاز کلر تقریباً 2.5 برابر بیشتر از هوا است که باعث می شود در مناطقی که حرکت هوای کمی دارند، در نزدیکی زمین بماند.
  • کلر قابل اشتعال نیست ، اما ممکن است با بسیاری از مواد رایج (از جمله استیلن ، اتر ، آمونیاک ، گاز طبیعی ، هیدروژن و فلزات واسطه) واکنش انفجاری یا ترکیبات منفجره ایجاد کند.
  • باید از سيلندرها يا مخازني استفاده شود که بر روي كف بتوني يا مقاوم در برابر حريق قرار گيرند.
  • کلر کمی محلول در آب است و با رطوبت واکنش داده و اسید هیپوکلروس (HClO) و اسید کلریدریک (HCl) تشکیل می دهد.
  • کلر برای ذخیره سازی و حمل و نقل بصورت مایع کهربا رنگ معمولاً تحت فشار قرار میگیرد و سرد می شود.
  • کلر دارای دو ایزوتوپ پایدار است: Cl-35 و Cl-

 

 

کلر چگونه تولید می شود؟

شاید دانستن فرآیند تولید آن برای شما جالب باشد.

کلر از یکی از مواد معدنی فراوان و پایان ناپذیر در طبیعت  یعنی نمک معمولی ( کلرید سدیم ) تولید می شود. بله ، همان جامد سفیدی که روی سیب زمینی پخته شده خود می پاشید!

کلر با استفاده از "فرآیند کلر-قلیایی" تولید می شود. در این فرآیند ، برق به محلول آب نمک اعمال می شود.

 برق سدیم را از کلرید جدا می کند. محلول گاز کلر ، گاز هیدروژن و سود سوز آور (هیدروکسید سدیم) "محصولات مشترک" فرآیند کلر-قلیایی هستند.

در واقع کلر و سود سوز آور ترکیبات سازنده هزاران محصول مفید هستند. هیدروژن می تواند به عنوان سوخت با انتشار صفر در فرآیند کلر-قلیایی بازیافت شود.

آیا کلر به تصفیه آب کمک می کند؟

خرید کلر با هدف سالم ماندن آب آشامیدنی و استخرها بسیار رایج است.قبل از اینکه شهرها به طور معمول تصفیه آب آشامیدنی با مواد ضد عفونی کننده بر پایه کلر را شروع کنند ، هر ساله هزاران نفر در اثر بیماری های ناشی از آب مانند وبا ، تب تیفوئید ، اسهال خونی و هپاتیت A می میمردند.

 اما امروزه کلر به هدف از بین بردن  میکروب های بیماری زا در بسیاری از کشورها مرسوم است.

آیا میتوان کلر را به عنوان ماده ضد عفونی کننده خانگی محسوب کرد؟

کلر برای ساخت سفید کننده کلر خانگی که باعث سفید شدن و ضد عفونی کردن لباس ها و ضد عفونی سطوح آشپزخانه و حمام می شود،  در بسیاری از کشورها رایج است.

محلول های سفید کننده و آب ، رقیق شده و در از بین بردن میکروب هایی که ممکن است در سطوح خانگی دیده شوند وباعث بیماری افراد گردند ، از جمله ویروس نورو ویروس ( "ویروس استفراغ") و آنفولانزای فصلی موثر است.

قرار گرفتن در معرض کلر چه تاثیری روی سلامتی میگذارد؟

اثرات مضر ناشی از قرار گرفتن در معرض کلر طی چند ثانیه تا چند دقیقه آغاز می شود. شدت علائم و نشانه های ناشی از کلر با توجه به مقدار ، مسیر و مدت زمان مواجهه متفاوت خواهد بود.

استنشاق: قرار گرفتن در معرض کلر از طریق استنشاق  بیشتر اتفاق می افتد. قرار گرفتن در معرض سطح پایین کلر در هوا باعث تحریک چشم / پوست / مجاری هوایی ، گلودرد و سرفه می شود. بوی کلر هشدارهای کافی در مورد وجود آن را می دهد ، منتهی باعث خستگی بویایی یا سازگاری می شود ، و آگاهی از قرار گرفتن طولانی مدت فرد در غلظت های پایین را کاهش می دهد. در سطوح بالاتر قرار گرفتن در معرض  کلر علائم و نشانه ها به تنگی قفسه سینه ، خس خس سینه ، تنگی نفس و اسپاسم برونش تبدیل شوند.

پس حتما هنگام خرید کلر از بسته بندی مناسب درب آن مطمئن شوید.

بلع: از آنجا که کلر در دمای اتاق گاز است ، بعید است در معرض بلع قرار گرفته شود. با این حال ، مصرف کلر محلول در آب (به عنوان مثال ، هیپوکلریت سدیم یا سفید کننده خانگی) باعث آسیب بافت دستگاه گوارش می شود.

 

تماس چشم / پوست: قرار گرفتن در معرض گاز کلر در سطح پایین باعث تحریک چشم و پوست می شود. مواجهه بیشتر ممکن است منجر به سوختگی شدید شیمیایی یا زخم شود. قرار گرفتن در معرض کلر مایع فشرده ممکن است باعث سرمازدگی پوست و چشم شود.

ضروری است را از مراجع معتبر با بسته بندی مناسب انجام دهید.

کودکان ممکن است  در معرض دوز بیشتری  گاز کلر نسبت به بزرگسالان قرار بگیرند. زیرا نسبت سطح بدن به وزن ریه بیشتری دارند.  دلیل دیگر مسمومیت سریع تر نیز میتواند این باشد که مقادیر بالاتر گاز کلر در ارتفاع کمتر و در نزدیکی زمین یافت میشود.

 

شرکت کیمیا تهران اسید با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی و مرجع تخصصی مواد شیمیایی ایران میباشد. از قدیمی ها برای خرید مشاوره بگیرید!

:
:
:
آخرین اخبار