تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۲۱۳۲۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آلودگی هوای اهواز و مجوز‌هایی که برای سوخت مازوت در نیروگاه رامین صادر می‌شود
طی روز‌های اخیر در اهواز نه خبری از آسمان آبی هست و نه هوایی که بتوان در آن نفس کشید، ولی اداره کل محیط زیست خوزستان مجوز سوخت مازوت در نیروگاه رامین اهواز را صادر کرده است.
  آلودگی هوا و قرار گرفتن در وضعیت ناسالم و حتی خطرناک برای همه گروه‌های سنی اتفاقی است که گویی چاشنی روز‌های کرونایی شده است، این در حالی است که برخی روز‌ها گرد و غبار را قصد می‌کند با آلودگی‌های صنعتی رقابت کند.

نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی یک هزار و ۸۵۰ مگاواتی بزرگترین نیروگاه بخاری کشور است و نقش مهمی در تامین آسایش مردم و پشتیبانی از برق شبکه کشور ایفا می‌کند، بطوریکه در روز‌های گرم تابستان هم با تلاش کارکنان زحمتکش این نیروگاه خاموشی‌ها به حداقل می‌رسد.

برخی ادعا دارند که مقصر آلودگی هوا شرکت‌های تولیدی و صنایع هستند، اما ماجرا از آنجا آغاز شد که اداره محیط زیست خوزستان مجوز استفاده از مازوت در این نیروگاه را صادر کرد و محمد جواد اشرفی این موضوع را در گفتگوی زنده بخش‌های خبری خوزستان اعلام کرد.

نکته قابل توجه این است که امید بن عباس مدیرکل مدیریت بحران خوزستان حاضر به پاسخگویی به رسانه‌ها نیست و در این زمینه همکاری لازم ندارد و از ارائه توضیحات محکمه پسند و منطقی امتناع می‌کند، البته همه مجوز‌ها برای سوخت مازوت در نیروگاه صادر شده است و استانداری خوزستان، فرمانداری و... از این موضوع مطلع هستند.

از آنجایی که سوخت اصلی و پاک نیروگاه‌ها گاز طبیعی است، ولی به دلیل کاهش میزان این سوخت و افزایش نیاز استان‌های سردسیر به آن و تامین نشدن گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها از سوی شرکت گاز استان خوزستان، هر سال در فصل زمستان تنها راه برای تداوم تولید برق و جلوگیری از خاموشی ها، استفاده از مازوت است.

البته شرکت گاز خوزستان هم در این زمینه پاسخگو نبود و این ماجرا هم مانند سایر اتفاقات و مشکلات استان تاکنون ناتمام مانده است، ولی مردم در این هوای آلوده به سختی نفس بکشند و به استقبال بیماری تنفسی بروند، شاید روزی برسد که مسئولان راهکاری برای این شرایط نابسامان پیدا کنند، پس مزاحم آن‌ها نشویم تا به جستجو بپردازند، احتمال دارد راهی پیدا شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار