تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۱۲۵۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۵۱ روز آلوده در پاییز اهواز
  اهواز در سه ماهه پاییز ۵۱ روز هوای آلوده را از سر گذرانده که نسبت به مدت مشابه پارسال با ۶۴ روز آلوده ، سیری کاهشی دراین زمینه داشته است.

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان  اظهار داشت: هوای اهواز در پاییز امسال از نظر ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) در مجموع ۱۷روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ۳۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۳ روز قابل قبول (سالم) و سه روز پاک بوده است.

علیرضا آذریان افزود: در مدت مشابه پارسال نیز ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ۵۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۳ روز در شرایط قابل قبول (سالم) و ۲ روز در شرایط پاک بوده است.

آذریان اضافه کرد: از نظر گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM۱۰) هوای اهواز در پاییز امسال یک روز در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها، ۲۱ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۵۸ روز قابل قبول (سالم) و ۱۰ روز پاک بوده و در مدت مشابه سال ۹۸ نیز یک روز در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها، ۱۱ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۷۳ روز در شرایط قابل قبول، و پنج روز در شرایط پاک قرار داشته است.

وی ادامه داد: آبگیری تالاب هورالعظیم و اقداماتی که برای مهار کانون‌های گرد و غبار صورت گرفته باعث کاهش گرد و غبارهای ۱۰ میکرون نسبت به سال‌های گذشته شده است.

آذریان همچنین شرایط سکون و پایداری هوا و ابرناکی و رطوبت در پاییز را از عوامل افزایش آلاینده‌های ۲.۵ میکرون دانست و گفت: در کنار آن فعالیت‌های صنعتی روزمره همچون آتش سوزی مدفن پسماند اهواز و مزارع نیشکر، شرکت‌های فولاد و کربن بلاک، خودروها به ویژه خودروهای دیزلی و تاسیسات نفتی بر افزایش این نوع آلاینده‌ها تاثیرگذار بوده است.

به گفته وی با توجه به فاصله کم صنایع آلاینده با شهر اهواز و قرار گرفتن برخی از آنها در محدوده شهری، جهت وزش باد نیز بر هدایت ذرات آلاینده به این کلانشهر تاثیر داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت ریشه‌یابی غبار آلاینده ۲.۵ میکرون در اهواز، افزود: آنالیز و تحلیل این غبارها و شناسایی مواد تشکیل دهنده آن یکی از ضروریات است تا بتوان اقدامات قضایی بعدی را علیه مقصران انجام داد.

آذریان اضافه کرد: در حال حاضر طرح جامع آلودگی هوای اهواز بازنگری شده و سیاهه انتشار آلایندگی شهر اهواز نیز در حال تدوین است که در این سیاهه قابلیت تعیین سهم هر آلاینده وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی، شهروندان از بابت گرد و غبار و گازهای آلاینده تاحدودی خیالشان می‌تواند راحت باشد اما واقعیت این است که باید به دنبال ریشه غبار ۲.۵ میکرون باشیم زیرا حق مسلم شهروندان است که درباره آن بدانند.

آذریان ادامه داد: این آلاینده مرموز است و با توجه به اینکه حالت تجمعی دارد، علت آن به صورت دقیق مشخص نیست.

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا به کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوای اطراف چقدر تمیز یا آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. این شاخص بر اثراتی متمرکز است که افراد ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد از تنفس در این هوا با آنها مواجه شوند.

بر اساس این شاخص، صفر تا ۵۰  در شرایط هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط هوای سالم و کیفیت هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ شرایط بسیار ناسالم است و هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی است و با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

۳۰۰ تا ۵۰۰ شرایط هوای خطرناک وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی است. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

اوایل آذر ماه هوای اهواز و برخی شهرهای استان در شرایط ناسالم و یا ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت به طوری که در هفتم آذر ماه، هوای اهواز و کارون را در پی وقوع طوفان گرد و خاک به شرایط خطرناک رسید.

اما از هفته دوم آذر ماه با وقوع بارندگی‎ها کیفیت هوا بهبود یافت.

از سوی دیگر گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان کاهش چشمگیر روزهای غباری در استان را نشان می‌دهد. به طوری که تعداد روزهای گرد و غباری (ذرات با اندازه ۱۰ میکرون) از ۵۰ روز در سال ۹۰ به ۲۱ روز در سال ۹۸ رسیده و در ۶ ماهه نخست امسال شاهد سه روز گرد و غباری بودیم.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار