تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۱۲۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارز نیمایی را چگونه می توان از سامانه نیما دریافت کرد؟
 ارز نیمایی در واقع مخفف عبارت "نظام یکپارچه معاملات ارزی" است که در سال ۹۷ توسط بانک مرکزی از این سامانه رونمایی شده است. این سامانه به منظور نظارت گسترده تر بر روی تجارت های داخلی کشور به طور رسمی در اردیبهشت ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. امروزه به دلیل گسترش روز افزون شکاف میان نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار نیاز به وجود این سامانه بیشتر از گذشته احساس می شود. چه میزان با ارز نیمایی آشنایی دارید؟ آیا می دانید ارز نیمایی چیست؟ از چه خصوصیاتی برخوردار است؟ و لزوم به وجود آوردن آن چه بوده است؟ در این مقاله قصد داریم که توضیحاتی در این باره و لزوم شکل گیری ارز نیمایی به شما ارائه دهیم.

ارز نیمایی را چگونه می توان از سامانه نیما دریافت کرد؟

چگونگی تأمین ارز از طریق سامانه ی نیما

برای تأمین ارز مورد نیازتان به عنوان یک بازرگان از طریق سامانه نیما کافیست مراحل زیر را طی نمایید.

· در ابتدا وارد سامانه جامع تجارت به آدرس ntsw.irشوید.

· درخواست تأمین ارز را از بخش سفارش های غیر بانکی ثبت نمائید.

· سفارش شما به سامانه بر خط نیما منتقل می شود و فروشندگان ارزی آن را خواهند دید.

در واقع برتری گزینش این روش نسبت به شیوه ی معمول و قدیمی، که واردکنندگان پس از مراجعه به بانک درخواست تأمین ارز می دادند و بانک مرکزی با کمک بانک های خارجی و کارگزاری های داخلی پرداخت ارزی به فروشندگان خارجی را انجام می داد، عدم دخالت سیستم بانکی است.

مزایای مهم معامله سامانه نیما

از مهمترین مزیت های معامله در این سامانه می توان به امنیت معاملاتی از این طریق اشاره نمود. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد، دسترسی تجار و بازرگانان به طیف گسترده ای از صرافی های بانکی و تضامنی است که رقابت سالمی را بین آنان ایجاد می کند. صرافی های مجاز موجود در نیما امکان معامله ی آسان را برای عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان ارزی فراهم آورده است. آن ها می توانند خرید و یا فروش خود را به صورت آنلاین ثبت نمایند.

ارز نیمایی را چگونه می توان از سامانه نیما دریافت کرد؟

معرفی ارکان اصلی سامانه نیما

در سامانه نیما چهار رکن اصلی ایفای نقش می کنند که شامل موارد زیر می شوند:

· متقاضیان ارز که منحصر به وارد کنندگان کالا و خدمات می شود.

· عرضه کنندگان ارز که منحصر به صادر کنندگان کالا و خدمات (شامل دولت به عنوان صادر کننده نفت) می شود.

· واسطه گران مالی که منحصر به بانک ها و صرافی ها می شود. (این واسطه گران می توانند منابع را از سوی عرضه کنندگان ارز به سمت متقاضیان ارز هدایت نمایند.)

· سیاستگذار که از طریق سامانه می توانند بر اساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ، دامنه آزادی نرخ، اولویت ها و سقف مصارف را کنترل نمایند.

سامانه ی نیما در واقع دو سامانه ی «جامع تجارت» و سامانه ی «سنا» را به هم مرتبط می سازد. سامانه ی «جامع تجارت» این امکان را به بازرگانان می دهد که در آن ثبت سفارش نمایند، همچنین سامانه ی «سنا» امکان مشاهده ی درخواست های خرید و فروش ارز از سوی متقاضیان را برای صرافان فراهم آورده است.

لزوم تشکیل سامانه ارزی

بیش اظهاری و کم اظهاری از علل اصلی خروج بخش عظیمی از سرمایه ارزی در سال ۹۶ به شمار می رود. بر اساس آمار های بدست آمده قاچاق گسترده کالاها بدون پرداخت حق گمرک و صورت نگرفتن صادرات و یا واردات ثبت شده که هرگز وارد کشور نشده اند منجر به تشکیل سامانه ارزی نیما شده است. از این جهت تشکیل سامانه ارز نیمایی و نظارت کامل و همه جانبه ی بانک مرکزی بر امور تجاری امری ضروری به نظر می رسد. که به موجب آن تجارت های داخلی کشور به صورت کاملا رسمی و قانونی انجام می شود.

ارز نیمایی را چگونه می توان از سامانه نیما دریافت کرد؟

منطبق بر این قوانین از سال ۹۷، بانک ها این مجوز را دارند که پس اخذ تعهد از واردکننده کالا و تشکیل پرونده برای وی، درخواست ارزی او را به صورت حواله در سامانه ی نیما ثبت و از طریق صرافی های مجاز و تایید شده در سامانه سفارش را به سرانجام رسانند. صادرکنندگان نیز ملزم می باشند پس از کسر واردات، بازپرداخت بدهی ارزی و یا سپرده گذاری مصرف ارز حاصل شده از صادرات را در این سامانه به فروش برسانند. بدین صورت رقابتی سالم به موجب یکسان سازی نرخ ارز از سوی دولت جمهوری اسلامی شکل می گیرد. همچنین امکان کنترل از طریق این سامانه با پیش بینی منابع و مصارف، اولویت های ارزی و سقف مصارف برای دولت به وجود آمده است.

ارز نیمایی را چگونه می توان از سامانه نیما دریافت کرد؟

جمع بندی

امروزه به دلیل افزایش اختلاف نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار روزانه نگرانی ها در جهت چگونگی انجام معاملات و تجارت های داخلی و خارجی بیشتر از گذشته احساس می شود. به همین منظور وجود یک نظام معتبر با هدف یکپارچه سازی معاملات ارزی یک نیاز اساسی به شمار می رود. صرافی علیرضا یک شرکت تضامنی معتبر در کشور با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در حوزه طلا و ارز در کشور و همچنین تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که دارای مجوز در سامانه نیما است و همینطور در زمینه ی خرید و فروش ارزهای داخلی و خارجی فعالیت می کند. پیشنهاد ما به هموطن های عزیزی که به دنبال یک صرافی معتبر و مورد تائید بانک مرکزی جهت انجام فعالیت های تجاری شان می باشند، مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از متخصصان شرکت تضامنی علی حاجی ابول لو و شرکاء است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس سایت alirezaxchange.com مراجعه کرده یا با شماره 02188195092 تماس حاصل فرمایید.

:
:
:
آخرین اخبار