تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۱۲۳۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فولاد باید به فکر جایگزینی برای شیمبا باشد / در جذب پاتوسی باید دقت می‌شد
یک کارشناس فوتبال با بیان اینکه در صورت استفاده مناسب کادرفنی فولاد از توانایی‌ها و تجربه شیمبا، او می‌تواند امسال نیز جزو بهترین گلزنان لیگ باشد، گفت: البته فولاد باید برای فصل بعد، به فکر جایگزینی مناسب در خط حمله به جای شیمبا باشد.

محسن بابادی اظهارکرد: طی چند دهه اخیر بازیکنان خارجی زیادی به فوتبال خوزستان آمده و رفته‌اند. از مهند مهدی عراقی بازیکن موفق نفت آبادان گرفته تا آدریانو آلوز برزیلی و گلزن. از عماد رضا گرفته تا کرار جاسم و دیگر بازیکنان. از فونیکه سی فقید تا امروزه که مشاهده می‌کنیم سه بازیکن گران‌قیمت در تیم فولاد خوزستان حضور دارند.

وی بیان کرد: معمولا بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال خوزستان، برای اولین باری که وارد ایران شده‌اند، از طریق تیم‌های این استان به تیم‌های ایرانی دیگر و چه بسا لیگ‌های حاشیه خلیج‌فارس راه یافته و درخشیده‌اند که به نظر من اگر قرار است بازیکن خارجی به فوتبال غنی استان وارد شود، با توجه به این که در لیگ برتر ما پول حرفه‌ای پرداخت می‌شود، حتما باید این بازیکنان در کشورهای‌شان ملی‌پوش بوده یا جزو بازیکنان تراز اول محسوب شوند، وگرنه در حق بازیکنان مستعد خوزستانی اجحاف می‌شود. زیرا در پست‌های مشابه، بازیکنان خوبی در خوزستان داریم که دستمزد ۱۰ تای آن‌ها به اندازه یک بازیکن خارجی هم نشده و بها دادن به آن‌ها سبب شکوفایی فوتبال استان و کشور می‌شود.

این کارشناس فوتبال افزود: از دیگر فاکتورهای مهم در استخدام بازیکنان خارجی، پایین بودن سن و سال آن‌ها است. منظور بازیکنی که بتواند واقعا به فوتبال خوزستان کمک کند، نه بازیکنی که بیاید و پول‌ها را درو کرده، جایگاه بازیکنان بومی را اشغال نموده و سبب سرخوردگی و نهایتا دور شدن استعدادهای خوزستانی از فرصت‌های پیش رو و پیشرفت شود.

وی با اشاره به تیم فولاد تنها تیم خوزستانی دارای بازیکن خارجی، گفت: در لیگ بیستم، تیم فولاد همانند فصل قبل سه بازیکن خارجی به نام‌های آیاندا پاتوسی، موسی کولیبالی و لوسیانو پریرا در اختیار دارد که مبلغ قرارداد آن‌ها به گفته برخی حدود ۳۰ میلیارد تومان پای فوتبال خوزستان آب خورده است. اگر بخواهیم تک تک عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم، باید گفت موسی کولیبالی مدافع بلند قدی است که هم در تیم‌های استقلال خوزستان و هم در نفت مسجدسلیمان و اکنون در فولاد خوزستان بازی‌های درخشانی از خود به نمایش گذاشته است. مشاهده بازی‌های او نشان می‌دهد که هم در فاز دفاعی و هم در فاز حمله، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و تقریبا تمامی توپ‌های بلند ارسالی در خط دفاعی را با ضربه سر دفع کرده و در حقیقت علی‌رغم سن بالا، هم آمادگی بدنی خوبی داشته و هم تمامی ضربات اول را می‌زند. مدافعی وظیفه‌شناس که وقتی تیم فولاد به گلزنی نیاز داشته و روی به ارسال و بازی مستقیم می‌آورد، در محوطه جریمه حریف حاضر شده و ضربات سر را می‌زند. کولیبالی در خط دفاع نیز با مدافعان هماهنگ بوده و بازیکنی بازی‌ساز با پاس‌های بلند محسوب می‌شود. ضمن این که دید خوبی دارد و پاس‌های خوبی به بازیکنان خط میانی و خط حمله می‌دهد. نقش او در فولاد همچون نقش سیدجلال حسینی در پرسپولیس است.

بابادی با بیان این که اما پاتوسی آن گونه که انتظار می‌رفت، عملکرد درخشانی از خود به نمایش نگذاشت و به دلایل مختلف یا غایب بوده یا بازیکنی تعویضی محسوب می‌شود، افزود: پاتوسی با آن بازیکن خوب استقلال تهران تفاوت فاحشی داشته و ای کاش هنگام جذب وی در فصل جاری دقت بیشتری صورت می‌گرفت و این فرصت به یک بازیکن خوزستانی داده می‌شد. در حال حاضر پاسوری و طراح بودن در پاتوسی به شدت افت کرده و تنها چیزی که از بازی او باقی مانده است، ارسال‌ها و ضربات کاشته است. پاتوسی امسال نتوانسته به خوبی خط حمله را تغذیه کند و کمکی به فولاد داشته باشد.

وی در ارزیابی از پریرا نیز عنوان کرد: این بازیکن از مهد فوتبال جهان به مهد فوتبال ایران آمده است. بازیکنی جنگنده، فرصت طلب با شم گلزنی بالا که علاوه بر خط حمله، به خط میانی و همچنین خط دفاعی در هنگام کرنرها و ضربات ایستگاهی حریفان و مواقعی که تیم نیاز به بازی در فاز دفاعی داشته کمک کرده است اما در فصل جاری او نتوانسته عملکرد رضایت بخشی را به نمایش بگذارد که البته سن و سال او سبب شده است همچون یکی دو سال قبل موفق نباشد. از دیگر دلایل عدم گلزنی‌اش در چند بازی اخیر فولاد نیز می‌توان به زیاد بودن فاصله خط میانی و خط حمله فولاد و عدم تغذیه مناسب وی اشاره کرد. دلیل دیگر هم این است که فولاد گاها با سیستم ۴۲۳۱ بازی می‌کند و پرس از بالا را در دستور کار دارد که این دو مورد سبب می‌شود این بازیکن خسته شده و تمرکزش را از دست داده و در مواقعی که صاحب توپ می‌شود، نتواند آن دقت لازم در ضربات آخر را داشته باشد. همچنین عدم اضافه شدن به موقع وینگرها به او، به علت تفکرات دفاعی و محتاطانه فولاد، از دیگر دلایل ناکامی‌های اخیر شیمبا است. در مجموع او مهاجم خوبی بوده و در صورت استفاده مناسب کادرفنی از توانایی‌ها و تجربه‌اش، می‌تواند امسال هم جزو بهترین گلزنان لیگ قلمداد شود اما فولاد باید برای فصل بعد، به فکر جایگزینی مناسب در خط حمله به جای شیمبا باشد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار