تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۲۱۲۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین نمایشگاه سیار روی رودخانه در خرمشهر برپا شد
  رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر گفت: در روز اول این نمایشگاه صنایع‌دستی، کشتی حرکت کرد و اولین نمایشگاه بر روی کشتی سیار در رودخانه کشور بود.

 سجاد پاکگوهر شامگاه پنجشنبه در حاشیه نمایشگاه صنایع‌دستی روی کشتی در رودخانه کارون خرمشهر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با هماهنگی فرمانداری و شبکه بهداشت و مشاوره آنها تصمیم گرفته شد که نمایشگاه روی کشتی، در سطح روباز و فضای آزاد و به طریقی که محدودیت‌های فضای بسته را نداشته باشد، برگزار شود تا این نمایشگاه هیچ گونه تهدیدی برای سلامت مردم نداشته باشد.

وی با یادآور شدن اینکه این نمایشگاه با حضور ۲۶ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی شهر خرمشهر از یکم دی‌ماه آغاز به کار کرد و تا جمعه ادامه دارد، افزود: تولیدات عرضه شده در این نمایشگاه شامل حصیربافی، کپور بافی، گلیم بافی، خراطی چوب، منبت، جاجیم، گلیم، زیورآلات و دیگر تولیدات هنرمندان بومی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی خرمشهر به دلیل برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر حمایت از تولیدات و هنرمندان صنایع‌دستی و برنامه‌ریزی برای توسعه این هنرها در شهر است که به خاطر وجود بیماری کرونا در ماه‌های گذشته و در راستای همراهی با دستورالعمل‌های ستاد کرونا امسال هیچ نمایشگاهی برگزار نشده بود؛ بر این اساس تصمیم گرفته شد برای حمایت از قشر هنرمندان صنایع‌دستی نمایشگاهی برگزار شود تا کارهای این هنرمندان دیده شود و امیدی برای آینده بعد از مهار کرونا باشد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه روی آب دومین نمایشگاه آثار دستی هنرمندان خرمشهر برگزار شده در شرایط کرونایی در خرمشهر است، توضیح داد: از ابتدای امسال تاکنون سعی شد که با خلاقیت در حیطه برگزاری نمایشگاه، دو نمایشگاه برگزار شود که اولین نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شده و تولیدات آثار هنرمندان خرمشهر در آن به صورت مجازی ارائه و با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

راه‌اندازی ۳ موزه در خرمشهر

پاکگوهر در ادامه از روند پیشرفت پروژه مرمت ساختمان قدیم هلال احمر که قرار است موزه صنایع‌دستی خرمشهر باشد و منطقه آزاد اروند مسئولیت اجرای پروژه را عهده‌دار شده بود، ابراز نارضایتی کرد و گفت: یک ساختمانی تحت عنوان موزه صنایع‌دستی در نظر گرفته شد که طرح آن از سال ۹۳ تهیه و به سازمان منطقه آزاد اروند ارائه شد اما تاکنون از سوی سازمان منطقه آزاد اروند هم در راستای مرمت این ساختمان ثبت ملی خرمشهر و هم در راستای ایجاد این موزه اقدامی انجام نشده است که امید می‌رود که این اقدام هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: از سازمان منطقه آزاد اروند نیز انتظار می‌رود که مرمت این ساختمان و راه‌اندازی این موزه را تأمین اعتبار بکند که مکانی برای ارائه و آموزش تولیدات صنایع‌دستی باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی خرمشهر به اهمیت راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی در خرمشهر تأکید کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند و حضور مجدد اتباع خارجه و عراقی بعد از کرونا در منطقه، با انجام مرمت این موزه می‌تواند به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شود و عامل رونق بخشی به کسب‌وکار هنرمندان فعال در عرصه صنایع‌دستی منطقه باشد.

وی از راه‌اندازی سه موزه در خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: طبق برنامه‌هایی که در بخش موزه‌ها وجود دارد، قرار است موزه کشتی‌های غرق شده، موزه بندر و دریانوردی و موزه صنایع‌دستی در خرمشهر راه‌اندازی شود که با موزه آثار جنگ موجود در خرمشهر می‌تواند ظرفیت موزه‌ای خوبی در شهر باشند.

وی در پایان خواستار حمایت شهروندان و ارگان از تولیدکنندگان بومی صنایع‌دستی شد و بیان کرد: از شهروندان و مسئولان انتظار می‌رود که از تولیدات صنایع‌دستی حمایت کنند؛ به عنوان نمونه اگر ادارات قصد اهدای هدایایی را دارند، از آثار تولید بومی شهر استفاده کرده و این تولیدات را در سبد خرید خود قرار دهند تا حمایتی از این قشر باشد.



مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار