تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۲۱۰۹۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیا هواشناسی در پیش بینی بارندگی ماهشهر خطا کرده است؟
  فرماندار ماهشهر با اشاره به خطای پیش بینی هواشناسی در بارندگی اخیر این شهرستان، گفت: در صورت پیش بینی صحیح بارش در ماهشهر، تمهیداتی متناسب با میزان بارش‌ها برای جلوگیری از خسارت بیشتر به شهروندان اندیشیده می‌شد.

محسن بیرانوند هار داشت: چهارشنبه شب گذشته (۵ آذر) نشست ستاد بحران استان تشکیل شد که فیلم‌های آن موجود است، در این نشست برای استان سطح هشدار قرمز اعلام و میزان بارندگی در شهرستان‌ها به صورت نقطه به نقطه اعلام شد که هواشناسی خوزستان برای ماهشهر ۴۵ میلیمتر بارندگی پیش بینی کرده بود که آن را در جلسه اعلام کرد.

وی افزود: هواشناسی استان علاوه بر پیش بینی نقطه‌ای بارندگی، در این نشست عنوان کرد که احتمال تغییر مسیر توده به سمت شمال یا جنوب استان وجود دارد و هیچ نامی از ماهشهر برده نشد به این معنی که سطح هشدار بالا برای ماهشهر اعلام نکردند به همین دلیل بود که حتی برای ماهشهر، شهرستان معین تعیین نکردند.

بیرانوند با اشاره به نشست خبری خود با خبرنگاران محلی در روز پنجشنبه، اضافه کرد: در این نشست واقعه شرح و هشدارهای هواشناسی را اعلام کردم اما مدیرکل آن را تکذیب کرده است، این در حالیست که در نشست ستاد بحران استان میزان بارندگی اعلام شده از سوی هواشناسی برای ماهشهر ۴۵ میلمیتر بوده است.

وی با اشاره به وقوع بیشترین بارندگی خوزستان در ماهشهر، گفت: تا ساعت ۲ بامداد یکشنبه که ۶۰ میلیمتر بارندگی رخ داده بود، آب وارد خانه‌های مردم نشده بود اما از ساعت ۳ تا ۵ بامداد که میزان بارندگی به ۹۰ میلیمتر رسید، آب وارد منازل شهروندان شد.

بیرانوند تاکید کرد: در صورت پیش بینی صحیح بارش در ماهشهر، تمهیداتی متناسب با میزان بارش‌ها برای جلوگیری از خسارت بیشتر به شهروندان اندیشیده می‌شد.

هشدار قرمز هواشناسی برای همه استان

مدیرکل هواشناسی خوزستان اما اظهارات فرماندار ماهشهر مبنی بر پیش بینی ۴۵ میلیمتری بارش در این شهرستان را تکذیب کرد.

محمد سبزه‌زاری ادعای خطای پیش بینی‌های هواشناسی را «مغلطه» توصیف کرد و گفت: در بارندگی اخیر برای همه استان از جمله ماهشهر هشدار سطح قرمز اعلام شده بود که به معنی آبگرفتگی شدید و باران‌های سیل‌آسا بوده و بر اساس قوانین مدیریت بحران، بالاترین سطح هشدار است.

وی افزود: بر اساس هشدار قرمز هواشناسی، استاندار خوزستان نیز در نشست ستاد بحران حالت آماده باش را برای کل استان اعلام و به همه فرمانداران تاکید کرد که خود را برای هر رویدادی آماده کنند.

سبزه‌زاری اضافه کرد: در هشدار قرمز میزان بارش، ملاک نیست بلکه به مدیران هشدار سیلاب‌های شهری داده می‌شود، هواشناسی میزان بارش را به صورت نقطه‌ای برای شهرستان‌ها اعلام نکرده و تنها در جلسه مدل‌های مختلف هواشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نشست ستاد بحران همه فرمانداران برای تاکید بر جدی بودن هشدارها دعوت شده بودند و در صورت پرخطر نبودن بارندگی‌ها اصولا فرمانداران به جلسه دعوت نمی‌شوند.

سبزه‌زاری تاکید کرد: با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی و هشدار سیل که دادیم، بهانه‌ای برای مسئولان باقی نمی‌ماند و آنها باید طبق مسئولیت خود عمل کنند.

وی اظهار داشت: البته باید به این مساله توجه شود که ماهشهر در کمتر از ۲ روز شاهد ۱۶۸ میلیمتر بارندگی بوده، در حالی که متوسط بارش سالانه این شهرستان ۱۹۸ میلیمتر است، بنابراین با این میزان بارندگی هر جای دنیا با آبگرفتگی مواجه می‌شود.

بر اساس این گزارش، در پی بارندگی شدید در روزهای ۶ تا ۹ آذر، شهرستان ماهشهر که بیشترین بارندگی را در خوزستان داشته، با آبگرفتگی شدید مواجه شده و آب به برخی منازل ورود کرده است.

آبگرفتگی در برخی محله‌های بندر امام خمینی (سربندر) بیش از دیگر مناطق این شهرستان طول کشیده و بر اساس گزارش‌های مردمی تا امروز ادامه یافته است.

جمعی از مردم سربندر شب گذشته در اعتراض به آبگرفتگی و عملکرد مسئولان به ویژه شهرداری و شورای شهر تجمع کرده و شعار داده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب بندر امام خمینی در اطلاعیه‌ای تشکیل پرونده برای آبگرفتگی و تقصیرات احتمالی را اعلام کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار