تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۲۱۰۸۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان ظرفیت‌های خوبی در حوزه تولید دارد
 دستیار ویژه کارآفرینی در حوزه صنایع تولیدی استاندار خوزستان گفت: خوزستان ظرفیت‌های انسانی و تجهیزاتی خوبی را به خصوص در حوزه تولید دارد.

محمد قربانی اظهار کرد: در پنج سال اخیر شعارهای اقتصادی با محوریت «اقتصاد، تولید، حوزه‌های فناوری و دانش بنیانی» توسط مقام معظم رهبری به عنوان نامگذاری سال در کشور مطرح شدند و همه ارکان باید در آن چارچوب فعالیت کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف هستند که تسهیل گری را به نحو قانونی در راستای حمایت از «تولید» و «کارآفرینی» انجام دهند تا به اقتصادی پویا و مولد در کشور برسیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های متولی حوزه «تولید» و «کارآفرینی» به سه دسته تقسیم می‌شوند، افزود: سازمان‌های مرتبط با «مسائل مالی» از جمله دارایی، بانک‌ها و تأمین اجتماعی، همچنین «سازمان‌های صادرکننده مجوز» از جمله محیط زیست، صنعت و معدن، غذا و دارو و سازمان استاندارد و دیگر «سازمان‌های مرتبط» از جمله حوزه‌های تنظیم بازار، نظارت بر فروش، شرکت‌های تولیدی بزرگ و یا تأمین‌کننده مواد اولیه همه در این تقسیم‌بندی‌ها قرار دارند.

دستیار ویژه استاندار خوزستان تصریح کرد: بانک مرکزی متولی کنترل و عرضه نرخ ارز است که این نرخ می‌تواند در حوزه تأمین مواد اولیه و واردات تجهیزات صنعتی بسیار تأثیرگذار باشد؛ البته مافیای بازار را هم باید در نظر داشت که آنها نیز بر بخش تولید و بنگاه‌های کارآفرینی تأثیرگذار هستند.

قربانی با اشاره به اینکه به دلیل وابستگی شدید استان خوزستان به اقتصاد دولتی بسیاری از سرمایه‌گذاران از این استان فراری هستند، بیان کرد: این فرار به خاطر ساختار اداری ایجاد شده مبتنی بر اقتصاد دولتی در خوزستان است که سالیان سال شکل گرفته است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود که مدیران ارشد خوزستان با تلاش در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی که با مفاهیم نوین اقتصادی به خصوص مفاهیمی که با شرایط کنونی کشور مطابقت دارد، در راستای ایجاد یک زمینه فکری در ساختارهای اداری مجموعه خود کمی انعطاف ایجاد کنند که مجموعه‌های اداری یک سرمایه‌گذار، کارآفرین و صنعتگر را به عنوان یک «ارزش ملی» ببینند و با ایجاد این فرهنگ، نگرش جدیدی را در ساختارهای سازمانی خود ایجاد کنند.

قربانی با تأکید بر اینکه کارآفرینان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران همانند موتور محرکه اقتصاد کشور هستند، افزود: لزوم آموزش نیروهای میانی و بدنه کارشناسی سازمان‌های دولتی در استان با هدف ایجاد فرهنگ کارآفرینی، ارزش آفرینی و به‌کارگیری همه راهکارهای قانونی برای حمایت از کارآفرینان و صنایع تولیدی امری ضروری به نظر می‌رسد.

لزوم نگاه ریشه‌ای به تولید

دستیار ویژه استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در بسیاری از استان‌ها که باور عمومی نسبت به اقتصاد از حالت دولتی خارج شده است و به این باور رسیده‌اند که «اقتصاد مولد بدون مشارکت بنگاه‌های کارآفرینی میسر نخواهد بود»، گفت: اگر بخواهیم از این شرایطی که برای تولیدکننده و کارآفرین در خوزستان ایجاد شده است، فاصله بگیریم باید همه مدیران ارشد، میانی و بدنه کارشناسی ساختارهای اداری استان بدانند که وجود تولیدکنندگان و کارآفرینان مهم است ولی این فرهنگ هنوز در خوزستان نهادینه نشده است و دلیل تمام مشکلات این حوزه نیز به همین موضوع بر می‌گردد.

دستیار ویژه استاندار خوزستان انتقاد کرد: اگر از شهرک‌های صنعتی در استان بازدیدی داشته باشیم، بسیاری از مجموعه‌ها و واحدهای تولیدی در استان تعطیل و یا در شرایط پایدار خود نیستند و دلیل آن نیز وجود همین ساختارهای بازدارنده اداری با برخوردهای غیر منعطف است.

قربانی با اشاره به اینکه تنها شرکت‌هایی مثل شرکت تولید مواد شوینده و بهداشتی در اهواز با مشکل مواجه نشده‌اند و سایر تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز از این نوع نگاه رنج می‌برند، عنوان کرد: با این روند امکان رفع مشکل وجود ندارد مگر اینکه مدیران دولتی از صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان با قوانین مرتبط حمایت کنند و این فرهنگ را به ساختار اداری خود نیز انتقال دهند.

وی تشریح کرد: برخی از مدیران با این تفکر که ممکن است سازمان‌های نظارتی حمایت از کارآفرینان و صنایع تولیدی را خارج از چارچوب تلقی کنند، حمایت لازم را از کارآفرینان و صنایع تولیدی ندارند؛ لذا پیشنهاد می‌شود در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور سازمان‌های نظارتی برگزار و این مسائل تشریح و به صورت یک دستورالعمل حمایتی ابلاغ شود تا بعد از آن دستگاه‌های مرتبط با حوزه کارآفرینی، تولید و صنعت مکلف به حمایت از این اقشار تأثیرگذار بر تولید و اقتصاد کشور شوند که به این ترتیب شاهد تحقق جهش تولید در کشور باشیم.

دستیار ویژه استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر همه شعارهای کشور در راستای حرکت به سمت حوزه‌های تولیدی و کارآفرینی است، یادآور شد: در حال حاضر اگر می‌خواهیم این مشکلات و دغدغه‌ها را از استان خوزستان دور کنیم، به یک نگاه ریشه‌ای نیاز داریم و باید به نگاهی در حوزه فرهنگ اداری مرتبط با بنگاه‌های کارآفرینی برسیم که اگر فردی به عنوان تولیدکننده، صنعتگر و کارآفرین وارد اداره‌ای شد، تمام بدنه کارشناسی و مدیریتی آن سازمان بیشترین راهکارهای قانونی موجود را برای حمایت از این شخص انجام دهند.

قربانی با اشاره به اینکه جوانان این استان برای رشد صنعت، ایجاد اشتغال، تولید ارزش افزوده، کاهش نرخ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی به تولیدکنندگان، صنعتگران و کارآفرینان نیاز دارند، تأکید کرد: باید این کارها انجام شود تا بتوانیم به یک استان برخوردار در حوزه تولید تبدیل شویم و در زمینه تولید ارزش افزوده به سطوح بالایی در سطح کشور برسیم و فرهنگ صحیح کارآفرینی را در استان جاری کنیم.

اهمیت نگه داشتن تولیدکنندگان و کارآفرینان

وی اظهار کرد: بیشتر افراد، صنعت و تولید را فقط در شرکت‌های بزرگ تولیدی که به طور عمومی دولتی هستند، می‌بینند و این نوع نگاه باعث ایجاد مشکل در روند توسعه صنایع کوچک و دیگر شرکت‌های تولیدی خصوصی و حتی شرکت‌های فناور و دانش بنیان در استان شده است.

دستیار ویژه استاندار خوزستان بر لزوم هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف استان برای حمایت از صنایع مولد، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تأکید کرد و افزود: باید مدیران نسبت به تسهیل گری در راستای حمایت از تولید و کارآفرینی مکلف شوند و این فرهنگ را نیز به زیرمجموعه‌های خود القا کنند؛ این موضوع با فرهنگ‌سازی میسر می‌شود یعنی باید دوره‌های آموزشی برگزار شوند تا بدانند هر مسئول یا مدیر زمانی کارآمد خواهد بود که در حوزه مدیریتی خود به تولیدکنندگان و کارآفرینان کمک قانونی حداکثری کند.

قربانی با اشاره به اینکه «فرهنگ‌سازی» باعث جلوگیری از ایجاد رکود در تولید و کارآفرینی می‌شود، بیان کرد: نمی‌توان برای هر شرکت مثل همان شرکت تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی که این روزها در فضای رسانه‌ای به آن پرداخته شده و یا سایر شرکت‌های تولیدی که دچار مشکل هستند، به صورت مجزا رایزنی کرد چرا که اساس نگاه به تولیدکنندگان و کارآفرینان باید اصلاح شود و در عین حال برای معافیت‌های مالیاتی یا کاهش بدهی‌های بانکی کل این مجموعه‌ها باید به طور مشترک اقدام و یک راهبرد را تدوین کرد؛ زیرا پرداختن موردی به این موضوعات فقط صورت مسئله را پاک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید مشکلات کل این بخش‌ها را شناسایی کرد و برای همیشه در راستای حل آن مسئله گام برداشت، بیان کرد: باید مشکلات حوزه‌های سرمایه‌گذاری، صنایع تولیدی و بنگاه‌های کارآفرینی را به صورت ریشه‌ای حل کنیم و نمی‌توان به صورت تک‌تک آنها را رفع کرد.

دستیار ویژه استاندار خوزستان تشریح کرد: برای داشتن چشم‌اندازی روشن در حوزه تولید، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری بدنه کارشناسی ادارات، بانک‌ها و ساختارهای مرتبط دولتی باید با استفاده از ابزار قانونی افرادی را که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، هر طور که شده در استان نگه دارند تا سرمایه آنها در حوزه تولید و کارآفرینی خوزستان استفاده شود.

قربانی با بیان اینکه یکی از معضلات ریشه‌ای این است که تولیدکنندگان و کارآفرینان بدترین روزهای خود را روزهای مراجعه به ادارات صادرکننده مجوز، دارایی، بانک و تأمین اجتماعی می‌دانند، ادامه داد: آنها اگر بدانند که دستگاه‌های مختلف و مرتبط هر آنچه را که در توان دارند، برای حل مشکلات صنایع تولیدی به کار می‌گیرند؛ تمام وقت و فکر خود را برای تولید، فروش و رشد و توسعه شرکت خود می‌گذارند و هیچ وقت از استان خارج نمی‌شوند چرا که می‌دانند بیشترین تسهیل گری را نهادهای دولتی دارند و از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از آنها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم دیگر شاهد مشکلاتی مانند ورشکستگی تولیدکنندگان یا فراری شدن سرمایه‌گذاران را در خوزستان نباشیم، اظهار کرد: خوزستان ظرفیت‌های انسانی و تجهیزاتی خوبی را به خصوص در حوزه تولید دارد که می‌توانیم صنایع تبدیلی و پایین‌دستی را به صورت همیشگی و فعال در استان داشته باشیم.

دستیار ویژه استاندار خوزستان در پایان تأکید کرد: کشور برای حرکت به سوی توسعه پایدار به پویایی صنایع تولیدی و صنایع ارزش آفرین نیاز دارد و راهی به غیر از بسترسازی برای این مسئله نداریم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار