تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۱۰۶۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقوع سیلاب در همه حوضه‌های آبریز خوزستان ناشی از بارندگی اخیر
 معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به گذر از شرایط بحرانی در رودخانه مارون در مقطع رامشیر، گفت: بارندگی اخیر باعث وقوع سیلاب در همه حوضه‌های آبریز خوزستان شد که تمام سیلاب‌های بالادست در سدهای این استان مهار شده است.

فراز رابعی بیان کرد: میزان آورد ۸۴ ساعته آب به مخازن سدهای خوزستان تا ساعت ۱۲ ظهر امروز ۴۶۹ میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: پیک ساعتی در سد کارون چهار ۵۳۸ مترمکعب برثانیه، در سد دز ۴۹۰ مترمکعب برثانیه، در سد کرخه یک هزار و ۶۵۰ مترمکعب برثانیه، در سد مارون ۶۵۲ مترمکعب برثانیه و در سد جره ۲۵۷ مترمکعب برثانیه بوده است.

رابعی اضافه کرد: با وجود وقوع سیلاب در همه حوضه‌های آبریز خوزستان، این سیلاب‌ها در پشت سدها مهار شده و خروجی سدها افزایش نیافته است.

وی با اشاره به پیش بینی بارش برای روز چهارشنبه هفته جاری  گفت: هم اکنون ظرفیت خالی سدهای ۹.۴ میلیارد مترمکعب است بنابراین نگرانی برای بارش در روزهای آینده وجود ندارد.

رابعی میزان بارش از ۶ تا ۹ آذر را به طور متوسط در حوضه کرخه ۴۷.۵ میلیمتر، در کارون بزرگ ۶۷.۹ میلیمتر و در جراحی و زهره ۹۶.۴ میلیمتر بیان کرد.

رکوردزنی رامشیر

معاون سازمان آب و برق خوزستان با تشریح رخدادهای بارش اخیر در حوضه میانی و پایین دست سدهای خوزستان، گفت: بیشترین بارش‌ها در حوضه مارون اتفاق افتاد و بیشتر ایستگاه‌های باران سنج منطقه بیش از یکصد میلیمتر بارش را ثبت کردند که تاکنون سابقه نداشته است.

وی با اشاره به آمار ایستگاه‌های باران سنجی این سازمان در پایین دست سد مارون، افزود: در بارندگی اخیر که عمده آن روز یکشنبه رخ داده، ایستگاه کمپ جراحی ۱۰۹ میلیمتر بارندگی را ثبت کرد که ۶۰ درصد بارش متوسط سالانه است؛ ایستگاه رامشیر ۱۳۳.۵ میلیمتر بارش داشت که معادل ۵۸ درصد متوسط بارش سالانه؛، ابوطویج ۱۲۴ میلیمتر معادل ۵۷ درصد متوسط بارش سالانه، شادگان ۱۰۲ میلیمتر معادل ۵۴ درصد متوسط بارش سالانه، جوکنک ۱۲۸ میلیمتر معادل ۴۰ درصد متوسط بارش سالانه، تشان ۱۱۵ میلیمتر معادل ۳۶ درصد متوسط بارش سالانه، میداوود ۱۲۴.۵ معادل ۳۴ درصد متوسط بارش سالانه، چم نظام ۱۰۴ میلیمتر معادل ۳۴ درصد متوسط بارش سالانه و رودزرد ۱۱۸.۵ معادل ۳۲ درصد متوسط بارش سالانه را دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در پی این بارش شدید دبی رودخانه مارون در مقطع رامشیر به ۲ هزار و ۵۷۱ مترمکعب برثانیه رسید که در طول دوره آماری بی‌سابقه بوده است.

رابعی، با اشاره به تشکیل ستاد بحران سازمان آب و برق خوزستان برای مدیریت شرایط در مارون در شب گذشته، بیان کرد: آمادگی قبلی برای افزایش دبی رودخانه مارون  وجود داشت و اقداماتی نیز انجام شده بود که از جمله آن لایروبی کانال سیلاب‌بر بوده و بخشی از سیلاب نیز از این کانال عبور داده شد، به همین دلیل توانستیم از شرایط بحران عبور کنیم و شاهد آبگرفتگی در این حوضه نباشیم.

به گفته وی، دبی رودخانه مارون در رامشیر از دیشب روبه کاهش گذاشته و اکنون به ۲ هزار مترمکعب برثانیه رسیده است.

وی بیان کرد:در این بارندگی همه حوضه‌های پایین دست سدها فعال شدند اما جریان آب در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

بر اساس این گزارش، بارندگی شدید از روز پنجشنبه تا یکشنبه گذشته در خوزستان، آبگرفتگی معابر شهری در برخی شهرهای استان را به همراه داشته است. در این بارندگی شهرهای اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر و ایذه شاهد آبگرفتگی بودند که واکنش کاربران فضای مجازی و انتقاد شهروندان را نیز در پی داشته است.

پیش از این نگرانی از بابت فعال شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در پایین دست سدها در خوزستان وجود داشت.

این بارندگی تعطیلی ادارات و بانک‌های شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، رامشیر و امیدیه را در روز یکشنبه و تعطیلی اهواز، کارون و ماهشهر را در روز دوشنبه به همراه اشت.

شریعتی استاندار خوزستان از پنجم آذر آماده باش در سراسر استان را در پی هشدار بارندگی‌ شدید اعلام کرده بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار