تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۲۱۰۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چالشهای طرح محدودیتها/شهرداری بیلبوردها را در اختیار سلامت مردم قرار دهد
 به گزارش  خوزنیوزو به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت غرب اهواز، دکتر مهران احمدی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اینکه بیش از 9 ماه از شیوع کرونا در ایران گذشته است، اظهار داشت: پس از گذشت این مدت زمان، باید نقاط قوت و ضعف و چالشهای مبارزه با این اپیدمی شناسایی شده باشد و اقدامات هدفمند و بر اساس نیازهای سنجیده شده، صورت گیرد.

احمدی با تأکید بر این موضوع که در مدیریت بحران‌های طولانی مدت به دلیل اهمیت توجه به عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، همکاری بین بخشی برای کاهش چالش‌ها ضروری است، تصریح کرد: متاسفانه در کلانشهر اهواز  بازارهای  محلی متعددی از جمله بازار کیان، کوی علوی، زینب و پردیس وجود دارد که به دلیل  بافت سنتی  این  بازارها  جمع آوری و تعطیلی آن امری دشوار  و تقریباً ناممکن برای ستاد کرونا شهرستان می باشد .

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه برخی از چالشهای پیش رو در روند مبارزه با بیماری کرونا را اینچنین تشریح کرد: وجود دستفروشان مواد غذایی در نقاط شهر از جمله جنب ترمینال سیاحت، فلکه دانشگاه و خیایان انوشه و ..، عدم رعایت مناسب پروتکل ها در ترمینالهای مسافربری، دفاتر قضایی، دفاتر پیشخوان، دفاتر کارگذاری بیمه که از شلوغ ترین مکانها می باشند و متأسفانه پروتکلها به صورت کامل رعایت نمیشود و همچنین تاکنون اقدام جدی در غیر فعال نمودن یا مدیریت آنها صورت نگرفته است.

احمدی در ادامه برگزاری مراسمات در مکانهای غیر مجاز و منازل  پیرو تعطیلی تالارها، وجود بسیار زیاد مناطق حاشیه نشین و  کم برخوردار در  شهر اهواز بویژه  مناطق  غرب  اهواز ، کنترل  اپیدمی بیماری کووید 19 را در این محلها بسیار سخت می کند و عدم اجرایی شدن  برخی از  مصوبات ستاد کرونا  توسط سازمانها را از دیگر چالشهای پیش روی برنامه مبارزه با اپیدمی کرونا عنوان کرد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز خواستار اخذ کد QR توسط تمامی ادارات و نصب پیامهای بهداشتی توسط شهرداری  در تعدادی از بیلبوردهای مناسب شهر که در دید مردم باشند، شد، همچنین لازم است سازمان ورزش و جوانان  نسبت به برخورد با متخلفان اقدام جدی نماید.
وی با اشاره به ایجاد محدودیتهای دو هفته ای در کلانشهر اهواز از اولین روزهای آذر ماه که در پی افزایش شیوع بیماری و جدی نگرفتن این بیماری، انجام شد، گفت: در راستای کنترل اپیدمی بیماری کووید 19  و بر اساس تصمیم گیری ستاد ملی کرونا محدودیتهایی در حوزه تعطیلی  و تردد  ابلاغ گردیده و  بر اساس همین مصوبه در کلانشهر اهواز هم محدودیتهای کرونایی لحاظ شده است .

احمدی با اشاره به کاهش شیوع کرونا پس از یک هفته از اجرای محدودیتها در غرب شهرستان اهواز، تصریح کرد: در این مدت گشتهای نظارتی در غرب اهواز   بالغ بر  2000 بازرسی  انجام و بالغ بر 100 محل پلمب شد.


وی افزود: علی رغم تلاش فرمانداری شهرستان و  کارگروه ستاد نظارت بر اصناف با محوریت فرمانداری و تلاش شبانه روزی فرماندهی اداره نظارت بر اماکن عمومی استان و فعالیت گشتهای نظارتی متشکل از نمایندگان مراکز بهداشت، اداره صمت، شهرداری، اتاق اصناف، اماکن و فرمانداری، متاسفانه به دلایل مختلف این محدودیتها در برخی  مناطق به درستی و به صورت کامل رعایت نشد  و  ما را با چالشهایی روبرو کرد.
 

احمدی در ادامه چالشهای طرح محدودیتهای اعمال شده در راستای کاهش شیوع بیماری کرونا عنوان کرد:  متاسفانه به دلیل ابهامات در سطح بندی محدودیتها  تعداد کثیری از صنوف که ضرورت خاص و ویژه ای برای فعالیت نداشته از جمله  فلافلی، اغذیه، کله پزی، اش و حلیم، رستوران  اشپزخانه و ... با عنوان بیرون بر فعالیت دارند که همین امر منجر به تردد مردم می شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در پایان فعالیت اکثریت صنوف خدماتی و یا عرضه ابزار آلات، دایر بودن جمعه بازار و بازار پرنده ها،  عرضه مواد غذایی دولتی در برخی فروشگاهها که منجر به تجمع بسیار زیاد در این مکانها شده است، عدم بر خورد جدی سازمان ورزش و جوانان  با  مکانهای ورزشی که حق فعالیت ندارند و مقاومت شدید  برخی از صنوف  در مقابل تعطیلی  به دلیل مشکلات مالی اصناف و عدم پشتیبانی مناسب دولت از صنوف را از دیگر چالشهای اجرای طرح محدودیت ها در کلانشهر اهواز دانست.
:
:
:
آخرین اخبار