تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۲۰۸۶۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی مردم خرمشهر از سرریز شدن فاضلاب در روزهای کرونایی
  سرریز شدن فاضلاب شهری بخصوص در روزهای وضعیت قرمز کرونایی به معضلی برای مردم خرمشهر تبدیل شده است.

 شهروندان خرمشهری می گویند از مشکلات ناشی از سرریز فاضلاب در اکثر خیابان‌ها و مناطق شهر به تنگ آمده و همچنان در انتظار اقدامی از سوی دستگاه‌های ذیربط قبل از شروع بارندگی برای حل این معضل هستند.

کوی معین، کوی فرشید، کوی طالقانی، زمین شهری، سرحانیه، کوت شیخ و منطقه عشایر مناطقی هستند که سال‌هاست فاضلاب آنها در تمام فصول در خیابان‌ها شهر جاری است و عبور و مرور در آنجا برای شهروندان مشکل است و در مواقع بارندگی پس‌زدگی‌ فاضلاب به خانه‌های مردم برای آنها مشکل ساز می‌شود.

یکی از شهروندان ساکن کوی طالقانی خرمشهر ضمن انتقاد از سرریز شدن فاضلاب در خیابان‌های این منطقه گفت: مدتی است که فاضلاب خیابان شاه پسند طالقانی سرریز شده و به رغم تماس‌های مکرر با اداره آبفا هیچگونه اقدامی برای برطرف شدن مشکل انجام نشده است.

زهرا سلیمی افزود: سرریز شدن فاضلاب در اکثر خیابان‌های کوی طالقانی در این روزها که وضعیت قرمز کرونا در خرمشهر اعلام شده مردم را نگران کرده است.

وی افزود: با توجه به فرارسیدن فصل بارندگی و گرفتگی معابر مسئولان به فکر چاره برای رفع مشکل سیستم دفع فاضلاب در این شهر باشند.

یکی از مغازه‌داران بازار صفا خرمشهر از سرریز شدن فاضلاب در این بازار انتقاد کرد و گفت: سرریز شدن فاضلاب در خیابان اصلی و نبش بازار صفا در این وضعیت کرونایی سلامت مردم را تهدید می‌کند.

احمد مطوریان افزود: مردم از وضعیت نابسامانی فاضلاب و انباشت لجن در بازار صفا و خیابان‌های این شهر خسته شده‌اند این وضعیت سلامت و بهداشت مردم را به مخاطره می اندازد.

یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه سرحانیه در این باره گفت: مسئولان متعددی برای بازدید از وضعیت فاضلاب در این منطقه حضور یافتند اما متاسفانه مشکل فاضلاب این منطقه تاکنون پابرجاست.

زهرا فرحانی با بیان اینکه اهالی این منطقه از کمتر امکانات رفاهی محروم هستند، گفت: مردم این منطقه این حق را دارند که خیابان تمیز و بدون سرریز فاضلاب مثل سایر شهرستان‌ها داشته باشند بنا براین مسئولان کمی به فکر مردم محروم این منطقه باشند.

مالک ثوامری ساکن کوی معین می‌گوید: بیشتر خیابان‌های کوی معین با مشکل فاضلاب روبروست و هنگام بارندگی فاضلاب به خانه‌های مردم وارد می‌شود. 

وی افزود: در حال حاضر تمامی جوی‌های روباز به لجنزار تبدیل شده اند این درحالی است که کودکان این منطقه به خاطر این آلودگی محیط و خطر افتادن دراین جوها از  بازی کردن در کوچه‌ها محروم شدند. 

سرپرست اداره آبفای خرمشهر با اشاره به اجرای عملیات لایروبی و تعمیر خطوط فاضلاب این شهر گفت: به منظور پیشگیری از سرریز شدن فاضلاب قبل از شروع بارندگی عملیات لایروبی و تعویض لوله های فاضلاب مناطق بحرانی همچون کوی معین ، زمین شهری و کوی دادگستری آغاز شده است. 

علیرضا بنیادی افزود: هم اینک لایروبی ایستگاه پمپاژ و لوله‌های فاضلاب خیابان‌های کوی معین یک تا ۲۰ و زمین شهری در حال اجرا است و در یک برنامه زمان‌بندی شده کانال‌ها و خطوط لوله فاضلاب به طول پنج کیلومتر در مناطق بحرانی اجرا خواهد شد.

بنیادی اظهار داشت: در بارندگی سال گذشته ۳۳ پمپ به دلیل فشار کاری ناشی از پمپاژ سیلاب در خیابان‌های این شهر از کار افتادند و هم اینک تعمیر ۱۰ دستگاه پمپ جهت دفع آبهای سطح انجام شده است و با همکاری شهرداری نهرها و جوی های روباز در حال لایروبی است.

امام جمعه خرمشهر خطبه‌های نماز جمعه به مسئولان اجرایی نسبت به ساماندهی وضعیت فاضلاب این شهر هشدار داد و گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی لازم است مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه مانند شهرداری، اداره امور آبفا و ستاد بحران شهرستان و استان نسبت به پیشگیری از آبگرفتگی خیابان‌ها و سیل در مناطق بحرانی اقدام کنند.

حجت الاسلام محمدجواد عادل‌پور اظهار داشت: متاسفانه شهرداری و اداره امور آبفا از سیل سال گذشته تا امروز مشکل دفع  فاضلاب‌ و آب‌های سطحی را برطرف نکردند.

وی افزود: نزدیک به ۳۳ ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیاز به تعمیر داشتند و همچنین کانال‌ها و خطوط فاضلاب و الکتروپمپ‌ها تاکنون لایروبی و تعمیر نشدند و این امر نشان می‌دهد هنوز وضعیت شبکه دفع آبهای سطحی و فاضلاب به همان حال رها شده است.

امام جمعه خرمشهر در ادامه گفت: با توجه به اینکه در فصل بارندگی سال گذشته اکثر خیابان‌های خرمشهر دچار آبگرفتگی و آب فاضلاب به داخل منازل‌ مردم وارد شد امور آبفا باید مشخص کند چه برنامه‌ای برای دفع آبهای سطحی در سال جاری دارد.

حجت الاسلام عادل‌پور لایروبی خطوط فاضلاب این شهر را بسیار ضروری بیان کرد و گفت: انجام عملیات لایروبی کفایت نمی‌کند مشکلات فاضلاب خرمشهر عمده و اساسی است و با لایروبی فاضلاب تمام نمی‌شود.

وی تکمیل پروژه‌های متوقف شده فاضلاب را یکی از راهکارهای رفع مشکل فاضلاب خرمشهر بیان کرد و گفت: پروژه های فاضلاب خرمشهر از سال ۹۶ تاکنون متوقف شده، و مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

به گفته مجری طرح فاضلاب خرمشهر احداث ۳۰۸ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی فاضلاب و ۱۳ ایستگاه پمپاژ به عنوان گام تکمیلی طرح جامع فاضلاب خرمشهر نیازمند تامین پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است.

آرمین سلطانی‌فرد اظهار داشت: از ۵۸۸ کیلومتر طرح جامع فاضلاب خرمشهر ۲۸۰ کیلومتر اجرایی شده و حدود ۳۰۸ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی و ۱۳ باب ایستگاه پمپاژ باقی مانده است.

وی گفت: پیمانکار طرح فاضلاب در مناطقی که در بارندگی سال گذشته دچار مشکل آبگرفتگی شدند و برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کردند در مرحله اصلاح و بازسازی می‌باشند.

به گزارش ایرنا در بارندگی سال گذشته در خرمشهر ۳۰ دستگاه پمپ تخلیه روان آب سوخت و  بیش از هفت میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی شبکه آب و فاضلاب خرمشهر خسارت وارد شد.

 کوی بهروز، کوی آریا، خیابان هنگام، خیابان کیش، کوی سوم خرداد، کوی طالقانی، مولوی، کوت شیخ، عباره، سرحانیه، کوی فرشید و بازار صفا از مناطق بحرانی خرمشهر در فصل بارندگی می باشند.

۳۳ هزار اشتراک آب و فاضلاب در شهرستان خرمشهر وجود دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار