تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۰۸۵۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به یاد قیصر امین‌پور ابرمرد شعر پارسی
 قیصر امین پور شاعر معاصر، پرآوازه و غزل‌سرای ایران است که از کهن سرزمین ایران به ابدیت رسید.

  قیصر شاعر و استاد فقید دانشگاه از موسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره‌ای دبیر شعر هفته‌نامه سروش و سردبیر ماهنامه‌ ادبی - هنری سروش بود.

امین‌پور در سال ۱۳۶۷ از موسسه گسترش هنر جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال ۱۳۷۸ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برگزیده شد.

یک پژوهشگر تاریخ و فرهنگ درخصوص شخصیت و اشعار قیصر امین پور به خبرنگار ایرنا گفت: قیصر که آغاز نامش پایان عشق بود در چنین روزی از این دارفانی رخت بربست و به دیار باقی شتافت.

 محمد امیری افزود: قیصر امین پور در سال ۱۳۳۸ در شهرستان گتوند در شمال خوزستان به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در گتوند سپری و پس از آن به دلیل شغل پدری به شهرستان دزفول نقل مکان کرد.

وی ادامه داد: این شاعر معاصر تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه در دزفول طی کرد و در سال ۱۳۵۷ به دانشگاه راه یافت.

استاد دانشگاه و نویسنده کتاب گتوند شهر فراموش شده گفت: روح ناآرام او پیرامون علوم انسانی و بویژه ادبیات و شعر و هنر می گشت به همین دلیل رشته دامپزشکی را رها کرد و در رشته ادبیات تا مقطع دکتری در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد.

وی افزود: استعداد کم نظیر قیصر در ادبیات و شعر موجب شد تا مورد توجه استادان بزرگی همچون دکتر شفیعی کدکنی قرار گیرد.

امیری گفت: قیصر امین پور عشق و ارادت خاصی به امام خمینی(ره) داشت و در وصف وی چند قطعه شعر سرود که شعر زیر با عنوان " شعاع چشم تو" یکی از اشعار زیبای قیصر در وصف امام بود:

خوشا که خط عبور تو را ادامه دهیم         

شعاع چشم تو را تا خدا ادامه دهیم

دوباره خواب شب شوم را بیاشوبیم                       

به رغم خوف و خطر جاده را ادامه دهیم

بیا به سنّت پیشینیان کمر بندیم                     

که یا ز پای در آییم؛ یا ادامه دهیم

شکست کشتی دریادلان اگر در موج                  

از آن کرانه که ماندند؛ ما ادامه دهیم

اگر ز مرز زمین و زمان فرا رفتی                          

تو را در آن سوی جغرافیا ادامه دهیم

اگرچه عکس تو در قاب تنگ دیده شکست           

تو را به وسعت آئینه‌ها ادامه دهیم

تو آن قصیدۀ شیوای ناتمامی، کاش                     

به شیوه‌ای که بشاید؛ تو را ادامه دهیم

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گفت: قیصرامین پور در دوران دفاع مقدس مدتی را در جبهه ها گذراند و شاهد فداکاری جوانان این مرز و بوم برای حفظ وطن و آیین خود بود، در همان زمان ها بود که کتاب شعر تنفس صبح را نگاشت.

از شعرهای این کتاب در اینجا به عنوان نمونه آورده می شود:

برخیز به خون دل وضویی بکنیم

در آب ترانه شست و شویی بکنیم

عمر اندک و فرصت خموشی بسیار

تلخ است سکوت، گفت وگویی بکنیم

وی افزود: این کتاب به اذعان بسیاری از اهل فرهنگ و ادب، حضور شاعری تازه نفس بود که غزل، دوبیتی و رباعی می گفت اما حرفش از جنس حرف زمان بود. «در دریا اگر ز ما برگیرند/ کم می نشویم از آنکه اقیانوسیم».

امیری بیان کرد: در همین سال دومین مجموعه شعرش "در کوچه آفتاب" را در قطع پالتویی توسط انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به بازار فرستاد و در سال ۱۳۶۵ "منظومه ظهر روز دهم" توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازار آمد که شاعر در این منظومه ۲۸ صفحه‌ای ظهر عاشورا، غوغای کربلا و تنهایی عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر گرفت.

این استاد دانشگاه گفت: سال ۶۹ برگزیده ۲ دفتر "تنفس صبح" و "در کوچه آفتاب" با عنوان "گزیده ۲ دفتر شعر" از سوی انتشارات سروش از قیصر امین پور منتشر شد.

وی با بیان اینکه آینه ‌های ناگهان تحول کیفی و کمی امین‌پور را بازتاب می‌دهد،  افزود: اشعار این دفتر نشان از تفکر و اندیشه‌ای می‌دهد که در ساختاری نو عرضه می‌شود؛ آینه ‌های ناگهان، امین‌پور را به عنوان شاعری تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت می‌کند و از آن سو نیز موجودیت شاعری از نسل جدید به رسمیت شناخته می‌شود.

امیری گفت: در اواسط دهه ۷۰ دومین دفتر از اشعار امین‌پور با عنوان "آینه ‌های ناگهان ۲"منتشر شد که حاوی اشعاری بود که بعدها در کتاب‌های درسی به عنوان نمونه ‌هایی از شعرهای موفق نسل انقلاب آمد.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ اظهارداشت: در همین دوران بود که برخی از اشعار وی همراه با موسیقی تبدیل به ترانه ‌هایی شد که زمزمه لب‌های پیر و جوان شدند. پس از تثبیت و اشتهار، ناشران معتبر بخش خصوصی علاقه خود را به چاپ اشعار امین‌پور نشان دادند و در نخستین گام، انتشارات مروارید گزینه اشعار او را در کنار گزینه اشعار شاملو، فروغ، نیما و ... به دست چاپ سپرد که در سال ۷۸ به بازار آمد.

وی افزود: "گل‌ها همه آفتابگردانند" نیز در سال ۸۱ از سوی انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ‌های متعدد رسید و با استقبال خوبی روبرو شد. آخرین نوشته های قیصر امین پور نیز  با عنوان "دستور زبان عشق" به مردم ایران تقدیم شد.

امیری با بیان اینکه شعرهای امین‌پور از حیث ادبی دارای سبک ویژه‌ای است، ادامه داد: سادگی و استفاده از کلام عامه مردم، شعر او را سبکی خاص بخشیده است. او همچنین توانسته برخی ویژگی‌های شعر کلاسیک و شعر نیمایی و سپید را در اشعارش به‌نوعی درهم بیامیزد و سبکی تلفیقی ایجاد کند.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ با بیان اینکه بلاغت شعر قیصر نوآورانه و پاسخی درخور به انتظار مخاطبان امروز از شعر به شمار می‌آید، گفت: این انسان وارسته و محجوب از شاعران مطرح عصر پس از انقلاب است که در قالب‌های مختلف شعری، آثار با ارزش و مهمی از لحاظ ادبی سروده است.

وی افزود: قیصر در انواع قالب‌های شعری به‌ویژه غزل و رباعی و شعر نو نیمائی سروده‌هایی فراوان و زیبا دارد؛ او غزل‌های زیبایی را با ترکیبات کم‌سابقه یا بی‌سابقه سروده که با تصویرسازی‌های جذاب و تازه همراه است.

امیری گفت: قیصر اگر چه در قله شعر پارسی و معاصر ایستاده بود اما از زادگاه و خاستگاه خویش غافل نبود. نمونه هایی از شعر و تصنیف محلی گواه این هشیاری است.

قافله بار کُنه دلم وِ بارس                            چی باری سرِ دلُم گَرت و غُوارِس

قافله بارِ کُنه زِ شاه خراسو                          دلم چی چاله تشی مَندِه وِ جاسو

تش سُری وِ دلُم زدی وُ رَهدی                     مر وَ دی بی بسی تشی وَدی و رهدی

ز گتند تا دشتِ اوبید تا عقیلی                     همه جا سوز آویده سوزِ قصیلی

همه جا سوز آویده غیر زِ دلِ مو                   ای گِرُه نِه کی گُشه زِ مشکلِ مو

زِ گُتند زَدُم وِ دُر تا شیخ سلیمو                    تا قیامت یادُم اوعهد و پیمو

زِ گُتند زَدُم وِ دَر تا پُل پرزین                      پُرِ لام گُل باوینُه پُر دلُم خین

زِ گُتند زِیدم وِ دَر دینداتِه گردم                  توگُلِ سرِ مونی مو خارِ زردُم

زِ گُتند زِیدم وِ دَر دینداتهِ گَشتُم                 گُلِ سُری نِه چیدُم جاتو نیشتُم

این استاد دانشگاه یادآور شد: قیصر امین‌پور سال ۱۳۷۸ طی یک سانحه رانندگی مجروح شد و ازآن‌پس از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی ۲ عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشت که سر انجام در ساعت سه بامداد سه‌شنبه هشتمآبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی از دنیا رفت. پیکر او در زادگاهش گتوند و در مکانی اختصاصی به خاک سپرده شد.

حرف های ما هنوز ناتمام... تا نگاه می کنی، وقت رفتن است

باز هم همان حکایت همیشگی! پیش از آنکه باخبر شوی

لحظه ی عزیمت تو ناگزیر می شود   آی... ای دریغ و حسرت همیشگی!

ناگهان چقدر زود دیر می شود!

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار