تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۰۸۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسمومیت با شوینده‌های خانگی خطری که جان کودکان را تهدید می‌کند
کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مسمومیت با مواد شوینده خانگی بالاترین درصد مسمومیت‌ها در کودکان را به خود اختصاص داده است.
  محمد شاطرپور کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: طبق آمار‌های کشوری مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی بالاترین عامل ایجادکننده مسمومیت در کودکان محسوب می‌شود و موارد فوت نیز گزارش شده است.

او با تاکید بر دقت و نظارت والدین برای جلوگیری از مسمومیت مواد شیمیایی در کودکان افزود: والدین باید مواد شیمیایی مثل شوینده‌ها و دارو‌هایی مثل شربت متادون (شربت ترک اعتیاد) باید همیشه در ظرف اصلی خود نگهداری کنند و از انتقال آن‌ها به ظروف مواد خوراکی مثل بطری نوشابه خودداری شود.

شاطرپور اظهار داشت: مواد شیمیایی، شوینده ها، سفیدکننده ها، الکل ها، مواد ضدیخ، حشره کش ها، غذا‌های فاسد و لوازم آرایشی و بهداشتی مثل لاک پاک کن باید در کمد‌های مجهز به قفل و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند، همچنین پس از هر بار استفاده از مواد شیمیایی مثل شوینده‌ها بلافاصله در آن‌ها را ببندید.

کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: از قرار دادن اسباب بازی‌های پلاستیکی بازیافت شده در اختیار کودکان یا استفاده از اسباب بازی‌های رنگ آمیزی شده هستند به علت وجود سرب در رنگ، خودداری کنید.

او ادامه داد: برخی از لوازم آرایشی مثل سرمه و لوازم غیر استاندارد، حاوی مقادیر بالایی سرب بوده و مصرف آن از سوی کودکان می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد، همچنین مسمومیت در اثر بلع نفت، مواد شیمیایی و شوینده‌ها می‌تواند جان و سلامت فرزندان را به خطر می‌اندازد، البته در این وضعیت هرگز نباید کودک را وادار به استفراغ کرد، زیرا این کار باعث خفگی کودک می‌شود.

شاطرپور گفت: در صورت بروز علائم مسمومیت در کودک بلافاصله با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ تماس بگیرید.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار