تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۲۰۸۱۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۲ نقطه حادثه‌خیر مسیر غرب کارون خرمشهر شناسایی شد
  مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: ۱۲ نقطه حادثه‌خیر در حاشیه رودخانه کارون در مسیر غرب خرمشهر شناسایی شد که نیاز به بررسی دستگاه متولی و اصلاح دارد.

ناجی شهیب‌زاده اظهار داشت: سه نقطه حادثه خیز نیاز  فوری به ساماندهی دهانه زهکش‌ها و ترمیم سیل بندها دارند که برای ترمیم آن نیاز به ۲۹ میلیارد ریال اعتبار است.

وی به انجام 30 کیلومتر لایروبی نهرهای کشاورزی مسیر رودخانه غرب کارون اشاره کرد و افزود: برای باز و بسته کردن دریچه انهار کشاورزی منشعب از کارون و ترمیم برخی از نقاط حادثه‌خیر ۴۷ نهر در نقاط مختلف شهرستان عمدتا غرب کارون تا شنه، محرزی و شلمچه لایروبی شدند.

شهیب‌زاده با اشاره به لوله‌گذاری هفت کیلومتر از انهار در مسیر غرب کارون گفت: لوله‌هایی در سایزهای ۱۴ و ۱۶ اینچی برای ترمیم سیل‌بندها و کنترل محل ورود و خروج زهکش‌ها در مسیر غرب کارون در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

وی اظهار داشت: به منظور ساماندهی دهانه زهکش‌ها و ترمیم سیل‌بند نقاط حادثه‌خیز در مسیر غرب کارون به ۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری نیاز است.

شهیب‌زاده در ادامه گفت: برآوردی در نقاط حادثه‌خیر عمدتا در غرب کارون در اختیار مدیریت آب و خاک جهادکشاورزی استان خوزستان قرار دادیم که در صورت تامین اعتبار نقاط حادثه‌خیر در این مسیر ترمیم خواهند شد.

به گفته کارشناسان ساحل روستای ام‌نوشه از توابع بخش مرکزی و روستاهای غرب کارون به دلیل داشتن پیچ و خم رودخانه با خاک‌ریزی قابل ترمیم نیست و باید با بتن ساحل‌سازی شود که طبق توافق انجام شده ترمیم و ساحل‌سازی این روستا در تعهد سازمان آب و برق خوزستان قرار دارد.

در بهار ۹۸ طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون سبب آبگرفتگی ۲۷۰ روستا و بیش از ۱۰۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان شد.

شهرستان خرمشهر بیش از ۴۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی قابل کشت دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار