تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۰۸۰۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هرزه خواری در بارداری پاسخ بدن به کمبود آهن است
 یک متخصص زنان و زایمان گفت: هرزه خواری یا هوس خوردن مواد بدون ارزش غذایی در زنان باردار از جمله مشکلات شایع دراین دوران محسوب می‌شود که نشانه پاسخ بدن به کمبود آهن است.

دکتر مهزاد احمدی اظهار داشت: میل به خوردن یخ، خاک و یا سایر مواد غیرخوراکی از جمله موادی است که برخی مادران باردار به آن میل دارند.

وی افزود: این کار نشانه پاسخ فیزیولوژیک غیرمعمول به کمبود آهن هست که در رژیم‌های گیاه‌خواری که کمبود پروتئین وجود دارد یا میزان پروتئین دریافتی بدن کم شود با افزایش تخم مرغ و پنیر به رژیم غذایی برطرف می‌شود.

احمدی ادامه داد: این مشکل مادران باردار، عوارضی مانند وزن کم زمان تولد، کوچک بودن دورسر نوزاد را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: زنانی که تغذیه نامناسب و کمبود آهن دارند جنین مقدارآهن مورد نیاز را از خون مادر می‌گیرد و زن باردار دچارکم خونی و عوارض ناشی از آن می‌شوند.

وی اظهار داشت: افزایش نیاز به اسید فولیک در زمان بارداری با استفراغ‌های طولانی و کم خونی همولیتیک و چند قلویی افزایش می‌یابد و استفاده کافی خطر نقایص لوله عصبی را کاهش می‌دهد.

کم خونی همولیتیک نوعی کم‌خونی ناشی از همولیز (تخریب گلبول قرمز) است.

احمدی توضیح داد: حتما باید روزی ۲۷ میلی گرم آهن باید مصرف شود و در مناطق با کمبود ید مکمل‌های ید نیز تجویز می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: در زنانی که مشکل خاصی ندارند قبل از بارداری و در سه ماه اول باید روزانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک خوراکی دریافت شود.

وی بیان کرد: ید مورد نیاز بدن در دوران بارداری ۲۲۰ میکروگرم در دسی لیتر است که استفاده از نمک و نان ید دار برای جبران افزایش نیاز جنین و اتلاف ید توسط کلیه‌های مادر توصیه می‌شود.

احمدی در مورد کلسیم مورد نیاز بدن مادرباردار نیز گفت: حدود ۳۰۰ گرم کلسیم در دوران بارداری تجمع پیدا می‌کند که در اواخر بارداری قسمت عمده آن در جنین جمع شده و این مقدار ۲.۵ درصد از کل کلسیم مادر را شامل می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: چاقی نیز با عوارض متعدد همراه است و ممکن است مسمومیت بارداری با افزایش فشار خون، دیابت و اختلالات زایمانی، افزایش نیاز به سزارین و جراحی را سبب شود.

وی تاکید کرد: در یک مطالعه معتبرنشان داده شده وزن هنگام تولد تحت تاثیر گرسنگی مفرط در اواخر بارداری است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار