تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۲۰۷۹۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استفاده از روش‌های نوین کشاورزی در تولید بذر‌های هیبریدی
مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از روش‌های نوین کشاورزی در تولید بذر‌های هیبریدی و استفاده از تکنولوژی‌های به روز خبر داد.
  محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات کشت ذرت خوزستان گفت: یکی از راهبرد‌های بسیار اساسی در جهت تامین امنیت غذایی، استفاده از تکنولوژی و دانش علوم و فنون است که به روز اتفاق می‌افتد و راهی جز استفاده از این دانش فنی در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات وجو د ندارد.

او افزود: یکی از روش‌های استفاده از تکنولوژی، علم ژنتیک است که در قالب اصلاح نژاد اتفاق می‌افتد و برای نمونه تولید بذر هیبرید حاصل حداقل ۲ والد با خصوصیات کاملا متفاوت که از طریق کارشناس‌های محقق اصلاح نژاد انجام می‌شود و به تدریج بذری را به نام هیبرید تولید می‌کنند.

قاسمی نژاد بیان داشت: این بذر دارای خصوصیات کمی و کیفی بهتر و بیشتری نسبت به بذر والد اولیه پدری و مادری دارد و در کلاس‌های بعدی، ۳ الی ۶  هم می‌تواند در تکمیل آن بذر تاثیرگذار باشد.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات کشت ذرت خوزستان تصریح کرد: هیبرید ذرت، اولین بار در سال ۱۹۲۰ در دنیا اتفاق افتاد که هیبرید‌های حاصل شده خصوصیات بهتری از جمله مقاومت شرایط مناسب جوی، ریسک‌هایی مانند خشکی، شوری و سایر اقلیمی به علاوه مقاومت به بیماری ها، عملکرد بهتر، مقاومت به آفت و کیفیت بالاتر از محصول نسبت به والدین خود دارند.

او ادامه داد: شرکت توسعه ذرت کشور در سال، ۲ الی ۳ هزار تن بذر هیبرید ذرت را در استان‌های مختلف زیر نظر یک تیم کارشناسی قوی با هماهنگی و همکاری وزارت جهاد کشاورزی در مرکز تحقیقات منطقه‌ای تولید می‌کند.

قاسمی نژاد اظهار داشت: شرکت توسعه ذرت کار بسیار مهم و فنی و بذر را به عنوان اولین آغاز تولید برای خود لحاظ کرده است و به جد دنبال بذر‌های بهتر، ارقام بهتر و تنوع در ارقام باتوجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف، باتوجه به تاریخ کشت و باتوجه به نوع مصرفی  از این گیاه استراتژیک  است.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی گفت: شرکت توسعه و صادرات کشت ذرت خوزستان با توجه به تجارب خوبی که در تولید بذر دارد، توانسته گواهی استاندارد صادرات به خارج از کشور و اروپا در قالب OECD کسب کند و علاوه بر تامین بخش داخلی  قادر به صادرات آن  به خارج از کشور  است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار