تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۰۶۷۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک فوق تخصص ریه:ایمنی در برابر کرونا دایمی نیست
  یک فوق تخصص ریه گفت: بیمارانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، نباید تصور کنند پس از بهبودی دوباره مبتلا نمی‌شوند چون ایمنی در برابر این بیماری دایمی نیست.

 دکتر هانیه راجی روز چهارشنبه در برنامه رادیویی خانه سبز بیان کرد: بیماران کرونایی پس از رها شدن از این بیماری باید پروتکل‌های بهداشتی شامل ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی افزود: تغذیه مناسب و بالابردن سیستم ایمنی روند بهبودی را تسریع می‌کند تا زودتر به شرایط قبل برگردد.

راجی ادامه داد: هرچقدر میزان درگیری بیمار با بیماری بیشتر و شدت آن بالاتر باشد دوره بهبود نیز طولانی‌تر خواهد بود؛ ریه عمده افراد مبتلا به کرونا به ویژه موارد خفیف و متوسط پس از اتمام دوره بیماری، کاملا بهبود یافته و مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود و در برخی افراد ممکن است فیبروز خفیفی باقی بماند. 

بیماری فیبروز ریه (Pulmonary Fibrosis) باعث آسیب دیدن و زخم شدن بافت ریه می‌شود و عملکرد صحیح ریه‌ها را مختل می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: فرد مبتلا به کرونا اگر پس از گذشت ۲ ماه از بهبودی همچنان تنگی نفس وجود دارد باید به پزشک مراجعه و از عوارض باقی مانده یا تحریک پذیری مجاری هوایی اطلاع کسب کرد.

وی گفت: اگر فردی با میزان زیادی ویروس تماس داشته باشد ممکن است بیماری شدیدتری داشته باشد پس هرچقدر پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت شود احتمال خفیف بودن بیماری وجود دارد.

راجی، در خصوص عوامل خطر بیماری کرونا اضافه کرد: آسم و برونشیت به عنوان عوامل خطر در رده‌های بعد از دیابت، فشار خون، قلبی و عروقی و چاقی مفرط قراردارند اما این دلیل بر کمتر احتیاط کردن اینگونه افراد نیست.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: غرغره کردن آب نمک برای ضد عفونی کردن حلق و شست و شوی بینی و سینوس‌ها و مرطوب نگه داشتن گلو توصیه می‌شود اما نمی‌توان گفت به عنوان عامل برطرف کننده ویروس کرونا است.

بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خوزستان در هفته جاری بار دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: از سوی ستاد مدیریت کرونای خوزستان تلاش بسیاری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی که این روزها کمرنگ‌تر شده در دست انجام است و ضرورت دارد مردم اهتمام ویژه‌ای نسبت به رعایت بهداشت داشته‌ باشند تا شهرهای قرمز به روال عادی بازگردند و تعداد بیماران بستری کمتر شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار