تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۰۵۹۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه‌اندازی دفتر ثبت جهانی "بوریابافی" هویزه در دستور کار قرار گرفت
  راه‌اندازی دفتر ثبت جهانی شهرستان هویزه با توجه به انتخاب شهر رُفیِّع از توابع این شهرستان به عنوان شهر بوریابافی، در دستور کار قرار گرفت.

در نشست مشترک سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با قاسم ساعدی نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی که در این اداره‌ کل تشکیل شد، مقرر شد با توجه به ثبت ملی شهر رُفیّع به عنوان شهر بوریا بافی، اقدام لازم برای ثبت جهانی این شهر به عمل آید.

همچنین در این نشست بر فعال‌کردن موزه مردم‌شناسی شهرستان دشت‌آزادگان و گرفتن مجوز احداث کمپ گردشگری تالاب بین المللی هورالعظیم در این شهرستان تاکید شد.

در این نشست مقرر شد تکمیل گام نخست تعمیر ساختمان اداره میراث فرهنگی دشت‌آزادگان، و پیگیری احداث نمایشگاه صنایع دستی چذابه در دستور کار قرار گیرد.
همچنین بنا شد باستان‌شناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به منظور آموزش برای تشکیل پرونده‌های ثبت ملی آثار باستانی و تاریخی ۲ شهرستان دشت‌آزادگان و هویزه و آموزش انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی مامور شوند.

ساعدی نماینده مردم شهرستان‌های دشت‌آزادگان و هویزه ، با تبیین اهمیت این ۲ شهرستان و هم‌مرز بودن آنها با عراق و نیز وجود آثار باستانی، تاریخی و صنایع دستی، بر لزوم ثبت‌ملی و حفاظت از آثار باستانی و تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی این ۲ شهرستان تأکید کرد.
موسوی مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان نیز با ارایه گزارشی از اقدامات این اداره‌کل در حوزه ترویج و آموزش صنایع دستی و ایجاد زمینه احداث مجتمع‌های گردشگری و نیز ثبت ملی تعدادی از آثار تاریخی و دفاع مقدس گفت:با توجه به ظرفیت‌های این ۲ شهرستان نیاز است اقدامات بیشتری به ویژه در حوزه ثبت میراث فرهنگی انجام شود.

شهرستان هویزه مرداد ۹۸ در نشست سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع ‌دستی، به عنوان شهر بوریا بافی انتخاب شده بود.

بافت اقلام صنایع دستی از بوریا که با استفاده از نی و برگ‌های آن صورت می‌گیرد با توجه به وجود تالاب هورالعظیم که تامین کننده مواد اولیه این صنایع است در بیشتر شهرهای خوزستان، به ویژه هویزه ، و بیشتر بین بانوان رواج دارد.

شهرستان‌های مرزی دشت‌آزادگان و هویزه در غرب خوزستان واقع هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار