تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۰۵۳۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون
نیروگاه صد در صد ایرانی سیکل ترکیبی غرب کارون به صورت ویدئو کنفرانس در خوزستان افتتاح می‌شود.
 عباس علی آبادی مدیرعامل شرکت مپنا گفت: نیروگاه صد در صد ایرانی سیکل ترکیبی غرب کارون برای تامین برق میادین و تاسیسات نفتی امروز با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس در خوزستان افتتاح می‌شود.

او  افزود: طرح احداث نیروگاه غرب کارون (به روش BOO) در قالب قرارداد تبدیل انرژی و خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال، مابین شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان سرمایه پذیر و شرکت گروه مپنا عملیاتی شده است.

علی آبادی بیان داشت: ظرفیت نامی نیروگاه غرب کارون ۵۲۰ مگاوات است که شامل یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل از دو توربین گازی از نوع MAP ۲ A ساخت گروه مپنا است و این نیروگاه شامل یک توربین بخار با همه تجهیزات جانبی، و پست با سطح ولتاژی ۲۳۰ کیلوولت است، که در حال حاضر با تکمیل عملیات نصب و راه اندازی و تست‌های فاز نخست، شامل بخش گاز نیروگاه آماده افتتاح و بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: کل مبلغ سرمایه گذاری (به غیر از هزینه‌های ارتقاء توربین‌های گاز و تغییرات سیکل بخار و افزایش ظرفیت آن)، معادل ۳۱۲ میلیون یورو است که علیرغم تلاش‌ها و هماهنگی‌های اولیه، هیچگونه تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی دریافت نشد و گروه مپنا از محل آورده نقدی خود و بخشی نیز با استفاده از منابع بین المللی، تاکنون اقدام به تامین مالی این طرح کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون، امروز جزو  مهم‌ترین طرح‌های ملی کشور به شمار می‌روند و بدیهی است بهره‌برداری از طرح‌های این منطقه، در گرو تامین برق مطمئن و پایدار است، که این نیروگاه در برآورده ساختن این هدف، احداث و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و گروه مپنا نیز با تلاش پرسنل متخصص خود در زمینه توسعه و بهره برداری از این میادین نفتی ایفای نقش کرده و با استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی حداکثر بهره لازم از تخصص‌های موجود در داخل کشور را با هدف اقتصاد مقاومتی فراهم آورده و ضمن جلوگیری از خروج منابع ارزی، منجر به اشتغال زایی شود.

او ادامه داد: این نیروگاه نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی E-Type در داخل کشور با بهره وری نامی نزدیک به ۵۳ % در انتهای پروژه خواهد بود. در این راستا سیکل بخار این نیروگاه نیز جهت رسیدن به حداکثر بهره وری (راندمان) قابل استحصال از دود خروجی واحد‌های گازی، شامل یک توربین پیشرفته سه فشاره که در نوع خود در کشور بی نظیر است، به همراه دو مجموعه بویلر بازیاب HRSG، سیستم خنک کننده اصلی از نوع ACC است.

مدیرعامل مپنا ادامه داد: با عنایت به مسئولیت اجتماعی گروه مپنا و با رعایت برنامه زمانبندی طرح پیش بینی‌های لازم برای تبدیل توربین‌های گازی این نیروگاه به نسخه MAP ۲ B در نخستین تعمیر اساسی دیده شده است، که باعث افزایش قابل توجه بهره وری و توان تولیدی هر واحد خواهد شد.

علی آبادی اظهار داشت: تامین سوخت اصلی نیروگاه از گاز کارخانه LNG ۳۲۰۰ به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و تبدیل آن به برق مورد نیاز مناطق عملیاتی و شبکه برق کشور، کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای به میزان حدود ۱۸۵ هزار تن در سال به دلیل افزایش بهره وی سیکل ترکیبی از ۴۹% که مقدار نرم نیروگاه‌های مشابه در کشور است به ۵۳ درصد و همچنین استفاده از سیستم DLN جهت کاهش آلاینده‌های محیطی، سیستم هوای ورودی (Air intake) و برخی دیگر از سیستم‌های این نیروگاه با توجه به شرایط خاص منطقه از لحاظ گرد و غبار و رطوبت به شکل ویژه طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل مپنا افزود: با استفاده از طراحی ویژه در کاهش مصرف آب در بخش فرآیندی، در این نیروگاه از مصرف ۱۱ متر بر ساعت در طرح‌های مشابه به حدود ۳/۴ متر مکعب بر ساعت کاهش یافته است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار