تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۰۳۷۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست و چه کاربردی دارد؟

بازاریابی موتورهای جستجو (موسوم به SEM) یک استراتژی بازاریابی است که به منظور افزایش بازدید از یک وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

هرچند زمانی این استراتژی هم به فعالیت‌های بهینه سازی سایت که ترافیک ارگانیک را به همراه داشت و هم روش‌های پولی اطلاق می‌شد اما اکنون فقط به تبلیغات پولی اشاره دارد.

بازاریابی موتورهای جستجو با نام PPC یعنی پرداخت به ازای هر کلیک نیز شناخته می‌شوند.

چرا بازاریابی موتورهای جستجو مهم است؟

با توجه به افزایش تعداد کاربرانی که برای خرید کالا به صورت آنلاین جستجو و تحقیق می‌کنند، بازاریابی موتورهای جستجو به یک استراتژی اساسی برای افزایش کارآیی و تاثیرگذاری شرکت‌های مختلف تبدیل شده است.

در واقع تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای اولین بار از یک سایت دیدن می‌کنند، از طریق موتورهای جستجو به آن سایت هدایت شده‌اند.

در بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغ‌ دهندگان فقط زمانی پول پرداخت می‌کنند که کاربران روی آن کلیک کرده و وارد سایت شوند. بدین ترتیب این روش، شیوه‌ای موثر برای سرمایه‌گذاری و صرف بودجه بازاریابی است. همچنین با افزایش تعداد بازدیدکنندگان بدین روش، رتبه سایت نیز به صورت ارگانیگ رشد خواهد کرد.

هنگامی که کاربران در موتورهای جستجو به قصد یافتن اطلاعاتی برای خرید یک کالا جستجو می‌کنند، در واقع در بهترین وضعیت ذهنی، برای انجام عملیات خرید هستند. این حالت را مقایسه کنید با شبکه‌های اجتماعی که کاربران معمولا دنبال چیز خاصی نیستند و تبلیغات ناگهان به آنها نمایش داده می‌شود.

تبلیغات در بازاریابی موتورهای جستجو دقیقا در زمان درست به دست کاربران می‌رسد: یعنی زمانی که آنها خواهان کسب اطلاعات بیشتری در مورد یک کالا یا سرویس هستند. بر خلاف بسیاری دیگر از روش‌های تبلیغات اینترنتی، تبلیغات در بازاریابی موتورهای جستجو به صورت ناگهانی در دید مشتری ظاهر نمی‌شوند و کار آنها را مختل نمی‌کنند. بلکه خود مشتریان هستند که داوطلبانه خواهان اطلاعات بیشتری هستند.

استفاده از روش SEM سریعا نتیجه خواهد داد و به طرز قابل دفاعی می‌توان گفت که سریع‌ترین روش کسب ترافیک است.

بیشتر بدانیم: از قیمت و تعرفه سئو سایت باخبر شوید

  

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چگونه عمل می‌کند؟

موتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند مرتبط‌ترین نتایج را به کاربرانی که جستجو می‌کنند نمایش می‌دهند. به عنوان مثال لوکیشن کاربر و دیگر اطلاعات در دسترس کاربر را مد نظر قرار می‌دهند.

در تبلیغات پولی، سایت تبلیغ‌دهنده، در صفحه نتایج جستجو، بالاتر از نتایج دیگر نشان داده می‌شود تا بیشتر از نتایج ارگانیک دیگر به چشم بیاید.

تصور کنید شما کاربری هستید که در اینترنت به دنبال کالا یا سرویس خاصی هستید و عبارت مد نظر خود را – که به عبارت یا کلمه کلیدی موسوم است – در گوگل جستجو می‌کنید. در نتایج جستجو، تبلیغات شرکت‌های مختلف را در ارتباط با چیزی که مد نظر دارید خواهید دید.

این تبلیغات بالاتر از نتایج دیگر نشان داده خواهند شد. این وب‌سایت‌ها معمولا بیشترین ارتباط را با جستجوی شما دارند بنابراین احتمال اینکه روی آنها کلیک کنید بیشتر است.     

حال بیایید به بررسی کمپینهای SEM از دیدگاه بازاریابان بپردازیم:  

خدمات بازاریابی موتورهای جستجو در شبکه‌های مختلفی می‌تواند صورت گیرد و این خدمات به صورت اتوماتیک انجام خواهند شد. بنابراین در مدت زمان کوتاهی می‌توانید یک کمپین در این شبکه‌ها ایجاد کنید:

برای ایجاد کمپین در یکی از شبکه‌های بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریاب باید این کارها را انجام دهد:

عملیات تحلیل کلمات کلیدی را انجام دهد و مجموعه‌ای از کلماتی که به سایت یا محصولش مرتبط است را پیدا کند.

منطقه جغرافیایی که تمایل دارد تبلیغاتش در آن محدوده نمایش داده شود را انتخاب کند.

یک تبلیغ متنی برای نمایش در نتایج جستجو ایجاد کند.

قیمتی که قصد دارند برای هر کلیک پرداخت کنند را پیشنهاد دهد.

ایجاد یک تبلیغ متنی بسیار ساده است. کافیست یک عنوان، یک متن اصلی، یک دعوت به اقدام (CTA) و یک URL ایجاد کنید.

در نظر بسیاری از افراد، بازاریابی موتورهای جستو کارآمدترین روشی است که می‌توان بودجه بازاریابی را به آن اختصاص داد.

چند نمونه از شبکه‌هایی که می‌توان در آنها کمپین SEM ایجاد کرد:

دو شبکه اساسی که بازاریابان حرفه‌ای در حوزه SEM از آن استفاده می‌کنند گوگل ادز (که قبلا با نام گوگل ادوردز شناخته می‌شد) و همچنین بینگ ادز می‌باشند.

گوگل ادوردز در واقع خودش به دو شبکه تقسیم می‌شود:   Google Display Network  و   Google Search Network . در حالت استفاده از  Google Display Network   تبلیغات شما  در وب‌سایت‌ها، یوتیوب، جی‌میل و یا در اپلیکیشن‌های موبایلی نشان داده می‌شود. در حالی که با تبلیغ در Google Search Network  سایت شما منحصرا در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. شبکه بینگ ادز نیز اجازه می‌دهد تا کاربران هم تبلیغات را در شبکه‌ای از سایت‌های یاهو و هم در شبکه بینگ ایجاد کنند.

در حالی که شبکه گوگل دو برابر بزرگتر از بینگ است ولی قیمت پایین‌تری دارد.

چگونه روش A/B تست می‌تواند مکمل بازاریابی موتورهای جستجو باشد؟

هنگامی که بر روی بازاریابی موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری می‌کنید تا ترافیک بیشتری به سایت هدایت شود، بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است که تلاش کنید تا این ترافیک ورودی را جهت افزایش نرخ تبدیل (تبدیل کاربر به مشتری و...) و افزایش کارآمدی سرمایه‌گذاری خود بهینه کنید. و سود بیشتری کسب کنید.

استفاده از دو صفحه فرود (صفحه‌ای که کاربران پس از کلیک بر روی لینک موجود در صفحه نتایج جستجو به آن منتقل می‌شوند) متفاوت راهی ساده برای افزایش نرخ تبدیل و سود به دست آمده از کاربران است. از این طریق می‌توانید متوجه شوید نرخ تبدیل کدام صفحه فرود بیشتر است و بیشتر از آن استفاده کنید. همچنین این کار باعث می‌شود که هزینه بابت هر کلیک نیز برای شما کاهش پیدا کند.

برای طراحی و پیاده‌سازی A/B تستینگ از ابزارهایی مانند Optimizely استفاده کنید تا در همان لحظه نتایج کار خود را ببینید و بهتر برای کسب‌وکار خود تصمیم بگیرید. Optimizely با شبکه‌هایی مانند گوگل ادوردز نیز سازگار است و این کار شما را بسیار راحت و سریع‌تر پیش خواهد برد.

تفاوت SEM  و SEO در چیست؟

SEO به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است ولی SEM بازاریابی از طریق موتورهای جستجو می‌باشد. در واقع سئو روشی است که استراتژی‌های ارگانیک برای ظاهر شدن در صفحه نتایج جستجو استفاده می‌کند ولی SEM با استفاده از استراتژی‌های پولی این کار را انجام می‌دهد. برای بهبود سئو سایت می‌توان از روش بازاریابی موتورهای جستجو نیز استفاده کرد.

:
:
:
آخرین اخبار