تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۵۵۹۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شریعتی در اختتامیه نمایشگاه نفت:
نمایشگاه نفت خوزستان باید بین المللی برگزار شود
استاندار خوزستان با اشاره به لزوم گسترش این نمایشگاه و تبدیل آن به یک نمایشگاه بین‌المللی، گفت: نمایشگاه نفت به شرکت‌ها و تولیدکنندگان برای فعالیت انگیزه می‌دهد. در این نمایشگاه باید تولیدکنندگان مختلف از سراسر کشور و از خارج کشور حضور داشته باشند .

دکتر غلامرضا شریعتی در اختتامیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت که روز یکشنبه 14 آبان‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از صدها سال گذشته، خوزستان به دلیل وضعیت جغرافیایی و امکانات ویژه آن همیشه نقش ممتاز و کم‌نظیری را در کشور داشته است .

وی افزود: در صد سال اخیر نیز با کشف نفت در این استان بر اهمیت خوزستان افزوده شد و بر تمام استان حتی روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور تأثیر گذاشت و باعث شد نقش خوزستان در کشور ممتازتر شود. پس از کشف نفت در استان، به کارهای زیادی برای حفر چاه، انتقال نفت، خطوط لازم برای انتقال و پالایشگاه‌های مختلف نیاز بود. همه این موارد شرایطی را در استان ایجاد کردند که از تمام کشور و حتی از خارج از کشور برای شغل به خوزستان بیایند .

استاندار خوزستان گفت: حالا صنعت نفت به میانسالی رسیده و طبیعی است که به آن همه شغلی که در زمان کشف این صنعت نیاز بود، حالا برای حفظ این صنعت نیازی نداشته باشیم. شاید صنعت نفت در کشور، شغل‌های زیادی ایجاد کرده باشد اما در استان و در مقایسه با سرمایه و تولید ثروتی که در خوزستان انجام می‌دهد شغل چندانی ایجاد نکرده است و همین مساله موجب می‌شود مردم همیشه به آن انتقاد داشته باشند .

شریعتی خاطرنشان کرد: باید با تغییر نگرش و مدیریت تلاش کنیم به این انتقاد مردم پاسخ دهیم تا با استفاده از صنایع داخلی، قطعات لازم این صنعت را تأمین کنیم و صنعت نفت نیز بتواند در خوزستان در بحث اشتغال نقشی ایفاء کند. تا پیش از انقلاب، این صنعت در دست خارجی‌ها بود. پس از آن نیز به دلیل تحریم‌ها فرصتی برای مشارکت در این صنعت در کشور ایجاد شد اما خوزستان به دلیل جنگ نتوانست از این فرصت استفاده کند .

وی تصریح کرد: ما از صنایع و شرکت‌هایی که خواهان مشارکت در این بخش باشند، حمایت می‌کنیم و خود را ملزم می‌دانیم که تلاش کنیم این صنایع در استان گسترش پیدا کنند .

استاندار خوزستان گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی موجب تشویق و ایجاد رغبت در شرکت‌های استان می‌شود. تولیدکنندگان، سازندگان و کسانی که شرایط لازم مشارکت را دارند با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی انگیزه لازم را به دست می‌آورند. این نمایشگاه‌ها می‌توانند مشوقی برای گسترش صنایع وابسته به نفت نیز باشند .

شریعتی افزود: باید از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی حمایت کنیم. همچنین نمایشگاه دائمی اهواز نیز باید با حمایت ما به زمین جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده است، انتقال داده شود تا یک مجموعه نمایشگاهی در آینده در استان ساخته شود که متناسب با نیازهای خوزستان و شأن و منزلت آن باشد و یک نمایشگاه بین‌المللی در استان ایجاد شود زیرا معتقدیم جای نمایشگاه بین‌المللی نفت که در تهران برگزار شد، در خوزستان است .

وی ادامه داد: خوزستان حداقل سه میلیون بشکه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب تولیدات دارد. 300 هزار بشکه نفت نیز در غرب کارون تولید می‌شود که ظرفیت این منطقه نیز قرار است 1.2 میلیون بشکه افزایش پیدا کند. یعنی ظرفیت خوزستان به بیش از 4.2 میلیون بشکه نفت خواهد رسید. وزیر نفت و شرکت ملی نفت نیز با این مسأله موافق هستند .

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: گفته شد سه میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی لازم است. من فکر می‌کنم در ده سال آینده به بیش از این مقدار برای توسعه و حفظ میادین نیاز داریم. برای افزایش تولیدات نفت غرب کارون از 300 هزار بشکه به 1.2 میلیون بشکه، فکر می‌کنم که به صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز باشد. با این کارها عسلویه نفتی در غرب کارون شکل می‌گیرد .

شریعتی تأکید کرد: امیدوارم شرایط در استان و در کشور به گونه‌ای فراهم شود تا بتوانیم استان را هم برای خود و هم برای کشور بیش از پیش استراتژیک کنیم. خوزستان نفت خود را به تمام کشور ارزانی می‌دارد، امیدوارم مشکلات این استان نیز حل شوند تا بتوانیم این رضایتمندی و تعامل دو طرفه را بیش از پیش ایجاد کنیم و مشکلات و دغدغه‌های مردم استان رفع شود. تولید نفت خوزستان برای کل کشور است حتما باید مشکلات این استان، بیکاری، ریزگردها و زیرساخت‌ها و مشکلات آن نیز برای توسعه در اولویت باشند .

وی ادامه داد: امیدوارم با افزایش تعامل و همکاری‌ها، کشور از مواهب نفت بهره‌مند شود و هم مشکلات ناشی از آن مانند مشکلات زیست محیطی در خوزستان به کمترین حد برسند.

از شرکت‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت دعوت می‌کنیم

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به تلاش این شرکت برای تقویت تولیدکنندگان داخلی در حوزه صنعت نفت، گفت: بازار مناطق نفت‌خیز، یک بازار پایدار است. از شرکت‌های تولیدکننده و سازندگان درخواست می‌کنیم، در سه حوزه تولید، نگه‌داشت تولید و رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاری کنند .

عبدالله موسوی در اختتامیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت که در نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار شد، ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه اظهار کرد: ما برای اداره و توسعه صنعت نفت قطعا به قطعات مختلف برای تعمیر وسایل نیاز داریم. واضح است که ده‌ها هزار قلم کالای صنعتی و غیرصنعتی در 150 واحد مناطق نفت‌خیز جنوب مانند قطعات یدکی، خطوط لوله، تجهیزات و ... نیاز داریم. از جامعه علمی دانشگاهی که وارد این حوزه شده‌اند و مشارکت جدی دارند نیز تشکر می‌کنم .

وی افزود: شرکت نفت را در زمان بمباران‌ها و بحران‌ها با امکانات داخلی اداره کردیم. امروزه نیز این رویکرد در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد، اما باید آن را بومی‌سازی کنیم. در دو سال گذشته ظالمانه‌ترین تحریم‌ها برای صنعت نفت در نظر گرفته شد و بهترین کار برای ما این است که به دانش فنی دانشمندان خود اتکاء کنیم، این رویکرد در شرکت مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد .

موسوی گفت: شاید بارها تولیدات تولیدکنندگان داخلی را علیرغم داشتن کیفیت مناسب خریداری کرد‌ه‌ایم. هدف ما از این کار نیز این بود که باعث رشد صنعت شویم. نیازمندی‌های خود را از استان یا کشور تأمین کنیم. همچنین تلاش کنیم در جهت عملی کردن اقتصاد مقاومتی که مورد تأیید مقام معظم رهبری است، قدم برداریم .

وی عنوان کرد: از تمام شرکت‌های استان، سازندگان و تمام کسانی که می‌توانند در این حوزه مشارکت داشته باشند، درخواست می‌کنیم بیایند و در سه حوزه تولید، نگه‌داشت تولید و رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاری کنند. تا پایان برنامه ششم، تولید نفت ایران باید به پنج میلیون و 200 هزار بشکه برسد و باید در این راستا تلاش کنیم .

نمایشگاه نفت باید سال به سال پربارتر شود
 
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه در نهمین دوره نمایشگاه نفت 270 واحد شرکت‌کننده از 11 استان شرکت داشتند، گفت: خوزستان به عنوان پایتخت نفتی کشور معروف شده است و نمایشگاه صنعت نفت باید سال به سال پربارتر و با حضور شرکت‌کنندگان مختلف از سراسر استان و کشور برگزار شود.

رحیم جلیلی در اختتامیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت که در نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار شد، با اشاره به استقبال مناسب شرکت‌ها از نمایشگاه نفت امسال اظهار کرد: تنها در خوزستان، کیش و تهران، نمایشگاه نفت برگزار می‌شود که این مسأله خود نشان دهنده اهمیت موضوع است.
 
وی افزود: خوزستان به عنوان پایتخت نفتی کشور معروف شده و به همین دلیل باید نمایشگاه صنعت نفت در استان سال به سال پربارتر و با حضور شرکت‌کنندگان و سازندگان مختلف از سراسر استان و کشور برگزار شود.

جلیلی تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه 270 واحد شرکت‌کننده از 11 استان شرکت داشتند که از این تعداد 47 واحد از خوزستان بودند. نمایشگاه امسال در سه قالب تأمین‌کننده، سازنده و خدماتی برگزار شد.
 
وی بیان کرد: همچنین یکم دی‌ماه سالروز تأسیس شرکت ملی حفاری است و نمایشگاه ملی حفاری نیز برگزار خواهد شد. از شرکت‌کنندگان دعوت می‌کنم در آن نمایشگاه نیز مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های خوزستان گفت: در این زمان که کشورهای خارجی به دنبال تحریم ایران هستند، نقش‌آفرینی تولیدکنندگان و سازندگان در صنعت کشور جای تقدیر دارد. با توجه به اهمیت خوزستان، جای خالی برگزاری چند نمایشگاه در استان احساس می‌شود.

جلیلی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که سال گذشته در حوزه برق داشتیم و استان هنوز هم کم و بیش درگیر این مشکلات است، به نظر می‌رسد باید یک نمایشگاه صنعت برق مانند استان‌های دیگر در خوزستان برگزار شود اما با توجه به اینکه چند اداره آب و برق در خوزستان وجود دارد، همکاری لازم برای برگزاری نمایشگاه انجام نمی‌شود تا آخرین دستاوردها و تولیدات این شرکت‌ها در نمایشگاه آب و برق ارائه شود.

وی افزود: همچنین لازم است یک نمایشگاه در بحث محیط زیست نیز برای خوزستان در نظر گرفته شود. در گذشته، یک یا دو سال این نمایشگاه برگزار شد، اما به دلیل عدم همکاری‌ها برگزاری آن ادامه پیدا نکرد. همچنین احساس می‌شود نمایشگاه صنایع دستی نیز باید در استان برگزار شود. نمایشگاه صنایع دستی در گذشته چهار یا پنج سال در استان برگزار شد و حتی سطح آن بالاتر از سطح ملی بود اما این نمایشگاه نیز ادامه پیدا نکرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار