تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۵۵۷۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
درخت کنوکارپوس تنها علت بروز مشکلات تنفسی در اهواز نیست
سال گذشته آمار مراجعان به بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات تنفسی 80 درصد کاهش پیدا کرد. امیدواریم امسال نیز تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از اولین باران پاییزی به حداقل برسد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اقداماتی که برای شناسایی علت مشکلات تنفسی و مقابله با آن انجام شده است، گفت: سال گذشته آمار مراجعان به بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات تنفسی 80 درصد کاهش پیدا کرد. امیدواریم امسال نیز تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از اولین باران پاییزی به حداقل برسد.

دکتر ایرج نظری در سمینار مدیریت بحران که امروز (پنج‌شنبه، 11 آیان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: چند سالی است که بارندگی‌های پاییزی مشکلاتی را برای مردم در استان خوزستان ایجاد کرده است. البته با تلاش مسئولان در حال حرکت به سمت حل این مشکلات هستیم.

وی افزود: از سال 92 به طور غیر منتظره‌ای دیدیم که با اولین بارندگی تعداد زیادی از مردم با مشکلاتی شبیه بیماری آسم به بیمارستان مراجعه کردند. در آن زمان هیچ آمادگی در هیچ ارگان و سازمانی از جمله بخش‌های درمانی برای مقابله با این مساله وجود نداشت. در بخش دانشگاهی تمام هم و غم مسئولان این بود که به تمام بیماران خدمات رسانی کرده و آن‌ها را درمان کنند که در این راه نیز موفق و سربلند بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال 92 آمار بیماران تنفسی شامل آمار مراجعان به بیمارستان‌ها، میزان درمان و... از من خواسته شد که آمار درستی از این مراجعات در دسترس نبود. این مساله موجب شد تا بررسی‌های مختلفی برای پیدا کردن علت این اتفاقات بررسی شوند تا بتوانیم با آن مقابله کنیم. کارهای تحقیقاتی مختلفی انجام شد که نتایج بخشی از این کارها را در کشور دیدیم.

نظری گفت: در زمینه ارائه خدمات به مردم پروتکل درمانی تهیه شد و آموزشهای مختلفی نیز به بخش‌های مختلف داده شد. بخش دیگری از کار ما با سازمان‌های دیگر مشترک بود و آن شناخت دلایل بروز این مشکلات تنفسی بود. مسائل زیست محیطی یک بعدی نیستند و تجمیع عوامل موجب بروز این مشکلات می‌شود. در بررسی‌های اولیه بیش از 19 عامل به عنوان دلایل بروز مشکلات مطرح شدند و در بررسی‌ها بعدی تلاش شد این عوامل برای رسیدن به عامل اصلی محدود شوند.

وی ادامه داد: پس از مطرح شدن درخت کنوکارپوس به عنوان عامل مشکلات تنفسی افراد زیادی تصمیم گرفتند این درخت را قطع کنند. خوشبختانه کسانی که مخالف این کار بودند در نهایت توانستند اثبات کنند با هرس به موقع درخت کنوکارپوس می‌توان تا حد زیادی جلوی بروز این مشکلات را گرفت اما درخت کنوکارپوس تنها علت بروز مشکلات تنفسی در اهواز نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده موجب شد در سال گذشته تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات تنفسی پس از بارندگی بیش از 80 درصد کاهش پیدا کند. در سال 93 و 94 حدود 27 هزار نفر در هرسال به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند. در روزهای اول پس از اولین بارندگی بیش از 600 یا 700 نفر  در یک شیفت به دلیل مشکلات نتفسی به بیمارستان مراجعه کردند. امیدواریم امسال نیز پس از اولین بارران پاییزی تعداد مراجعه کنندگان به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

نظری ادامه داد: امیدواریم این عوامل در آینده کنترل شوند. عوامل زیست محیطی یک روزه به وجود نمی‌آیند که بتوان آن‌ها را یک روزه برطرف کرد. از تمام مسئولان تقاضا دارم مسائل زیست محیطی را به عنوان موضوعی که می‌تواند خوزستان و تمام کشور را تحت تاثیر قرار دهد به عنوان یک مطالبه ملی و جدی در سطح ملی در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان‌کرد: بخش زیادی از مشکلات ما به حفظ شرایط محیط زیست محیطی که پیش از این داشته‌ایم برمی‌گردد. بخشی از مشکلات نیز به مساله آب و نیازی که منطقه برای جلوگیری از خشکی به آب دارد مرتبط است. این نیاز باید جدی گرفته شود. از دوستانمان در مرکز انتظار داریم که توجه داشته باشند هرگونه تصمیم گیری درباره آب و تصمیم برای جابه‌جایی آن بدون در نظرگیری شرایط کلی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای کل منطقه ایجاد کند، از دوستانمان می‌خواهیم به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند و از بخشی نگری دوری کرده، تمامیت ارضی کشور را در نظر بگیرند و به دور از منطقه‌گری مسائل کشور را به پیش ببرند.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: کونوکارپوس
:
:
:
آخرین اخبار