تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۹۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهره‌برداري از سد و نيروگاه سازمان آب و برق خوزستان:
میزان بارندگي نسبت به سال‌هاي نرمال حدود 50 درصد تحقق يافته است
معاون بهر‌ه‌برداري از سد و نيروگاه سازمان آب و برق خوزستان با بيان اين‌كه ميزان توليد نيروگاه‌هاي استان با احتساب نيروگاه كارون‌ چهار بيش از هفت هزار و 995 مگاوات است، گفت: مجموع ظرفيت نيروگاه‌هاي در اختيار اين سازمان شامل نيروگاه كارون 3، نيروگاه سد شهيد عباسپور، مسجدسليمان، دز، كرخه و مارون بيش از هفت هزار و 795 مگاوات است كه 5/11 درصد از برق كل كشور را تامين مي‌كند.

حبيب‌الله جعفري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: 13 درصد از برق توليدي كشور از طريق نيروگاه‌هاي برق‌آبي تامين مي‌شود و 94 درصد از ظرفيت شبكه برق‌آبي سراسري كشور در اختيار سازمان آب و برق خوزستان قرار دارد. همه اين نيروگاه‌ها از نوع توربين فرانسيس هستند و 36 واحد نيروگاهي ديگر نيز در حال بهره‌برداري است.


وي افزود: پيش‌بيني ميزان بارندگي در سال آبي جاري كه از اول مهرماه شروع شد، بيش از چهار ميليارد و 570 مترمكعب بود كه از اين ميزان چهار ميليارد و 10 ميليون مترمكعب تا 24 بهمن ماه محقق شد که این موضوع نشان‌دهنده تحقق 88 درصدي پيش‌بيني‌‌ها است؛ اما با اين وجود ميزان بارندگي نسبت به سال‌هاي نرمال حدود 50 درصد تحقق يافته است.

معاون بهره‌برداري از سد و نيروگاه سازمان آب و برق خوزستان با بيان اين‌كه ميزان بارش‌هاي امسال نسبت به سال گذشته 21 درصد افزايش داشته است،‌ عنوان كرد: البته ميزان آورد آب در حوزه‌هاي كارون، مارون و در حوزه كرخه و تا حدي دز در مقايسه با ساير حوزه‌ها كمتر است.

جعفري ادامه داد: ميزان آورد آب در اين حوزه‌ها كمتر بوده و مثلا در حوزه كرخه 46 درصد از پيش‌بيني‌ها محقق شده است؛ طبق پيش‌بيني‌ها ميزان آورد آب پشت سد كرخه در سال جاري بايد به 746 ميليون مترمكعب برسد، در حالي كه اين‌ميزان تاكنون فقط 344 ميليون مترمكعب است.

وي بيان كرد: جمع ذخاير قابل بهره‌برداري پشت سدهاي كارون، شامل كارون 4 و 3، عباسپور و مسجدسليمان در سال گذشته 978 ميليون مترمكعب بوده كه امسال به يك ميليارد و 865 ميليون مترمكعب رسيده كه از سال گذشته بهتر است.

معاون بهره‌برداري از سد و نيروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: سال گذشته 528 ميليون مترمكعب آب مفيد قابل بهره‌برداري در حوزه سد دز داشتيم ولي در سال جاري 240 ميليون آب مفيد قابل بهره‌برداري داريم كه نشان‌دهنده كاهش ذخيره آب در حوزه دز و كرخه است.

جعفري ادامه داد: در مجموع حجم مفيد و قابل بهره‌برداري آب در 2 حوزه دز و كارون 2 ميليارد و 105 ميليون مترمكعب است كه اين ميزان در سال گذشته يك ميليارد و 506 ميليون بوده است. همچنين در حوزه مارون هم افزايش ذخيره داشتيم، به‌طوري كه اين ميزان در سال جاري تاكنون به 581 ميليون مترمكعب رسيده است.

وي با اشاره به برگزاري جلساتي به منظور مديريت خشكسالي در سطح استان و تشكيل كارگروه‌هاي آب و برق، تصريح كرد: امسال مديريت منابع با همكاري همه سازمان‌هاي ذي‌ربط به خوبي صورت گرفت و به طور كلي توانستيم با توجه به پايين بودن آورد نسبت به پيش‌بيني‌ها، مديريت خوبي را اعمال كنيم و نسبت به برنامه به‌جز در حوزه كرخه كه وضعيت خوبي ندارد، در ساير حوزه‌ها در مقادير خروجي نسبت به برنامه صرفه‌جويي كنيم.
:
:
:
آخرین اخبار