تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۱۳۹۳۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان:
500 نیرو در طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان مشغول به کار هستند
این طرح ظرفیت مناسبی در حوزه شیلات و آبزی‌پروری دارد و در تلاش هستیم تا از این ظرفیت‌ها نیز استفاده کنیم
رئیس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان گفت: در حال انجام مذاکراتی هستیم تا نیازهای طرح 550 هزار هكتاري در مراحل بعدی بررسی شوند و در قالب فرصت‌های سرمایه‌گذاری به اطلاع سرمایه‌گذاران استانی برسند.

امید حاجتی در همایش تبیین دستاوردهای طرح 550 هزار هکتاری که امروز ، سوم شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال های اخیر شرایط اقتصادی استان و کشور به گونه‌ای بود که در فضای رکود به سر می بردیم اما امروز طبق سیاست‌های مناسبی که دولت اعمال کرده، تورم به صورت کامل مهار شده است.

وي افزود: علیرغم تحریم‌هایی که علیه کشور وجود دارد، تلاش‌های زیادی شده تا از شرایط رکود خارج شویم و گام‌های مثبتی نیز در این زمينه برداشته شده است اما هنوز با اهداف دولت فاصله زیادی داریم.
 
حاجتي تصريح كرد: در چنين شرايطي اجرای طرح های بزرگ دولتی به عنوان یکی از روش‌هایی که به خروج از رکود کمک می‌کند همیشه در ادبیات اقتصادی مطرح بوده است و یکی از این طرح‌ها طرح 550 هزار هکتاری بود.

وي از طرح 550 هزار هكتاري به عنوان یکی از موفق‌ترین طرح‌های آبی و خاکی کشور یاد کرد و گفت: همچنين می توان از این طرح به عنوان یکی از مؤثرترین مصوبات سفر رئیس جمهور هم برای کشور و هم استان  یاد کرد. طرح 550 هزار هکتاری آثار ارزشمندی دارد و در بحث برنامه امنیت غذایی به عنوان یک طرح بسیار مهم مطرح است.

حاجتي ادامه داد: در حوزه تولید قند و شکر این طرح می‌تواند ما را به سمت بی‌نیازی واقعی هدایت کندو اين طرح باعث شد كه ما تقریباً از تمام ظرفیت پیمانکاران و مشاوران استان که می‌توانستند در این طرح مشغول شوند استفاده كنيم و حدود 8500 نیرو تا این لحظه در  در این طرح در خوزستان مشغول به کار هستند.

وي اظهار كرد: از روزهای ابتدایی ستادی برای طرح 550هزار هکتاری در خوزستان شکل گرفت. این ستاد تلاش کرد علاوه بر حمایتی که در اجرای طرح انجام می‌دهد به موضوعات متفرقه و فواید طرح برای خوزستان نیز بپردازد. در ستاد تشکیل شده از همان ابتدا بر استفاده از ظرفیت مشاوران و پیمانکاران داخلی در طرح و رعايت بخشنامه خرید داخلی تأکید شد به اين صورت  كه ملزومات طرح حتماً از تولیدات داخل خریداری شود.

حاجتي با بیان این که طرحی با این عظمت قطعاً با مشکلاتی در اجرا نیز مواجه خواهد بود، افزود: 550 هزار هکتار حدود 10 درصد از اراضی استان را شامل می شود که اجرای آن زحمت زیادی نیاز دارد و جا دارد از نیروهای موسسه جهاد نصر تشکر و تقدیر شود. هر چند مشکلاتی در اجرا و در برخی کانال‌ها است و برخی زهکش‌های اصلی در برخی مناطق نیازمند اصلاح هستند اما در مجموع طرح به شكل قابل دفاعي در حال حرکت است.

رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان گفت: این طرح ظرفیت مناسبی در حوزه شیلات و آبزی‌پروری دارد و در تلاش هستیم تا از این ظرفیت‌ها نیز استفاده کنیم. البته مشکلاتی مانند کمبود اعتبار در حوزه کانال‌ها و برخی زهکش‌های سراسری نیز مطرح است.

وی اظهار کرد: طبق آخرین تصمیمات گرفته شده و بر اساس طرحی که سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد می‌دهد یک یا 2 درصد اعتبارات طرح را به ساماندهی تشکل بهره‌برداران اختصاص می دهيم و همچنین مطالعه جامعی برای بهره‌برداری از تمام طرح و الگوهای کشت انجام خواهد شد که تأمین اعتبار آن نیز انجام شده است.

 رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي خوزستان اظهار كرد: مجوز تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری نیز اخذ شده است و معاون اول رئیس جمهور نیز طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار تامین اعتبار آن شده است.

حاجتی عنوان کرد: در اجرای فاز دوم باید به بحث توازن منطقه‌ای نیز توجه شود. بنا به دلایلی مانند کمبود مطالعات انجام شده پیش از اجرا، مناطق شمالی استان کمتر از این طرح برخوردار شده‌اند. با هماهنگی‌های انجام شده قرار است اقدامات اراضی مناطق شمال استان نیز در فاز دوم شروع شود.

وی گفت: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی 15 شهرک تخصصی کشاورزی که قرار است صنایع تبدیلی، نگهداری، بسته‌بندی و ... مباحث تخصصی و پژوهشی در آنها انجام شود، در استان جانمایی شده است.اکنون مطالعات چهار شهرک نهایی و تخصیص آب اراضی آنها نیز انجام شده است و امسال کلنگ آنها زده خواهد شد.
:
:
:
آخرین اخبار