تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۲:۴۰
کد خبر: ۱۳۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی خبر داد
ساخت پالایشگاه دریایی برای انتقال روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز از دریا‌
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی گفت: سال آینده پالایشگاه دریایی برای انتقال روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز از دریا در منطقه پارس جنوبی احداث می‌شود.

به گزارش  فارس، موسی سوری در حاشیه مراسم بارگیری جکت فاز 21 پارس جنوبی در تاسیسات دریایی خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی یکی از طرح‌های استاندارد و هر فاز 28 میلیون متر مکعب که در مجموع 56 میلیون متر مکعب در روز گاز ترش به میزان تولید گاز کشور اضافه می‌شود.
وی با اشاره به دیگر فازهای پارس جنوبی گفت: فازهای قدیمی مانند فاز 12، 15 و 16، 17 و 18 این فازها معادل هشت فاز استاندارد گاز تولید و حدود 230 میلیون متر مکعب گاز ترش به تولید کشور اضافه خواهند کرد.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر  10 فاز از 14 فاز مجموعه فازهای پارس جنوبی‌ در حال اجرا ست و حدود 250 میلیون مترمکعب گاز از آنها تولید می‌شود.
وی اظهار داشت: با بهره‌برداری از فازهای جدید تولید گاز کشور از میدان‌های مشترک حدود 750 الی 800 میلیون متر مکعب گاز خواهد رسید و ارزش اقتصادی این گاز 60 تا 70 میلیون دلار در سال به درآمد ناخالص ملی اضافه خواهد شد که با احتساب روزهای قبلی در آمد کشور به 100 الی 110 میلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد.
سوری گفت: بنا براین اجرای فازهای پارس جنوبی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد که به شکل جدی بر شاخص‌های کلان اقتصاد ملی اثر می‌گذارد و سطح اشتغال، سرمایه گذاری و درآمد ناخالص مالی  را افزایش می‌دهد.
وی تصریح کرد: مجموعه این فازها در دو بخش خشکی و دریا اجرا می‌شود که در بخش دریا ساخت جکت‌ها و ساخت سکوهای دریایی عمدتا در اختیار تاسیسات دریایی است که یک سرمایه ارزشمند ملی جانشین خارجی شده که در این فازها کار می‌کنند.
وی از بارگیری و حمل جکت‌های فاز 21 پارس جنوبی از بندر خرمشهر خبر داد و گفت: این جکت‌ها در حدود پنج ماه و 20 روز در خرمشهر ساخته شده و 3 هزار و 37 تن وزن دارد و پهنای آنها تقریباً 25 الی 33 متر است.
وی ادامه داد: بعد اجرای ازاین فازها در سال آینده شاهد راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در بخش دریایی خواهیم بود که به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در ادامه فاز‌های 24 و 13 را از فازهای پیشرفته در بخش خشکی عنوان کرد و افزود: پس از این فاز 35، 14، 20 و 21 و بعد از آنها فاز 19 را داریم که در سال آینده با راه‌اندازی پالایشگاه فاز 12، 3 میلیارد متر مکعب فوت در روز گاز ترش از دریا دریافت خواهیم کرد.
سوری افزود: بعد از آن پالایشگاه فاز 15 و 16 تا آخر امسال به مرحله راه‌اندازی برسد و بعد از آن فاز 17 و 18 که هر کدام، 56 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود.
وی ادامه داد: از امروز تا شهریور سال آینده تعداد قابل توجهی جکت، سه پایه و عرشه از خرمشهر، بوشهر و بندر عباس به دریا حمل خواهیم کرد.
وی گفت: امیدواریم شاهد خلاقیت و توسعه درون زایی کشورهایی که بدون اتکا و وابستگی به بیگانه مجموعه توسعه صنعتی کشور در داخل به دست کارشناسان مدیران و کارکنان شایسته کشور ساخته می‌شود.
وی با اعلام اینکه تحریم‌ها هیچ خللی در اراده متخصصان ایرانی نگذاشته ادامه داد: اگر این تحریم‌ها اثر گذار بود امروز دلیل بارگیری فاز 21 ما عمدتاً نمی‌توانستیم توجیه کنیم.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در پایان خاطرنشان کرد امیدواریم با اجرای طرح‌های یاد شده شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش اقتصاد کشور در سطح جهانی باشیم.
انتهای پیام/ش
:
:
:
آخرین اخبار