تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۳۰۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار خرمشهر:
۶۰ درصد از شبکه توزیع آب خرمشهر فرسوده است
فرماندار خرمشهر، فرسودگی ۶۰ درصد از شبکه توزیع آب در این شهر را یکی از مهمترین چالش های مورد مواجه مردمی خواند
فرماندار خرمشهر، فرسودگی ۶۰ درصد از شبکه توزیع آب در این شهر را یکی از مهمترین چالش های مورد مواجه مردمی خواند.

ولی اله حیاتی سه شنبه شب در جلسه ای که با هدف بررسی روند فعالیتهای شرکت کشتی سازی اروندان و با حضور معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری، استاندار خوزستان و جمعی دیگر از مسئولان در محل این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نقصان های خرمشهر آن است که ۶۰ درصد از شبکه توزیع آب عمر مفیدشان به پایان رسیده که با توجه به اولویت بندیهای انجام شده در حال پیگیری برای رفع این مشکل هستیم.

وی افزود: در زمینه تامین آب مشکلی نداریم، آب مورد نیاز شهر از محل طرح غدیر تامین می شود ضمن آنکه است از نظر ای. سی نیز آب شرب پایدار، استاندار و قابل اعتمادی داریم.

مشکلات بخش فاضلاب

فرماندار خرمشهر همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات در بخش فاضلاب عنوان کرد: با پیگیریهای جدی استاندار در سطح ملی، بخشی از مشکلات فاضلاب شهری خرمشهر در بحث تامین لوله های مورد نیاز حل شد.

حیاتی ادامه داد: بر اساس هماهنگی های انجام شده با مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند قرار شد تا بر اساس اولویت بندی ها مشکل فاضلاب در خرمشهر را نیز سر و سامان دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی فعالیتهای انجام شده دولت تدبیر و امید در شهرستان خرمشهر تصریح کرد: اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف در دولت تدبیر و امید بارقه امید در دل مردم خرمشهر ایجاد کرد.

بخش کشاورزی

فرماندار خرمشهر با بیان اینکه کشاورزی یکی از محورهای توسعه شهرستان خرمشهر به شمار می رود، گفت: ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان خرمشهر تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری قرار گرفت که پنج هزار هکتار آن امسال به زیر کشت پائیزه می رود.

حیاتی افزود: ۱۸ روستای مسیر شلمچه که در دولتهای گذشته با ایجاد دژبانی های متعدد حتی امکان دسترسی آسان به زمینهای کشاورزی شان را نداشتند در دولت تدبیر و امید و در شورای تامین شهرستان، حریم مرزی را به ۵۰ متر کاهش دادیم و امروز شاهدیم که تا کناره اروند رود کشاورزان مشغول کشت و زرع هستند.

به گفته وی، از ۱۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خرمشهر حدود سه هزار هکتار آن مربوط به اراضی کشاورزی این ۱۸ روستای مسیر شلمچه است، دو هفته قبل و با دستور اکید استاندار خوزستان ۶ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی خرمشهر به مجموع ۱۰ هزار هکتار پیشین اضافه شد که خرما، صیفی جات و دیگر انواع مختلف محصولات از جمله محصولات کشاورزی این شهرستان است.

بخش حمل و نقل

حیاتی در خصوص فعالیتهای انجام شده در بخش حمل و نقل نیز تصریح کرد: در پایانه مرزی شلمچه تا پیش از دولت یازدهم در یک سوله ۲ هزار متری کار تردد تنها ۵۰۰ زائر قابل پیگیری و انجام بود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید و با حضور معاون اول رئیس جمهور دو سال پیش کلنگ احداث پایانه جدید شلمچه با هشت هزار مترمربع زیربنا و بهره مندی از ۳۲ گیت ورودی و خروجی با ظرفیت تردد یک صد هزار زائر به طور روزانه، به زمین زده شد.

وی با اشاره به فعالیت پایانه دریایی خرمشهر که به طور روزانه مسافران زیادی از این طریق به کویت و عراق سفر می کنند، اضافه کرد: مجوز فعالیت کشتیرانی در مسیر خرمشهر به بصره نیز در دولت  تدبیر و امید گرفته و عملیاتی شد.

فرماندار خرمشهر بیان کرد: در حوزه راهها نیز، عملیات اجرایی فاز نخست چهار بانده کردن جاده خرمشهر به اهواز به طول ۱۰ کیلومتر آغاز و حدود ۲۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد ضمن آنکه جاده خرمشهر به سمت مرز بین المللی شلمچه به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی است با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات منطقه آزاد اروند در حال چهار بانده شدن است.

حوزه عمران شهری

حیاتی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آنچه که در حوزه عمران شهری در قالب بهسازی و به روز رسانی پارکها، بوستانها، میادین و فضاهای سبز و با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند انجام شد، افزود: در حوزه بهداشت و درمان نیز خرمشهر در مسیر تحول اساسی گام برمی دارد، پیشتر یک  بیمارستان باقی مانده از زمان جنگ تحمیلی به نام سوم خرداد داشتیم که سالها متروکه و مخروبه باقی مانده بود اما به همت دولت تدبیر و امید و با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند و وزارت بهداشت این بیمارستان به یک  ۲۲۰ تختخوابی مدرن تبدیل می شود.

وی از افزوده شدن یک هزار متر به ظرفیت اورژانس بیمارستان ولیعصر خرمشهر خبر داد و اظهار کرد: در زمان حاضر یک کلینیک درمانی ویژه در خرمشهر به عنوان «پایلوت جراحی قلب کشور» با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

فرماندار خرمشهر، مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند را در اجرا و انجام این پروژه ها قابل تقدیر خواند و تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید حجم مشارکت، همراهی و ورود سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه زیرساختها و عمران در شهرستان خرمشهر در مقایسه با دولتهای گذشته بی نظیر است.

بخش صنعت

حیاتی یادآور شد: در بخش صنعت نیز اقدامات بسیار خوبی در خرمشهر انجام شده به نحوی که در آینده ای نزدیک، شمال شهرک صنعتی خرمشهر به قطب فولاد تبدیل می شود، اکنون شرکت فولاد کاوه با حدود ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی مراحل نهایی خود را طی می کند ضمن آنکه شرکت فولاد جهان آرا نیز با مشارکت کشورهای خارجی و با حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است، بخش خصوصی نیز در حوزه فولاد سرمایه گذاری کرده است.

بخش روستایی

وی با تاکید بر آنکه تحول عظیمی در دولت تدبیر و امید در بخش روستایی انجام شده است، گفت: در زمینه بهسازی روستایی تنها از محل اعتبارات مشترک بنیاد مسکن و منطقه آزاد اروند، ۱۲۰ میلیارد تومان در طول دو سال در روستاهای خرمشهر هزینه شد، طرح تصفیه خانه فاضلاب خانگی روستایی در خرمشهر به عنوان پایلوت و طرح هادی حدود ۵۰ روستا با ۳۵ هزار نفر جمعیت و با حدود بیش از ۸۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

حیاتی با بیان اینکه امسال در هفته دولت، حدود ۳۲ پروژه با یک صد میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد، از اجرای فاز دوم پروژه شهید احمدیان با صرف اعتباری معادل ۱۵ میلیارد تومان و تولید سالانه پنج هزار تن ماهی گرم آبی (یکی از قطب های صادرات آبزی پروری در کشور) از جمله این پروژه ها نام برد.

به گفته وی، برای نخستین بار امسال در بحث مبادلات تجاری از مرز بین المللی شلمچه به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه خرمشهر، تراز صادرات بر واردات فزونی گرفت به طوریکه روزانه ۲ و نیم میلیون دلار کالا به عراق انجام شد، ۹۰ درصد از صادرات منطقه آزاد اروند از طریق مرز زمینی شلمچه انجام می شود.

فرماندار خرمشهر با اشاره به اینکه در چهار ماهه امسال، حدود ۳۲۰ میلیون دلار کالا از مرز شلمچه صادر شده است، افزود: به منظور بهبود و تسهیل در امر صادرات و واردات و حتی زائران به طور مرتب جلساتی را با طرف عراقی برگزار می کنیم.

حیاتی اضافه کرد: حاصل پیگیری ها و تاکیدات استاندار مبنی بر کمک به امر تسهیل مبادلات مرزی و رونق بخشی به اقتصاد منطقه و برگزاری جلسات در اتاقهای بازرگانی آبادان و خرمشهر و فعال سازی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان خوزستان، رونق صادرات از مرز شلمچه بود.

وی با اشاره به فعالیت پنج شرکت کشتی سازی در شهرستان خرمشهر عنوان کرد: اقدامات خوبی  توسط مهندسان توانمند بومی شهرهای آبادان و خرمشهر در این حوزه و در راستای اقتصاد مقاومتی در حال انجام است.

حیاتی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با همراهی استاندار گامهای بلندتری را در جهت عمران و آبادانی شهرستان خرمشهر برداریم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار