تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۳۰۵۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده تشکل‌های محیط زیست خوزستان:
سهم وزارت نفت در احیا محیط زیست خوزستان بسیار قابل توجه است
سیاست وزارتخانه نفت و شرکت‌های تابعه بر این روال است که محیط زیست خوزستان را تخریب کنند بدون این‌که برای احیا آن برنامه مدونی داشته باشند؛ یعنی بدون این‌که چیزی به داشته‌های محیط زیستی این استان افزود شود، تنها آلاینده‌ها و پسماندها سهم محیط زیست خوزستان خواهد بود
نماینده تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در واکنش به سخنان وزیر نفت در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: شرایط محیط زیست خوزستان نیازمند یک برنامه جامع ملی برای نجات‌بخشی از وضع موجود است که در این میان سهم وزارت نفت برای احیا محیط زیست و پرداخت غرامت به خوزستان بسیار قابل توجه است.

هژیر کیانی با اشاره به اظهارات وزیر نفت در سفر اخیر به خوزستان اظهار کرد: ما منکر رویکردها و تلاش‌های دولت در بخش محیط زیست کشور نیستیم؛ ایجاد فضای مشارکت و انتقاد از برنامه‌های دولت و شرکت در برخی تصمیم‌سازی‌ها یک رویکرد قابل توجه است اما این‌که وزیر نفت در مقابل 4.5 میلیون نفر مردم خوزستان و بدون هیچ ملاحظه‌ای از مسئولیت‌گریزی وزارتخانه تحت امرش در مساله خشکانیدن هورالعظیم دفاع می‌کند، دهن‌کجی آشکار به مردم خوزستان است که سال‌ها است به دلیل عدم رعایت الزامات محیط زیستی میلیاردها تن گاز و آلاینده نفتی را در آسمان و فضای سکونتشان تحمل می‌کنند.

وی افزود: این موضع وزیر نفت همچنین، دریافت جایزه محیط زیستی توسط ایشان از طرف دولت را با تردیدهای جدی مواجه می‌سازد.

کیانی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که همچنان سیاست وزارتخانه نفت و شرکت‌های تابعه بر این روال است که محیط زیست خوزستان را تخریب کنند بدون این‌که برای احیا آن برنامه مدونی داشته باشند؛ یعنی بدون این‌که چیزی به داشته‌های محیط زیستی این استان افزود شود، تنها آلاینده‌ها و پسماندها سهم محیط زیست خوزستان خواهد بود.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان گفت: توسعه میادین و افزایش تولید بدون حذف آلاینده‌ها و جبران نشدن خسارات وارد شده به محیط زیست خوزستان یعنی تداوم بهره‌کشی از منابع طبیعی خوزستان که این روزها محیط زیست شکننده آن بیش از هر زمانی نیازمند یک برنامه ملی نجات‌بخشی ست.

این فعال محیط زیست افزود: کاش آقای وزیر شجاعانه به مردم می‌گفت که در هر مترمکعب گاز رهاشده در آسمان خوزستان بیش از 250 ماده سمی وجود دارد و صادقانه‌تر اعتراف می‌کرد که در حال حاضر چند چاه در هورالعظیم فعال است و چند چاه دیگر در حال حفاری است؟

کیانی اظهار کرد: اگر وزارت نفت از نظر آقای زنگنه مسئول احیا تالاب هورالعظیم نیست، از نظر قانونی و طبق اصل پنجاهم قانون اساسی نیز نه تنها حق خشکانیدن تالاب را نداشته است بلکه در جایگاه حقوقی، باید غرامت خسارت‌های وارد شده به خوزستان را نیز پرداخت کند.

وی گفت: امیدواریم نگاه صرف کارگاه صنعتی وزیر نفت به خوزستان تغییر کند و با نگاه جدی به توسعه پایدار و با الگو قرار دادن سند ملی محیط زیست ابلاغیه رهبر حکیم انقلاب، از این پس به احترام مردم خوزستان و سلامت محیط زیست استان خوزستان حتی یک حلقه چاه بدون ارزیابی محیط زیستی و اصلاح سامانه‌های بهره برداری حفاری نکنند.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان اظهار کرد: هیچ دلیلی ندارد بدون رعایت الزامات محیط زیستی این گونه با محیط زیست خوزستان رفتار شود.

کیانی افزود: مطالبه اساسی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان از وزارت نفت، اعلام برنامه مشخص برای حذف میلیاردها مترمکعب گازهای ناشی از عملیات فلرینگ است و معتقدیم شرایط محیط زیست خوزستان نیازمند یک برنامه جامع ملی برای نجات‌بخشی از وضع موجود است که در این میان سهم وزارت نفت برای احیا محیط زیست و پرداخت غرامت به  خوزستان بسیار قابل توجه است.

گفتنی است؛ وزیر نفت در سفر هفته گذشته خود به خوزستان با تاکید بر این‌که "احیای تالاب‌ها به وزارت نفت مربوط نیست"، گفت: مگر زمانی که در خلیج فارس، سکوهای نفتی احداث و چاه‌هایی حفر شد، خلیج‌فارس را خشک یا آسفالت کردیم. من در خصوص تالاب‌های خوزستان دستور دادم که از سکوهای فولادی ثابت برای استخراج نفت استفاده شود و یا محوطه‌ای در سطح 100 متر مکعب خاکریزی شود نه اینکه تالاب‌ها را خشک کنیم زیرا خشک کردن تالاب‌ها از نظر بشری جنایت است.

زنگنه با بیان این‌که من با محیط زیست نه به صورت خصمانه بلکه دوستانه برخورد می‌کنم، اظهار کرد: در خصوص تعیین وزیر معین برای اجرای اقتصاد مقاومتی در هر استان، خطاب به آقای جهانگیری گفتم که 18 وزارتخانه وجود دارد و اگر وزیر معین یک استان شوم، از بنده توقعاتی در حد 18 وزارتخانه دارند که این مساله از عهده من برنخواهد آمد و با احترامی که برای استان‌های خوزستان و بوشهر قائلم، چون می‌دانم این استان‌ها از من توقع دارند که حتی در بخش آموزش و پرورش در مناطق کوهستانی مدارسی احداث کنم، در آغاز امر نپذیرفتم تا به عنوان وزیر معین انتخاب شوم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار