تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۲۸۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر اجرایی حوزه کرخه خوزستان:
67 درصد از طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه اجرایی شده است
67 درصد از عملیات اجرایی 87 هزار هکتار اراضی مربوط به حوزه کرخه انجام شده است / در این طرح 2600 نفر بصورت مستقیم در کارگاه ها مشغول بکار هستند / 93 درصد از این افراد بومی خوزستان هستند / برای حوزه کرخه خوزستان 840 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است/ پیمانکاران را موظف کردیم که خریدها درون استانی باشند
خوزنیوز: مدیر اجرایی حوزه کرخه خوزستان گفت: 67 درصد از عملیات اجرایی 87 هزار هکتار اراضی مربوط به حوزه کرخه در فاز نخست طرح انجام شده است که شامل 58 هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری می باشد که در این اراضی برای استفاده کشاورزان قابل بهره برداری است.

67 درصد از طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه اجرایی شده است

به گزارش خوزنیوز؛ محمد بنی تمیم صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران در تشریح عملکرد این حوزه در طرح 550 هزار هکتاری گفت: در این طرح 5 حوزه داریم که قرار بر این است که تمامی حوزه ها گزارش های خود را به رسانه ها ارائه دهند. این حوزه ها شامل حوزه کرخه خوزستان، حوزه کرخه ایلام ، حوزه مارون، حوزه دز و کارون در خرمشهر و آبادان و حوزه زهره می باشد.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال 75 و تصویب طرح 550 هزار هکتاری افزود: در سال 78 در قالب بودجه و در قالب 9 ردیف در این طرح گنجانده شده است و در سال 88 موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح تعیین گردید. با سفر ریاست جمهوری به خوزستان و پیگیری های محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی 1.5 میلیارد دلار به این طرح اختصاص داده شد.

مدیر اجرایی حوزه کرخه خوزستان با اشاره به وسعت خوزستان که 6.4 میلیون هکتار است، بیان کرد: از این اراضی 2.2 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی هستند که از این مقدار اراضی مستعد در 288 هزار هکتار آن شبکه فرعی آبیاری کار شده است.

بنی تمیم ادامه داد: 312 هزار هکتار در فاز اول و 238 هزار هکتار در فاز دوم برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری تعیین شده است که 87 هزار هکتار مربوط به حوزه کرخه خوزستان می باشد. که در قالب 18 پروژه در شهرستان های شوش ، اهواز ، حمیدیه ، دشت آزادگان و هویزه در حال اجراست.

وی اظهار کرد: 67 درصد از عملیات اجرایی 87 هزار هکتار اراضی مربوط به حوزه کرخه انجام شده است که شامل 58 هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری می باشد که در این اراضی برای استفاده کشاورزان قابل بهره برداری است.

بنی تمیم با اشاره به اینکه در این طرح در حوزه کرخه 2600 نفر بصورت مستقیم در کارگاه ها مشغول بکار هستند؛ گفت: 240 نفر پیمانکار و 200 مشاور در این طرح فعالیت می کنند. 93 درصد از این افراد بومی خوزستان هستند و در بکارگیری افراد در این طرح سعی بر آن شده که ابتدا اولویت در جذب نیروهای مربوط به همان شهرستان باشد و سپس از بقیه شهرهای استان نیرو مورد نیاز تامین گردد.

وی با اشاره به این موضوع که تمامی طرح های بزرگ در مرحله اجرا با مشکلاتی همراه هستند، گفت: طرح بصورت صد در صد بدون ایراد نخواهد بود و مشاوران ما با بررسی مشکلات و اعلام آن به پیمانکاران در صدد رفع آن هستند.

مدیر اجرایی حوزه کرخه خوزستان در ادامه گفت: برای حوزه کرخه خوزستان 840 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است که به پیمانکاران پرداخت می شود.

67 درصد از طرح 550 هزار هکتاری در حوزه کرخه اجرایی شده است

بنی تمیم با اشاره به اینکه زهاب ها به چالشی برای کل استان تبدیل شده است، بیان کرد: هیچ پسابی وارد کرخه نمی شود و تمامی پساب طرح در حوزه ی کرخه به هورالعظیم می ریزد، ضمن این که موسسه جهادنصر آب جدیدی را وارد منطقه نکرده است و پساب های موجود ناشی از احداث زهکش های اصلی توسط وزارت نیرو و جهادکشاورزی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا راهکاری برای رفغ این زهاب ها که هم اکنون در زمین های حاصلخیز وجود دارند ارائه نشده است؛ گفت: برای حل مشکل زهاب ها، لایروبی و ساماندهی آن ها ضروری است و سازمان آب و برق به عنوان متولی امر باید در این زمینه اقدام کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه جهاد نصر بعنوان مجری طرح نیاز به تعامل با بقیه ارگان ها دارد از جمله سازمان آب و برق بعنوان اینکه عملیات اجرایی شبکه های اصلی را برعهده دارد و برای اجرای بهتر طرح و رفع ابهامات موجود نیاز به این تعامل است؛ گفت: در تعامل نزدیک با سازمان آب و برق هستیم ولی سازمان آب و برق با توجه به محدویت های مالی که دارد باعث عدم اجرای آن شده است.

بنی تمیم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اصلاح شبکه و بالابردن راندمان آبیاری گفت: توانستیم سطح زیر کشت را با همان آبی که سازمان آب و برق در اختیار ما قرار داده بود بالا ببریم .

بنی تمیم در مورد اینکه انتقاداتی بر جهاد نصر در خصوص خرید برون استانی تجهیزات وارد است؛ گفت: طبق تصمیم مسئولان استانی و مدیران طرح؛ پیمانکاران را موظف کردیم که خریدها درون استانی باشند و تمام تجهیزاتی که در داخل استان تولید می شود از داخل استان نیز تامین شود. لیست خرید بصورت ماهانه به استانداری داده می شود و مورد بررسی قرار می گیرد.علاوه بر خریدهای درون استانی، پیمانکاران موسسه موظف به انجام بیمه های کارفرمایی در درون استان هستند.

مدیر اجرایی حوزه کرخه خوزستان در خصوص عملکرد حوزه کرخه نسبت به سایر حوزه ها گفت: در سال گذشته روند اجرایی خوبی داشتیم و امسال نیز 24 هزار و 400 هکتار شبکه فرعی آبیاری اجرا خواهد شد که در 5 ماهه نخست امسال 5 هزار و 100 هکتار از آن اجرا شده است.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آموزش کشاورزان گفت: با توجه به اینکه دغدغه کل جهاد کشاورزی بوده معاونت بهره برداری در استان تشکیل شده است و در شهرستان ها نیز جلسات هم اندیشی متعددی برگزار شده است ، همچنین تشکل های آب بران تشکیل شده است و دستور العمل های بهره برداری توسط کارشناسان به کشاورزان آموزش داده می شود.
:
:
:
آخرین اخبار