تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۲۶۸۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکل اصلی لایروبی اروندرود چیست؟
عمده مشکل طرف عراقی است که باید دفتر همکاری مشترک برای لایروبی اروندرود را مجدداً فعال کند، این موضوع از سوی وزارت امور خارجه دنبال شده است اما طرف عراقی حاضر نیست با جدیت به موضوع ورود کند
 مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: عمده مشکل طرف عراقی است که باید دفتر همکاری مشترک برای لایروبی اروندرود را مجدداً فعال کند، این موضوع از سوی وزارت امور خارجه دنبال شده است اما طرف عراقی حاضر نیست با جدیت به موضوع ورود کند.

عادل دریس اظهار داشت: برای احیای اروندرود  2کار اساسی باید صورت می‌گرفت، نخست بهسازی زیرساخت و روساخت‌های بندر بود که خوشبختانه سازمان بنادر در این بخش عملکرد خوبی داشت و برای امسال بیش از 100میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان بنادر کشور برای اجرای پروژه‌های بهبود زیرساخت‌های تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر تخصیص یافت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر عنوان کرد: در مرحله دوم آبراه دسترسی به بندر خرمشهر بود که شامل بخش مغروقه ها و لایروبی بود، خوشبختانه سازمان بنادر با هماهنگی کمیته حقوقی اروند مستقر در وزارت امور خارجه موضوع شناورسازی مغروقه ها را مدیریت کرد تاکنون 35فروند مغروقه شناورسازی شده و شناورسازی 39فروند مغروقه دیگر نیز تأمین اعتبارشده و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.

وی گفت: درواقع مسیر وسط آبراه اروند به سمت ساحل ایران با هماهنگی وزارت امور خارجه در حال پاک‌سازی است اما عملیات پاک‌سازی وسط آبراه به سمت ساحل عراق باید با هماهنگی طرف عراقی باشد، این اقدامات مسیر را تا حدودی برای شناورها ایمن می‌کند.

دریس بیان کرد: در لایروبی با دو مشکل جدی مواجه هستیم، نخست آنکه حتماً باید بر اساس مفاد قرارداد 1975 الجزایر عمل کنیم که بر اساس آن هرگونه اقدام تنها با هماهنگی طرف عراقی میسر است.

وی تصریح کرد: متأسفانه طرف عراقی لایروبی را در اولویت اول خود قرار نداده و تاکنون ورود مناسبی نداشته است، کانال دسترسی به بندر را با مشکل مواجه کرده است باید تلاش و پیگیری بیشتری در کمیته حقوقی صورت بگیرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بابیان اینکه امیدواریم مردم خرمشهر تأثیر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بندر خرمشهر را پس از لایروبی آبراه اروند احساس کنند، اظهار داشت: برای دو فاز لایروبی در 35میلیون مترمکعب 210میلیون یورو اعتبار نیاز است که می‌توانیم با اجرای فاز نخست آن نیز بخشی از مشکلات تردد کشتی‌های باربری را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی اروندرود سبب کاهش هزینه‌ها به‌ویژه در قیمت تمام‌شده کالا می‌شود که این خود رونق اشتغال، بازار و بندر خرمشهر را به دنبال خواهد داشت.

دریس در پاسخ به این پرسش که "مشکل اصلی لایروبی اروندرود چیست؟" بیان کرد: عمده مشکل طرف عراقی است که باید دفتر همکاری مشترک برای لایروبی اروندرود را مجدداً فعال کند، این موضوع از سوی وزارت امور خارجه دنبال شده است اما طرف عراقی حاضر نیست با جدیت به موضوع ورود کند، نیاز به تخصیص اعتبارات ملی نیز چالش بعدی لایروبی است.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: لایروبی اروند
:
:
:
آخرین اخبار