تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۲۶۶۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درسی که مسئولان باید از آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر بگیرند/علاج کار قبل از واقعه باید کرد
یکی از اصول پذیرفته شده در شرایط بحرانی مانند حادثه ماهشهر اصل اطلاع‌رسانی شفاف و صداقت مسئولان با مردم است، در کشورهای دنیا در اینگونه حوادث دوربین‌های زنده تلویزیونی مردم را به صورت لحظه ای در جریان جزئیات حوادث قرار می‌دهند
یکی از اصول پذیرفته شده در شرایط بحرانی مانند حادثه ماهشهر اصل اطلاع‌رسانی شفاف و صداقت مسئولان با مردم است، در کشورهای دنیا در اینگونه حوادث دوربین‌های زنده تلویزیونی مردم را به صورت لحظه ای در جریان جزئیات حوادث قرار می‌دهند.

درسی که مسئولان باید از آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر بگیرند/علاج کار قبل از واقعه باید کرد

هنوز چندماهی از سیل در شهر‌های شمالی خوزستان نگذشته بود که این بار آتش به جان جنوب استان افتاد. آب(سیل) و باد و خاک(پدیده ریزگردها) و آتش؛ عناصر اربعه‌ای که دست بر گریبان این استان زرخیز انداخته‌اند تا علاوه بر نابودی منابع، محکی بر مسئولان استان و توجه مسئولان کشوری به این استان باشند.

«چهارشنبه 16 تیرماه_ ماهشهر_ پتروشیمی_ سایت4 _ واحد بوعلی و صدای انفجار» این خلاصه‌ای از اتفاقی است که 3 روز پیش افتاده است. با نشت مواد پارازایلین در مخزن 8001 بوعلی آتش مهیبی رخ می‌دهد که حساسیت موضوع و وسعت آتش سبب عزیمت آتش‌نشانان و امکانات استانی و فرا استانی به این منطقه می‌شود.

آتش به یک واحد دیگر نیز سرایت کرد و هرلحظه احتمال سقوط  دکل 8001 و 2001 وجود داشت. وضعیت بحرانی در پتروشیمی بوعلی، بامداد پنجشنبه وزیر نفت را به ماهشهر کشاند تا به گفته وی با فراهم ساختن همه امکانات در کوتاه‌ترین زمان آتش خاموش شود و با لطف خدا و همت کارکنان زحمتکش صنعت نفت کشورمان این حادثه نیز کنترل و آتش خاموش شد.

تشکیل ستاد بحران، اعزام چند بالگرد و نیز تمام اقدامات انجام شده اگرچه با زحمت و همت فوق‌العاده آتش‌نشانان و مسئولان برای خاموش کردن آتش بوده ولی مسئله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود مردم شهر ماهشهر هستند. استرس و اضطراب ناشی از گسترش آتش و سرایت آن به شهر به دلیل حجم بالای مواد شیمیایی و قابل اشتعال موجود در پتروشیمی و نیز فاصله نزدیک واحدها به یکدیگر در این سه روز همراه مردم این شهرستان بوده است.

اگرچه تا کنون در مورد دود حاصل از اشتعال مواد شیمیایی موجود در واحد بوعلی گزارشی داده نشده ولی به هرحال جانب هرگونه احتیاطی لازم است.

یک ضرب المثل معروف ایرانی می‌گوید "علاج کار قبل از واقعه باید کرد" ولی گویا مسئولان، ضرب المثل‌ها را فقط می‌شنوند؛ بدون اینکه در باره آن فکر و اقدامی موثر کنند وگرنه چگونه ممکن است پتروشیمی با آن عظمت و اهمیتش و نیز با آن خطرات احتمالی که پیش‌بینی می‌شود و نمونه آن نیز رخ داده از یک مجموعه بزرگ آتش نشانی و امکانات به روز خاموش‌کننده آتش برخوردار و یا غافل شده باشد.

آیا مدیران پروازی پتروشیمی که دلیل انتخابشان دارا بودن اطلاعات بیشتر از مدیران بومی بوده‌اند (البته شاید و گرنه در خوزستان کم نیستند مدیران و کارشناسانی بومی که متأسفانه به دلیل نداشتن پشتوانه نتوانسته‌اند سکان‌دار مجموعه‌ای باشند) از اطلاعات کافی بی‌بهره هستند که نسبت به این موضوع اقدامی نکرده‌اند؟

هر روز شاهد یک فاز جدید هستیم ولی مگر نه اینکه همه این اقدامات و کارها در راستای چرخاندن چرخ مملکت و تامین معیشت مردمی بوده پس چه شده که حالا در این استان که به نوعی مخزن منابع است، بمب منابع به شماره افتاده و در یک قسمتی سد مردم را بی‌خانمان و کشاورزان را نابود می‌کند و در گوشه‌ای دیگر شعله‌ور شدن مواد شیمیایی موجود در پتروشیمی لرزه به تن مردم شهر می‌اندازد.

به هرحال یکی از اصولی که در شرایط بحرانی باید رعایت شود اصل صداقت مسئولان امر با مردم است. مردم ماهشهر می‌بایست در این شرایط از جوانب مختلف مطلع باشند و نیز علاوه بر همراهی و دلگرمی مسئولان، صدا و سیما نیز با پخش مستقیم و مستقر ساختن دوربین‌هایشان در این شهر لحظه به لحظه مردم را در جریان وضعیت قرار دهند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار