تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۲۴۱۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هفته محیط زیست؛
آن‌چه انتقال آب بر سر رودها و تالاب‌های خوزستان می‌آورد
وزارت نيرو در سكوت خبري و اطلاعاتي در حال قطع آخرين شريان‌هاي حياتي رودخانه‌های زهره و جراحي در خوزستان است، رودخانه‌اي که تغذيه‌كننده اصلي تالاب شادگان است
رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان گفت: وزارت نيرو در سكوت خبري و اطلاعاتي در حال قطع آخرين شريان‌هاي حياتي رودخانه‌های زهره و جراحي در خوزستان است، رودخانه‌اي که تغذيه‌كننده اصلي تالاب شادگان است.

خالد ربیعی با اشاره به آثار کم‌آبی بر عرصه‌های زیست‌محیطی و تالاب‌های خوزستان اظهار کرد: مهم‌ترين و بارزترين نتيجه كم‌آبي در استان خوزستان، افزايش كانون‌هاي گرد و غبار در استان تا ميزان 700 هزار هكتار است؛ كانون‌هايي که در گذشته جزو اراضي كشاورزي، مراتع و تالاب‌هاي استان بوده‌اند و با قطع حق‌آبه آنها در چند سال گذشته رطوبت خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اکنون با وزش بادي كم‌سرعت، اين گرد و غبار محلي به هوا بر مي‌خيزد و حيات خوزستاني‌ها را وارد چالشی جدي مي‌كند.

ربیعی با اشاره به نیازمندی‌های زیست‌محیطی خوزستان در شرایط کم‌آبی و گرد و غبار گفت: شرايط كم‌آبي در خوزستان، بيشتر معلول عدم مديريت صحيح آب و محبوس ماندن آن در پشت سدها و همچنين انتقال آب‌هاي بين‌حوضه‌اي است که در اين شرايط ضروری است مسئولان نسبت به رهاسازي آب از درياچه سدها و تامين حق‌آبه تالاب‌ها  اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: طبیعت رودخانه و تالاب به آب شيرين و سالم و رعایت پيوسته آن نیازمند است و همان‌گونه که انسان بدون آب نابود است، زندگی  طبیعت نیز در گروی وجود آب سالم و دوری از آسیب است ولی مشاهده مي‌شود که در چند سال گذشته، قطع حق‌آبه طبيعي آنها توسط وزارت نيرو و شركت‌های نفت و توسعه نيشكر به‌گونه‌ای تير خلاص را به تالاب‌ها و محيط زیست خوزستان وارد كرده است آن هم به واسطه انتقال مواد شيميايي و  پساب‌هاي شور و آلوده به فسفر و ازت.

رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به تاثیر انتقال آب رودخانه‌های خوزستان بر محیط زیست و تالاب‌ها و رودخانه‌های استان اظهار کرد: بي‌شك چالش جدي استان خوزستان در حال حاضر سد‌سازي بي‌رويه و انتقال آب بين‌حوضه‌ای است. هم‌اكنون ده‌ها طرح فاقد ارزيابي محيط زيستي مخل طبيعت و اكوسيستم توسط وزارت نيرو در حال اجرا است؛ طرح‌هايی مانند انتقال آب بهشت‌آباد که در صورت اجرا، ١٦ درصد از حق‌آبه كارون را به كوير منتقل مي‌كند.

وی افزود: همچنین طرح بلندترين سد دوقوسي جهان موسوم به "سد بختياري" در 50 كيلومتري از سد دز از دیگر پروژه‌هایی است که خوزستان را با چالش مواجه می‌کند و در صورت اجرای این پروژه، قطره‌اي آب از رودخانه دز وارد خوزستان نخواهد شد و استان را وارد چالش امنيتي و اجتماعي خواهد كرد.

ربیعی ادامه داد: طرح "سد چم‌شير" و انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر نیز نمونه‌اي ديگر از برنامه‌هاي وزارت نيرو براي نابودي استان و مهاجرت مردم است.

وی گفت: طرح سد "شش‌پير" در استان فارس نیز که كمتر كسي درباره آن صحبت مي‌كند، از دیگر پروژه‌هایی است که حق‌آبه طبیعی خوزستان را به خطر می‌اندازد.

رییس انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: متاسفانه وزارت نيرو در سكوت خبري و اطلاعاتي در حال قطع آخرين شريان‌هاي حياتي رودخانه‌های زهره و جراحي در خوزستان است، رودخانه‌اي که تغذيه‌كننده اصلي تالاب شادگان است.

وی افزود: طولی نخواهد کشید که اقدامات اشتباه وزارت نيرو، حوضه زهره و جراحي را نیز به سرنوشت كارون، دز و كرخه گرفتار کرده و استان خوزستان را وارد شرايط بد اجتماعي و معيشتي خواهد کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار